ידעתם את זה? אלו הסיבות שאנחנו אוכלים מאכלי חלב בשבועות

רגע לפני החג האהוב, חובבי מאכלי החלב נמצאים באקסטזה – אבל האם אי פעם תהיתם מדוע אנו אוכלים אותם במהלכו? • בדקנו מה עומד מאחורי המנהג – וגילינו כמה תשובות מפתיעות למדי

איזו גבינה כדאי לבחור?. צילום: לירון אלמוג

יום חגם של חובבי מאכלי החלב יגיע מחר (שלישי) לשיאו בדמות חג השבועות, וההכנות אליו נמצאות כעת בעיצומן – אלא שמנהג אכילת מאכלי החלב מעורר שאלות רבות, בעיקר לאור העובדה שאבותינו קבעו כי אין שמחה בשבת ובחג אלא באכילת בשר ובשתיית יין.

בניסיון להבין מה עומד מאחורי מנהג אכילת מאכלי החלב בשבועות ומה הרעיון שעומד ביסודו, הסתמכנו על מקורות רבניים שונים – ומצאנו כמה תשובות מסקרנות במיוחד.

מבחר גבינות (אילוסטרציה), צילום: Getty Images
  • אחד המקורות הראשוניים ביותר למנהג אכילת מאכלי חלב בשבועות הוא הספר הקדמון "כל בו", ספר שנכתב עוד בתקופת הראשונים. בספר מוסבר כי המנהג לאכול מאכלי חלב ומאכלי דבש בשבועות מבוסס על העובדה שהתורה נמשלה לחלב ולדבש, כמו שנכתב בשיר השירים "דבש וחלב תחת לשונך".

 

  • טעם נוסף לאכילת מאכלי חלב בשבועות קשור להצלת משה רבנו מהיאור על ידי בת פרעה. משה נולד בז' באדר, והוא הוצפן על ידי יוכבד בגיל שלושה חודשים. ממילא משה רבנו הוכנס לתיבה בדיוק בו' בסיון, יום חג השבועות ומתן תורה, שיוצא בדיוק שלושה חודשים אחרי ז' באדר. אחרי שנמשך מן המים, בת פרעה ניסתה למצוא עבורו מיינקת, אבל הפעוט סירב לינוק מאישה מצרית, ורק כשמרים הציעה את יוכבד, אמו הביולוגית של משה רבנו, הוא הסכים לינוק ממנה חלב. משום כך וכרמז לנס ההוא, נוהגים לאכול חלב בשבועות.

 

  • הסבר נוסף קשור לעובדה שהתורה מטרתה למתן את התאוות הגשמיות של האדם. מבחינה, זו אכילת בשר נחשבת לאכילת תאווה, ומשום כך נוהגים דווקא בחג הזה לאכול מאכלי חלב, שמרמזים על כך שכל תפקידה של התורה הוא לטהר את העולם ולתקן את התאוות הקשות שיש בו.
יין וגבינות, צילום: Getty Images
  • הסבר נוסף למנהג אכילת חלב בשבועות קשור לכך שרק ממתן תורה הותר בכלל לעם ישראל לאכול מאכלי חלב, זאת מכיוון שהחלב יוצא מבעל חיים שלא נשחט, ומשום כך הוא מוגדר איבר מן החי, ולבני נח נאסר לאכול כאלו. אלא שהתורה הגדירה את ארץ ישראל כארץ זבת חלב ודבש, והתירה לאכול את שני המאכלים האלו, ולכן מכיוון שיום ההיתר היה שבועות, נוהגים לאכול ביום זה מאכלי חלב ודבש.

 

  • טעם נוסף מובא בספר בית הלוי, שלפיו שהמלאכים ביקשו שתינתן להם התורה, ומשה רבנו ניצחם. עיקר הניצחון היה במה שהמלאכים אינם יכולים לקיים המצוות שבגוף, ולכן נהגו לאכול בשבועות מאכלי חלב ואחר כך בשר, כדי לקיים הדינים והזריזות בין אכילת חלב לבשר, דהיינו קינוח והדחת פה. כדי לקיים מצווה שבאכילה שלא שייך אצל המלאכים.
סלט אגסים עם גבינה כחולה (אילוסטרציה), צילום: Getty Images
  • התורה עצמה נמשלה לחלב, כך שכמו שחלב מחיה את התינוק ומאפשר לו לצמוח, כך התורה מחיה את עם ישראל ומאפשרת לו לצמוח.

 

  • רבי צדוק הכהן מלובלין הסביר כי מנהג אכילת החלב בשבועות קשור לעובדה כי בחג הזה התברר שכל העולם קיים ויונק מבורא העולם. מכיוון שמה שהתינוק יונק מהאם זה חלב, אז נוהגים לאכול מאכלי חלב כביטוי לכך.
חלב, צילום: Getty Images
  • הסבר נוסף מובא בשם רבי שמשון מאסטרופולי, שציין כי אחד משמונה השמות של הר סיני הוא הר גבנונים. מכיוון שגבנונים מזכיר את המילה גבינה ובשל מעמדו של ההר כזה שבו עם ישראל קיבל את התורה, אנו נוהגים לאכול מאכלי חלב בשבועות.

 

  • אחד ההסברים המוכרים יותר כהסבר לאכילת מאכלי חלב בשבועות קשור לכך שבהר סיני הצטוו בני ישראל על השחיטה, ונקבע כי אי אפשר לאכול בשר שלא נשחט כהלכה. לכן, מכיוון שלעם ישראל לא היה בשר כשר שהוכן לפני מעמד הר סיני, הם לא שחטו את הבשר על פי כללי ההלכה. התורה, כזכור, ניתנה ביום שבת, כך שלא היה ניתן לבצע שחיטה, ולכן האוכל היחיד שנותר לעם ישראל לאכול באופן מיידי לאחר מתן תורה הוא מאכלי חלב, שלא דורשים הכשרה מיוחדת.
מוצרי חלב בסופר (אילוסטרציה), צילום: יהושע יוסף
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר