בטבעת זו? צניחה במספר הנרשמים לנישואים בשנת 2023

בשנה החולפת נרשמו לחתונה ברבנות 37 אלף זוגות בלבד - שיא שלילי מאז 2019, חרף הגידול באוכלוסייה היהודית • הירידה המשמעותית היתה בעיקר באוקטובר, אך בסוף השנה חלה התאוששות קלה בסך הנישאים • יו"ר "עיתים", הרב ד"ר שאול פרבר: "דווקא כעת יש לחזק את הקשר בין הציבור לזהותו היהודית"

בטבעת זו? צניחה במספר הנרשמים לנישואים בשנת 2023. צילום: לירון אלמוג

צניחה במספר הזוגות שנרשמו לנישואים בשנת 2023, ובעיקר לאחר 7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל – כך עולה מנתוני ארגון "עיתים", המסייע לאנשים במפגש עם שירותי הדת בישראל.

המילואימניקים של סיירת נח"ל מלווים את חברם דני קרין, ובחירת ליבו, לחופה (ארכיון) // צילום: החמ"ל האזרחי-אחים לנשק

לפי הנתונים, בשנה החולפת נרשמו לנישואים 36,933 זוגות יהודים - 2,000 זוגות פחות לעומת שנת 2022 וכמעט כמו סך הזוגות שנישאו ב־2021, שעדיין אופיינה בסגרים בשל מגפת הקורונה.

מגמת ירידה עקבית

הירידה באוקטובר היתה אמנם משמעותית יותר בשל המלחמה, אך היא גם משקפת את מגמת הירידה במספר הזוגות הנישאים, שהצטמצם ב־2023 למרות ששיעור האוכלוסייה גדל באותה שנה ב־100 אלף איש בהשוואה לשנה שקדמה לה.

פילוח הנתונים מלמד כי השיא היה בחודש ינואר 2023, אשר בו נרשמו לנישואים 3,503 זוגות. בספטמבר, תחילת עונת החגים, נרשמו לנישואים 2,449 זוגות, אך בחודש שאחריו - עם פרוץ המלחמה בשבוע הראשון של אוקטובר - חל שינוי משמעותי שאפיין את התקופה: צניחה במספר הנרשמים לנישואים ברבנות ל־2,052 זוגות בסך הכל.

נכנסו לחופה בהאמר מקושט מהטבע, צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

בחודשים שלאחר מכן, בנובמבר ובדצמבר של השנה שעברה, נרשמה התאוששות מסוימת, כשבדצמבר נרשמו לנישואים 2,761 זוגות.

מחפשים מנגנון חיבור

מספר הנישאים דרך הרבנות הראשית נמצא בירידה מתמדת זה עשור וחצי לפחות. מהנתונים שסיפקו ב"עיתים" עולה בבירור כי מספר הזוגות שמתחתנים נשאר קבוע או יורד, בעוד היקף האוכלוסייה של מדינת ישראל גדל בהתמדה.

כך, למשל, ב־2010 נישאו כמעט 39 אלף זוגות – מיצוי מלא של פוטנציאל המתחתנים - וחמש שנים מאוחר יותר, ב־2015, עמד מספר הנישאים על 37,726 זוגות.

בהיבט של מספר המתחתנים ביחס לשיעורם באוכלוסייה, 2023 מציגה את המספר הנמוך ביותר מאז 2019 - רק 0.51% מכלל הזוגות באוכלוסייה נישאו דרך הרבנות. למעט 2020, שנת הקורונה, אלו הן השנים הגרועות ביותר מבחינת נישואים דרך הרבנות הראשית.

גל ולירן צועדים לחופה (ארכיון), צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

הנתונים, שחלקם הוצג כאן, הם חלק ממעקב של ארגון "עיתים" ו"ישראל היום", שהחל לפני שנים אחדות ומוכיח את המשך הירידה של הנישואים דרך הרבנות הראשית.

"אף שהאוכלוסייה היהודית בישראל הולכת וגדלה, אנחנו רואים באופן עקבי פחות זוגות שבוחרים להירשם לנישואים ברבנות", מציין הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר "עיתים".

לדידו של פרבר, דווקא בעת הזו נדרש שינוי בהליכי הנישואים בישראל: "תראו לי ארגון ציבורי או פרטי אחד שהיה רואה ירידה כה דרמטית בנתונים ולא היה נזעק ליישם מסקנות ולהרחיב את שירותיו".

לדבריו, "דווקא כעת, כאשר עם ישראל מאוחד, ניתן ליצור יחד את המנגנון שיחבר ויחזק את הקשר בין הציבור לזהותו היהודית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר