החלטה תקדימית: ניתן למנוע את קבורת בני משפחתו של סרבן גט בישראל

ההחלטה התקבלה כחלק מהדיונים בפרשת עיגון קשה שנמשכת מזה למעלה מ-18 שנים, ובמרכזה זוג תושבי ארה"ב • עו"ד אברהם בן צבי: "הרבנות הראשית מעבירה מסר חד וברור, כי מדינת היהודים לא תמשיך להיות מקום מפלט עבור בעלים יהודיים מנוולים"

בניין הרבנות הראשית, צילום: אורן בן חקון

מועצת הרבנות הראשית קבעה היום (חמישי) בהחלטה תקדימית כי במקרה עיגון קשים יש למנוע את קבורתם של קרוביו של סרבן גט בקבר ישראל, עד אשר יעניק את הגט. ההחלטה התקבלה כחלק מהדיונים בפרשת עיגון קשה שנמשכת מזה למעלה מ-18 שנים, ובמרכזה זוג תושבי ארה"ב.

במהלך קרוב לשני עשורים, מסרב הבעל לשחרר את אשתו ח' לחופשי, בעוד הוא נשא אישה נוספת בשנת 2014, לאחר שהצליח לקבל במדינת קליפורניה פסק דין לביטול הנישואים האזרחיים של השניים, מבלי שיחויב להעניק גם גט דתי.

ח' פנתה פעמים רבות לבתי הדין הרבניים בארה"ב, אולם הבעל עמד על סירוב להעניק את הגט ואף לא התייצב לדיונים, בעוד הוא כאמור המשיך בחייו. כחלק ממאבקה על חירותה, בחודש אוגוסט שעבר הגישה ח' באמצעות עו"ד דניאל שוורץ ועו"ד אברהם בן צבי, בקשה לרבנות הראשית להורות כי כל עוד לא ניתן הגט יש למנוע את העברת גופתם וקבורתם בקבר ישראל של הבעל וקרובי משפחתו, לרבות אביו הנמצא על ערש דווי, המסייעים לו לעגן את ח'. זאת על בסיס פסק של ועד הרבנים בקליפורניה, אשר לגביו נקבע בחוות דעת שניתנה על ידי הרכב מיוחד של בית הדין הרבני בירושלים, כי יש לאכוף אותו ולמנוע את הקבורה גם בבתי עלמין בישראל.

משרדי הרבנות הראשית (ארכיון) // צילום: דודי ועקנין,

למרות האמור, מועצת הרבנות לא פעלה בנושא, ועורכי הדין שוורץ ובן צבי הגישו בשמה של ח' עתירה לבית המשפט העליון להורות למועצה, למשרד לשירותי דת ולרשויות המופקדות בישראל על העברת גופתם וקבורתם של תושבי חו"ל בבתי עלמין בארץ, לפעול בנושא. בדיון שהתקיים בעתירה בחודש יולי האחרון, הורה בית המשפט העליון למועצת הרבנות הראשית לקיים דיון ולגבש את עמדתה בעניין.

השבוע קיימה מועצת הרבנות דיון בנושא, והחליטה לאמץ את עמדתו של הרב הראשי לאו בסוגיה ולקבוע כי במקרה של עיגון קשה יש למנוע את הקבורה של בני משפחתו של סרבן הגט. ההחלטה על מניעת הקבורה צריכה להתקבל על ידי בית דין רבני בישראל או לחלופין על ידי בית דין מחו"ל אשר הרבנות הראשית מכירה בו ובהחלטותיו.

"אני שמחה ומודה לרבנות הראשית על החלטה זאת" אמרה בהתרגשות ח' עם קבלת ההחלטה, "זה נס משמים, המסמן לי שאני לא לבד וכלל ישראל עומדים איתי. אני מקווה שההחלטה תביא את זה שמעגן אותי כבר כמעט שני עשורים לתת לי גט פיטורין, אפילו אם רק במטרה לכבד את אביו ובני משפחתו, ולפטור אותם מההשלכות הנובעות מההחלטה. יש לי גם תקוה לעתיד שההחלטה תפתח דלתות לעגונות נוספות ותוביל לישועה לבנות ישראל".

כתיבת גט בבית הדין הרבני בירושלים. אילוסטרציה, צילום: דודי ועקנין

"אנו מברכות את חברי מועצת הרבנות על ההחלטה החשובה, אשר מקדמת בצעד חשוב נוסף את מלחמתה של ח' על חירותה כמו גם את המאבק המתמשך כנגד תופעת העגינות וסרבנות הגט בכלל" אומרים מארגון 'יד לאישה' מבית 'רשת אור תורה סטון', המייצג עגונות ומסורבות גט והצטרף לעתירה כידיד בית משפט. "סרבנות גט היא אינה גזרת גורל, ובמסגרת ההלכה מצויים אמצעים ופתרונות להילחם בתופעה, זאת בעזרתם של דיינים ורבנים אמיצים ורחבי כתפיים אשר יעשו בהם שימוש, כפי שאנו רואים בהחלטה שניתנה היום הקובעת באופן שאינו משתמע לשני פנים – לא נתיר לסרבני הגט וקרוביהם לפגוע בחירותן וכבודן של נשים".

"אנו שמחים ומברכים מאוד על החלטת מועצת הרבנות, אשר לאחר דיונים רציניים ואינטנסיביים החליטו לעמוד לצידה של עגונה המחכה לקבל את גיטה כבר קרוב לעשרים שנה" אומר עו"ד דניאל שוורץ. "ההחלטה נותנת ביטוי לרבנות במיטבה, אשר שולחת מסר לכל סרבני הגט ולאלו התומכים ומסייעים להם, לפיו להחלטותיהם ומעשיהם יהיו השלכות חמורות וכי הם יישאו באחריות בגינם. אנו מקווים שהחלטה זו תשכנע סוף סוף את הבעל המעגן לעשות את הצעד הנכון, ולהתגרש מאשתו כדת משה וישראל".

״הרבנות הראשית מעבירה היום בהחלטתה מסר חד וברור, כי מדינת היהודים לא תמשיך להיות מקום מפלט עבור בעלים יהודיים מנוולים, אשר מנצלים את ההלכה ואת מוסדות המדינה היהודית באופן הציני ביותר, על מנת להימלט מפני סנקציות הלכתיות, חברתיות וקהילתיות, ולהמשיך להתעלל בנשותיהן במקום לשחרור אותן מכבלי עגינותם״ מוסיף עו"ד אברהם בן צבי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר