מחקר: 66% מעסקי ההסעדה - כשרים

יש תעודה? תלוי איפה בודקים • במחוז ת"א - רק כמחצית מעסקי ההסעדה עם תעודת כשרות • בירושלים - 90% • המכון לדמוקרטיה, עורך המחקר: "הנתונים מעידים כי נדרשת רפורמה"

תעודת כשרות, צילום: יהושע יוסף

רק כמחצית מעסקי ההסעדה במחוז תל אביב כשרים, לעומת 66 אחוזים מכלל עסקי ההסעדה בישראל, ו־79 אחוזים מתעודות הכשרות הן בכשרות מהדרין - כך עולה ממחקר חדש של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שערכו החוקרים אריאל פינקלשטיין וגבריאל אבן־צור.

ברקע הדיונים בנוגע לרפורמת הכשרות בוועדה לשירותי דת בכנסת, שמעוררים רגשות רבים, חושפים שני החוקרים כמה מהמסעדנים מחזיקים בתעודת כשרות בישראל. ב־2019, מציינים החוקרים, פעלו בישראל כ־14,700 עסקים בעלי תעודת כשרות מהרבנות.

מהמחקר עולה כי השיעור הגבוה ביותר של עסקי הסעדה כשרים הוא במחוז ירושלים ויו"ש, שם כ־90 אחוזים מהעסקים כשרים. גם במחוז המרכז יש שיעור גבוה של עסקים כשרים, כש־81 מהעסקים נושאים תעודת כשרות.

במפתיע ובניגוד לסטיגמה הרווחת, במחוז תל אביב מחזיקים 49 אחוזים מעסקי ההסעדה בתעודת כשרות. עם זאת יצוין כי מדובר במחוז תל אביב כולו, ולא רק בעיר תל אביב עצמה. במחוז הצפון נרשמו 81% עסקים נושאי תעודת כשרות ואילו בדרום החזיקו 72 אחוזים מהעסקים בתעודת כשרות. 81 אחוזים מהמשגיחים, יש לציין, מועסקים על ידי בעלי העסקים - נכון ל־2019.

החוקרים מציינים כי "נתונים אלו תואמים את הפרופיל הדתי־מסורתי יותר של מחוז ירושלים ויו"ש, לעומת הפרופיל החילוני יותר של מחוז תל אביב. גם במחוזות הצפון והדרום, שבהם מתגוררת אוכלוסייה מסורתית־דתית בשיעור גבוה יחסית, ניתן לראות שיעור גבוה יחסית של עסקי הסעדה כשרים".

רוב בעלי העסקים, 79 אחוזים מהם, החזיקו ב־2019 בתעודת הכשרות הסטנדרטית והרגילה של הרבנות, לעומת 21 אחוזים מהעסקים שהחזיקו בתעודת כשרות מהדרין של הרבנות הראשית. רק תשעה אחוזים מהמסעדות הבשריות נשאו תעודת כשרות למהדרין, אך ייתכן שרבים מבעלי העסקים מחזיקים בתעודת כשרות כפולה - הן של הרבנות הראשית והן של בד"ץ, וזו הסיבה למיעוט מחזיקי תעודות המהדרין מטעם הרבנות.

"ביקוש רב לתעודה"

אריאל פינקלשטיין, חוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, ציין כי ממחקרו עולה בצורה ברורה כי יש ביקוש רב לתעודת כשרות, ומכך לשינוי בצורה שבה מתנהלת ההשגחה על עסקים כיום. "מספר העסקים הכשרים מלמד על הפוטנציאל הרב של הרפורמה הנדרשת בתחום, אשר מבקר המדינה עמד על כשליו, ועד כמה היא יכולה להיות משמעותית לצרכנים ולבעלי העסקים בתחום המזון".

אף שמדובר במחקר שמתבסס על נתונים בני כמה שנים, אין ספק שהוא משקף מגמה הולכת ומתעצמת בשנים האחרונות. למסעדות ולבתי העסק הרבים שלהם תעודות כשרות מטעם הרבנות הראשית, הצטרפו בשנים האחרונות גם עסקים שמצטיידים בכשרות צהר. כך, הוכשרו השבוע מטבחי שני סניפי רשת "הקוסם" ברחוב שלמה המלך ובשרונה מרקט על ידי אנשי צהר.

"יש סיפוק גדול מכך שמדובר בעוד עסק שפעל ללא כשרות פורמלית, ובחר להפוך כשר בפיקוח צהר, ובכך מסייע לנו להרבות כשרות בישראל", אמר מנכ"ל כשרות צהר, יהודה זיידרמן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר