סדרן ניגש לקשישה ודרש ממנה לשבת מאחורה באוטובוס: "זה כתוב בתורה"

הדרת נשים באוטובוס ציבורי • כשד' סרבה לעבור מושב לעג לה הסדרן: "כנראה שהיא לא מבינה" • הקשישה סיפרה שירדה המומה מהאוטובוס: "זה אף פעם לא קרה לי" והגישה תלונה במשטרה • בחברת דן טוענים: "המבקר מספק גרסה אחרת"

תחנת אוטובוס בבני ברק. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: גדעון מרקוביץ

מקרה קשה של הדרת נשים באוטובוס של חברת דן שעשה את דרכו מבני ברק לאוניברסיטת בר אילן: ד', קשישה בשנות ה-70 לחייה, שעלתה על קו 292 נדרשה על ידי סדרן של החברה לעבור לצד האחורי של האוטובוס, "לאזור של הנשים". לאחר שסירבה טען הסדרן כי הסיבה להדרה המגדרית היא "כי זה כתוב בתורה".

האירוע התרחש לפני מספר שבועות, אז עשתה ד' את דרכה, כמדי שבוע, מבני ברק לאוניברסיטת בר אילן. "אני כל שבוע בבני ברק ומכירה את האוטובוסים", היא מספרת ל"ישראל היום". "כשעליתי לאוטובוס מיד ניגש אלי בחור שאמר שהוא סדרן ושזה אוטובוס מהדרין, שאני צריכה לשבת מאחור עם הנשים. הייתי המומה".

אוטובוסים של חברת דן, צילום: יהושע יוסף

ד' לא ידעה מה לעשות, ועמדה ליד פח האשפה במרכז האוטובוס במשך דקות ארוכות כשהיא רועדת. לדבריה, כשראה הסדרן שהיא לא עונה לו הוא אמר "כנראה היא לא מבינה". לקראת סוף הנסיעה אזרה ד' אומץ ושאלה איפה כתוב שמדובר באוטובוס מהדרין. "הוא אמר שזה כתוב בתורה וכולם יודעים. אחר כך הוא הסתובב לנהג ואמר 'נכון?' והנהג השיב 'כן'". ד' הזועמת שאלה מדוע הוא לא מעיר לאדם שהיה עם רגליים על המושב ללא נעליים ובתגובה הוא השיב "אמרתי לך לשבת עם הנשים מאחורה".

באותו הערב ניגשה ד' להגיש תלונה במשטרה ופנתה בתלונה גם לחברת דן. "זה אף פעם לא קרה לי. זה בסדר גמור בעיני שגבר ישב ליד גבר, גם אני אוהבת לשבת ליד אישה, אבל לא כאוטובוס נפרד. כשקוראים על אירוע כזה בעיתון זה דבר אחד, אבל כשזה קורה לך זה דבר אחר לגמרי. הייתי המומה. אני תמיד יושבת אם אפשר ליד הנהג כי אני מבוגרת ולא רוצה ללכת הרבה כשהאוטובוס נוסע, כי אני יכולה ליפול".

את ד' מלוות נשות מרכז צדק לנשים, שאף הגישו מכתב לחברת דן בדרישה לקבל תשובות מדוע וכיצד מתחוללת הדרה שכזו, שהינה אסורה על פי חוק. "הדרת נשים במרחב הציבורי פוגעת בכבוד האדם, אסורה בחוק ומדאיגה במיוחד באקלים הפוליטי הנוכחי שבו כוחות פוליטיים פועלים להחלשת ההגנה המשפטית על זכויות הפרט. קיימים חברים בממשלה ובקואליציה שמבקשים לשנות את החוק האוסר על אפליה כך שהדרת נשים תהיה מותרת בכל מקום שאפשר להסוותה מאחורי שיקולים דתיים. אנחנו נמשיך לקחת חלק במאבק על שלטון החוק כדי להבטיח שוויון זכויות לנשים ולוודא שמערכת המשפט תעניק סעד משפטי למי שנפגעות מגורמים המפרים את החוק", אמרו בארגון.

בחברת דן מכחישים את האירוע. "מבדיקה מול המבקר עולה גרסה שונה לחלוטין לפיה הלקוחה ביקשה מהמבקר להעיר לנוסע אחר שהיה יחף. המבקר הציע לה לשבת במקום אחר באוטובוס על מנת שהדבר לא יפריע לה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר