מה"חזון איש" עד הרב אדלשטיין: אלה גדולי הדור החרדים

הרב שך נחשב למנהיגו הרוחני של הציבור החרדי ליטאי • הרב שטינמן שלאחר פטירת הרב אלישיב הנהיג את הציבור הליטאי לבדו וביקש להיטמן ללא הספדים בקבר בין אנשים פשוטים • מי ימשיך אותם ויהיה גדול הדור הבא? זהו סימן השאלה הגדול

הרב אדלשטיין עם הרב יצחק יוסף. צילום: יעקב כהן

הרב גרשון אדלשטיין, שנפטר היום (שלישי) בגיל 100, היה האחרון בשורה של רבנים שהוגדרו כ"גדול הדור החרדי-ליטאי". מדובר במנהיגים של הציבור החרדי, שכולם הגיעו מהציבור הליטאי, אך השפיעו גם על החסידויות השונות ועל הציבור החרדי ספרדי.

במידה מסויימת, פטירתו של הרב אדלשטיין מהווה את סיומו של דור הנפילים בציבור החרדי, שהחל עם הקמת המדינה, דרך רבנים כמו הרב שך, ועד היום. כבר בימים הקרובים ייוודע מי הדמות שינהיג את הציבור החרדי בהמשך, אך אין ספק שמדובר בסיומה של תקופה.

הרב גרשון אדלשטיין, צילום: שוקי לרר

עד קום המדינה לא היה אדם אחד שנחשב לגדול הדור, למעט רבנים מאוד מוכרים כדוגמת הגר"א או "החפץ חיים", אך עם הקמתה נזקק הציבור החרדי למנהיג שייצג אותו. לאורך השנים מילאו את התפקיד באופן רשמי ולא רשמי מספר רבנים, האחרון שבהם הרב אדלשטיין.

"החזון איש": הרב אברהם ישעיהו קרליץ (1953-1878) נחשב לאחד ממעצבי דרכה של היהדות החרדית לפני ואחרי קום המדינה. הוא עלה לארץ ישראל ב-1933 ואחרי שהות בתל אביב ובירושלים עבר למושבה בני ברק, מה שהפך בין היתר בזכותו לאחד מהמעוזים המשמעותיים ביותר של העולם החרדי. לקראת הקמת המדינה ואחריה התנגד לה נחרצות, אך כן תמך בהשתתפות אגודת ישראל בבחירות לכנסת. ב-1952, שנה לפני פטירתו, נפגש עם ראש הממשלה דוד בן גוריון שבו העלה את משל העגלה המלאה והמלאה הריקה, שבה טען שהחילונים צריכים לפנות את הדרך לדתיים.

החזון איש אברהם ישעיהו קרליץ,

הרב יעקב ישראל קנייבסקי (1985-1899): כונה הסטייפלר. נחשב למנהיגו הרוחני של הציבור החרדי ליטאי במקביל לרב שך. נחשב לרב קשוח ודקדקן יחסית בענייני מוסר. היה גיסו של "החזון איש" ובנו היה הרב חיים קנייבסקי. רוב זמנו הוקדש ללימוד ולקבלת קהל, ולא לעניינים ציבוריים, אך יחד עם זאת הוביל בין היתר להקמת דגל התורה כשהצהיר כי יצביע לש"ס ב-1984 ולא למפלגת פועלי אגודת ישראל.

הרב אליעזר מנחם שך (1899-2001): הנהיג את הציבור החרדי ליטאי במשך כשלושים שנה, שימש כראש ישיבת פוניבז' ונשיא מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ודגל התורה. נולד בליטא, עלה לישראל ב-1941 באמצעות אשרת עליה. ב-1952 מונה לתפקיד ראש ישיבת פוניבז'. משנות ה-70 עד פטירתו היה בפועל מנהיג עולם הישיבות הליטאיות. בניגוד לגדולי הדור המאוחרים יותר, הוא אומנם נחשב כבכיר הרבנים אך יחד עם זאת הוביל סכסוך ממושך מול החסידים ונגד ש"ס. הרב שך מוכר במיוחד בשל נאום השפנים והחזירים, שבו תקף בחריפות את השמאל על ניתוק הקשר מהמסורת היהודית. הוביל בין היתר מחאה נחרצת נגד גיוס חרדים לצה"ל.

הרב שך זצ"ל בתל אביב,

הרב יוסף שלום אלישיב (1910-2012): נולד בליטא ועלה לארץ ישראל ב-1924. משפחתו השתקעה בשכונת מאה שערים. נישא לבתו של רב האסירים הרב אריה לוין, בעידודו של הרב קוק. עם קום המדינה שימש לזמן קצר כרב העיר רמלה ולאחר מכן שימש כדיין בבית הדין הרבני בירושלים וכדיין בבית הדין הרבני הגדול. הוא פרש מתפקידו לאחר פסק דין האח והאחות שעורר סערה. לאחר פטירתו של הרב שך הנהיג את הציבור החרדי-ליטאי. הוא נפטר בגיל 102, ובהלווייתו השתתפו יותר מרבע מיליון בני אדם.

הרב יוסף שלום אלישיב,

הרב אהרן יהודה ליב שטינמן (2017-1914): גדל בבריסק ולמד בישיבות ליטא בין שתי מלחמות העולם. ב-1945 עלה לארץ ישראל והתגורר בתחילה בפתח תקווה ואז בכפר סבא. עם הקמת מועצת גדולי התורה של דגל התורה הצטרף אליה והשפעתו התרחבה. עם פטירתו של הרב שך הוא עמד לצד הרב אלישיב בהנהגת הציבור הליטאי, ולאחר פטירת הרב אלישיב הנהיג את הציבור לבדו. הוא נחשב כאדם בעל השפעה גם מחוץ לציבור הליטאי. לאחר שנפטר בגיל 103, נטמן לבקשתו ללא הספדים בקבר בין אנשים פשוטים וירכשו עבורו את המצבה הזולה ביותר.

הרב אהרן יהודה ליב שטינמן, צילום: מוישימי, מתוך ויקיפדיה

הרב חיים קנייבסקי (2022-1928): נולד בפינסק בפולין ועלה עם בני משפחתו לארץ ישראל ב-1934. במשך שנים רבות למד ולימד וכן כתב מספר ספרים. נחשב לעילוי ולאדם שראוי לקבל ממנו ברכה, אף שהדבר כלל לא מקובל בציבור הליטאי. לאחר פטירת הרב שטינמן הוגדר כגדול הדור החרדי לצד הרב אדלשטיין. בצורה יוצאת דופן נחשב כמנהיג הציבור החרדי כולו ולא רק הציבור הליטאי ואף היו גינונים חסידיים בהתנהגותו. כך, שימש שמו לצורך תרומות תמורת ברכה וסופר על ניסים שהתרחשו לאחר קבלת ברכה ממנו. הוא נפטר בביתו ב-2022. הלווייתו נחשבה לאחת מההלוויות הגדולות בהיסטוריה של מדינת ישראל בהשתתפות מאות אלפי בני אדם.

הרב חיים קנייבסקי ז"ל, צילום: יוסי זליגר

הרב גרשון אדלשטיין (2023-1923): נולד בעיירה שומיאץ במערב רוסיה, בסמוך לגבול עם בלארוס לשושלת רבנים מוכרת, כשאביו מכהן כרב העיר. בשנות חייו הראשונות בברית המועצות למד בסתר תורה. ב-1934 עלה לארץ ישראל והתגורר ברמת השרון ואז בבני ברק. ב-2000 מונה לתפקיד ראש ישיבת פוניביז' שהיה אחד מתלמידיה הראשונים. השפיע רבות גם בנושאים פוליטיים, כחבר מועצת גדולי התורה של מפלגת דגל התורה. הוא נחשב כרב משפיע גם על הציבור החרדי והספרדי.

הרב אדלשטיין (ארכיון), צילום: שלומי כהן

מי גדול הדור הבא? זהו סימן השאלה הגדול. השמות המשמעותיים שנמצאים על הפרק הם הרב דב לנדו או הרב משה הלל הירש, ראשי ישיבת סלבודקה או הרב ברוך מרדכי אזרחי ראש ישיבת עטרת מרדכי וזקן חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה. על פי ההערכות, בתחילה לא ייקבע גדול דור אחד אלא כמה שינהיגו יחד, דבר שקרה גם בעבר מספר פעמים, אך ייתכן מאוד שאחד מהרבנים יבלוט בצורה משמעותית מהאחרים ויהפוך בפועל לגדול הדור החרדי-ליטאי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר