לקראת היום הקדוש: 53% מהיהודים בישראל צמים ביום כיפור

משאל שנערך על ידי הקונגרס הישראלי מצא כי קרוב למחצית מהישראלים אינם צמים ביום הקדוש ביותר ליהדות • פילוח פוליטי מגלה: רק 16% ממצביעי השמאל צמים לעומת 81% ממצביעי הימין

תפילה במניין בחוץ ביום כיפורים, צילום: גדעון מרקוביץ'

משאל חדש חדש שערך הקונגרס הישראלי, מיזם משותף של אוניברסיטת בר אילן וקרן מנומדין, מצביע כי כמחצית מהציבור היהודי צם ביום כיפור, ממצוות היום הקדוש ביותר ביהדות, בעוד כ-47 אחוזים לא צמים, למרות קדושתו וחשיבותו של יום כיפור.

הישראלים הציבו את ליל הסדר בראש רשימת הפעילויות בעלות מאפיינים יהודיים מסורתיים כאשר 84% מקיימים את מצוות ליל הסדר. במקום השני חג חנוכה כאשר 78% מהיהודים בישראל מקפידים להדליק נרות חנוכה, ו- 58% מקדשים בליל שישי.

כאשר מפלחים את הממצאים על פי רמת דתיות, מגלים כי 16% מהחילונים צמים בכיפור, ובפילוח לפי עמדה פוליטית 81% מהאנשים המשתייכים לצד הימני במפה הפוליטית צמים בכיפור לעומת 43% ממצביעי המרכז ו- 16% מקרב מצביעי השמאל.

פרופ' נסים ליאון, סוציולוג ואנתרופולוג מאוניברסיטת בר-אילן ליווה על המשאל שנערך במטרה לבחון 'כיצד נתפסות יהדות ומסורת בחברה הישראלית?' ובוצע בחודש אוגוסט האחרון בקרב מדגם מייצג של 752 משיבים מהאוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל המשתמשת באינטרנט.

ד"ר עו"ד גלעד וינר, מנכ"ל הקונגרס הישראלי, צילום: יוסי זליגר

ד"ר עו"ד גלעד וינר, מנכ"ל הקונגרס הישראלי אמר כי "הממצאים שגילינו על שיעור היהודים שצם בכיפור מפתיעים לאור חשיבתו וקדושתו של המועד. אם משווים את כיפור למנהגי מועדים יהודים אחרים ניתן ללמוד כי למעורבות והשתתפות משפחתית במסורות החג, יש משקל משמעותי בציון המועד ושמירה על מסורותיו. למרות שבמרחב הפרטי יש שיעור גדול באוכלוסייה שלא מקיים את הצום כהלכתו, במרחב הציבורי ובישראליות יום הכיפור נותר מאד מורגש והציבור מכבד את מנהיגיו וקדושתו לשאר האוכלוסייה, גם אם לא לוקח בו חלק. מכך ניתן להסיק שעל אף מגוון העמדות והאמונות בחברה הישראלית, הציבור הישראלי מכבד איש את רעהו ואפשר לגשר על מחלוקות שונות, גם אם בעלות אופן דתי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר