פרסום ראשון: הרב הראשי מאפשר קצירת זרע מחללי צה"ל שזרעם הוקפא

במכתב שהגיע לידי "ישראל היום" פירט עוזרו של הרב דוד לאו חלק מהתנאים לשימוש בזרע שנלקח מחייל שנפל • בנוגע לזרע שכבר נשאב הוא כותב: "אפשר בשלב זה להמשיך לפעול על פי הנחיות היועץ המשפטי" • הרב ומבטיח ללוות את המשפחות אך בעתיד יש לקבל הסכמה ותוהה: "מדוע לא תצא כעת קריאה לחיילי צה"ל שמי שמעוניין יביע דעתו?"

בית עלמין צבאי. צילום: אורן בן חקון

בצעד תקדימי: במכתב מפורט שהגיע לידי "ישראל היום", הרב הראשי דוד לאו מאפשר היום (חמישי) לקצור זרע מחללי צה"ל שנהרגו ושזרעם הוקפא, בהתאם להחלטת היועץ המשפטי, אך דורש שלא לאפשר זאת בעתיד אלא במקרה של הסכמה מצד החיילים טרם מותם.

חוק ההמשכיות, שמבקש להסדיר את שאיבת הזרע מגברים שמתו, תקוע כבר זמן מה. הסיבה היא בין היתר הדרישה מצד רבנים להתנות את ההליך באישורו של החלל טרם מותו. בפברואר האחרון האשימה יוזמת החוק, ח"כ מירב בן ארי, כי הסיבה היחידה לכך שהחוק לא מובא לקריאה ראשונה הינו "בשל שיקולים דתיים". עוד ציינה כי תקבל את פסיקתו של הרב הראשי ותצביע בהתאם לה ככל שתגיע.

טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל בבית יד לבנים בירושלים, צילום: אורן בן חקון

בימים האחרונים נפוצו שמועות בקרב הורים שכולים כי הרב הראשי אסר על קצירת זרע מחללים שנפלו בקרב ושזרעם הוקפא, אך הדבר אינו מדוייק, מכיוון שבמכתב ששלח לפני מספר ימים הרב לאו לח"כ בן ארי הוא הבהיר כי הדבר יתאפשר כרגע, אך שהוא מבקש להסדיר את הנושא בעתיד.

במכתב ששלח הרב רפאל פראנק, עוזרו הבכיר של הרב הראשי, צויין כי סוכם עם הרב כי לגבי מי שכבר הוציאו או קצרו ממנו זרע תיקבע הוראת שעה. "הרב הראשי אינו רואה כל פגיעה במי שקצרו לו עד כה, כיוון שאפשר בשלב זה להמשיך לפעול על פי הנחיות היועץ המשפטי", כתב וציין כי "הרב הראשי ביקש להדגיש שהוא יתן סיוע וגיבוי מלא לאותן משפחות שכבר עשו פעולה זו, אולם במבט לעתיד הוא מבקש שהחוק יתן מענה נכון גם לעמדת בית הדין".

הרב הראשי דוד לאו בביקורו בבסיס חייל האוויר, צילום: הרבנות הראשית

בכל הנוגע לחוק ההמשכיות, מציין הרב פרנק, עמדתו של הרב הראשי הינו שבשל הפגיעה בנפטר "חייבים לקבל את הסכמתו על מנת לקצור את זרעו או הוצאתו על ידי ביופסיה, והאישור חייב להינתן בכתב". הוא תהה "מדוע לא תצא כעת קריאה לחיילי צה"ל שמי שמעוניין יביע דעתו, הרי כעת אפשר כבר להיערך לעתיד".
יצויין כי ניתן לפתור יחסית בקלות את נושא האישור בכתב, מכיוון שבעת הגיוס מבצעים החיילים פעולות רבות שנוגעות למקרה שבו ימותו. כך למשל, הם עוברים בדיקת DNA, חותמים על כרטיס אדי ועוד. מבחינת הפרוצדורה עצמה, ניתן בקלות להוסיף מסמך שמאפשר קצירת זרע במקרה אסון, ולפתור את הפלונטר הפוליטי-הלכתי.

נושא אחר שביקש הרב הראשי להדגיש נוגע להגדרת הילד שיוולד כתוצאה מהפרייה שכזו. "טובת הילד עומדת מול עיניו. לכן הוא דבק בעמדתו שטובת הילד מחייבת שהוא יוכר כבן של חלל. יש להוסיף כי ללא ספק רצונו של החלל שצאצאו יוכר כבנו לכל דבר ועניין", מציין הרב פרנק בשם הרב הראשי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר