בין המצרים הוא הכינוי לתקופה של שלושה שבועות הנמשכת מצום י"ז בתמוז ועד תשעה באב. תקופה זו מציינת את החורבן והצער של עם ישראל בעקבות האירועים הקשים שהתרחשו במהלך ההיסטוריה היהודית. תקופה זו מתחילה בפריצת חומות ירושלים ומסתיימת בחורבן בית המקדש.
לפי המסורת היהודית, תקופה זו מאופיינת באבלות ובמנהגים מיוחדים שנועדו להדגיש את הכאב והצער על חורבן בית המקדש.
מתי מתחילים ימי בין המצרים 2025?
תקופת בין המצרים 2025 תחל ביום ראשון, י"ז בתמוז, 13 ביולי 2025.
מתי נגמרים ימי בין המצרים 2025?
תקופת בין המצרים 2025 תסתיים בערב יום ראשון, ט' באב, 3 באוגוסט 2025.
בין המצרים - הלכות ומנהגים בתקופת
ברכת שהחיינו
בתקופת בין המצרים נוהגים להימנע מברכת שהחיינו על דברים חדשים.
- המקור ההלכתי: השולחן ערוך (אורח חיים, סימן תקנא, סעיף יז).
- הסבר המנהג: ברכת שהחיינו נאמרת על דברים שמחים וחדשים, כדי להודות לה' על שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. בתקופת האבלות של בין המצרים נמנעים מברכת שהחיינו כדי לא לעורר שמחה. ניתן לברך שהחיינו על פירות חדשים בשבת, שכן שמחת השבת גוברת על האבלות.
תספורת וגילוח
תספורת וגילוח אסורים בתקופה זו. אנשים נוהגים שלא להסתפר או להתגלח כחלק מהאבלות.
- המקור ההלכתי: השולחן ערוך (סימן תקנא, סעיף ג).
- הסבר המנהג: תספורת וגילוח הם סממנים של טיפוח אישי ושמחה. בתקופת האבלות נמנעים מפעולות אלו כדי להדגיש את האבלות והצער.
מוזיקה ובידור
לפי מנהג הספרדים נכון להימנע משמיעת מוזיקה עד מוצאי יום עשירי באב (מאמר מרדכי - פסקי הגר"מ אליהו זצ"ל על המועדים, פרק כט סעיף ה, ומשנה ברורה - איש מצליח סימן תקנח הערה 3).
לפי מנהג האשכנזים יש להימנע עד חצות היום של עשירי באב (משנה ברורה, סק"ב).
נישואין וחתונות
נוהגים שלא לקיים חתונות בתקופת בין המצרים.
- המקור ההלכתי: השולחן ערוך (אורח חיים, סימן תקנא, סעיף ב).
- הסבר המנהג: חתונה היא אירוע שמח ומשמח. בתקופת האבלות נמנעים מקיום אירועים משמחים כדי להדגיש את הכאב. אירועי חתונה נחשבים למשמחים במיוחד, ולכן נמנעים מקיומם בימי בין המצרים כדי לשמור על אווירת האבלות.
תיקון חצות
רבים נוהגים לומר את תיקון רחל ותיקון לאה בימי בין המצרים.
- המקור ההלכתי: תיקון חצות מוזכר בקבלה ובספרות הפוסקים.
- הסבר המנהג: תיקון חצות הוא זמן של תפילה והתבוננות על חורבן בית המקדש. אמירת תיקון חצות בימי בין המצרים מחזקת את ההתחברות לכאב ולצער. תיקון חצות הוא תפילה הנאמרת בחצות הלילה לזכר חורבן בית המקדש, ומסייעת להתבוננות פנימית ולהתחברות לרוח האבלות של התקופה.
מהם האיסורים בתקופה שבין ראש חודש אב לט' באב?
האיסורים המחמירים של תקופת תשעת הימים מתחילים מראש חודש אב, שחל בשנת תשפ"ה ביום שבת, 26 ביולי 2025. בפועל, המנהגים נכנסים לתוקף כבר ערב קודם, עם כניסת השבת. מראש חודש אב הוסיפו חז"ל חומרות נוספות כדי להגביר את תחושת האבלות, שכן זו התקופה שבה החורבן הלך והתקרב בפועל.
אכילת בשר ושתיית יין
בתקופת בין המצרים ישנם מנהגים האוסרים על אכילת בשר ושתיית יין, למעט בשבתות ובאירועים מיוחדים כגון סיום מסכת או סעודת מצווה.
- המקור ההלכתי: השולחן ערוך (סימן תקנא, סעיף ט).
- הסבר המנהג: אכילת בשר ושתיית יין נחשבות למאכלים של שמחה, ולכן בתקופת האבלות של ימי בין המצרים נוהגים להימנע מכך.
רחצה ובילויים בים ובבריכה
מותר לספרדים להתרחץ, להסתפר ולכבס במוצאי תשעה באב. האשכנזים נהגו להחמיר בזה עד חצות היום של עשירי באב. (שו"ת יחוה דעת, ח"ה סי' מא; משנה ברורה, סק"ג).
עם זאת, כאשר חל י' באב ביום שישי, מותרים גם האשכנזים בכיבוס, רחיצה ותספורת כל היום, מפני כבוד השבת. (משנה ברורה תקנ"ח ס"ק, ג').
- המקור ההלכתי: המנהגים משתנים בין קהילות שונות. יש פוסקים הממליצים להימנע מבילויים בים ובבריכה (בין המצרים בריכה), אך יש פוסקים המאפשרים זאת, במיוחד כאשר מדובר במנוחה ובריאות הגוף.
- הסבר המנהג: הרחצה נתפסת כפעולה מרגיעה ומפנקת. בתקופת האבלות נמנעים מפעולות המבטאות הנאה ושמחה. אולם ישנם המתירים רחצה בימי בין המצרים לצורכי היגיינה ובריאות, במיוחד כשמדובר במזג אוויר חם.
בגד חדש
יש להימנע מלקנות או ללבוש בגדים חדשים, כדי לא לעורר שמחה.
- המקור ההלכתי: הרמ"א (אורח חיים, סימן תקנא, סעיף ב).
- הסבר המנהג: קניית בגדים חדשים היא פעולה של שמחה והתחדשות. בתקופת האבלות נמנעים מפעולות אלו כדי להדגיש את הצער. ללבוש בגד חדש מסמל חידוש ושמחה, ולכן בתקופת בין המצרים נוהגים להימנע מלבוש בגדים חדשים כדי לשמור על אווירת האבלות
כביסה ולבישת בגדים מכובסים
בתשעת הימים יש הנוהגים שלא לכבס בגדים ולא ללבוש בגדים שזה עתה כובסו, אלא אם כן מדובר בבגדים של ילדים קטנים שזקוקים להחלפה תדירה. נהוג להכין מראש בגדים שכבר נלבשו מעט כדי שיהיו מותרים לשימוש.
- המקור ההלכתי: השולחן ערוך (אורח חיים סימן תקנא, סעיף ג).
- הסבר המנהג: לבישת בגדים נקיים וריחניים היא פעולה של כבוד ושמחה. כדי לבטא את האבלות, נמנעים מללבוש בגדים מכובסים בתקופה זו.
שיפוצים והרחבות
בתשעת הימים נוהגים שלא להתחיל בבנייה חדשה או שיפוצים שאינם הכרחיים, כגון שיפוץ דירה או הרחבת בית. עבודות דחופות לתיקון ליקויים חיוניים מותרות.
- המקור ההלכתי: שו"ת פוסקים רבים, בהם המשנה ברורה (סימן תקנא).
- הסבר המנהג: הרחבת בית ושיפוץ הם ביטוי לרווחה ושגשוג — בזמן האבלות נמנעים מכך, כדי לא להראות סימן של שמחה ושדרוג.
רחצה ומקלחות
בתשעת הימים נהוג להחמיר גם ברחצה במים חמים לשם תענוג. רחצה לשם ניקיון בסיסי והיגיינה יומיומית מותרת, בפרט במזג אוויר חם. יש הנוהגים להחמיר ולהמעיט גם ברחצה יומיומית אם אין בה צורך ממשי.
- המקור ההלכתי: המנהג מבוסס על דברי הפוסקים (משנה ברורה, סימן תקנא, סעיף טז ואילך).
- הסבר המנהג: הרחצה נחשבת פעולה של רוגע ופינוק. בתקופה זו משתדלים לצמצם הנאות גופניות ולהתמקד בזיכרון האבלות. עם זאת, כאשר מדובר בצרכי ניקיון והיגיינה - ההיתר קיים, ויש המחמירים להמעיט גם בזה לפי כוחו של כל אדם.
סיום תקופת בין המצרים וחיבור לצום תשעה באב
תקופת בין המצרים מגיעה לשיאה בצום תשעה באב, היום החמור ביותר בתקופה זו, שבו מציינים את חורבן בית המקדש הראשון והשני. תשעה באב הוא יום אבל כבד ביהדות, המלווה בצום של 25 שעות, תפילות מיוחדות וקריאת מגילת איכה. ביום זה נוהגים להימנע מאכילה ומשתייה, רחצה, סיכה, נעילת נעלי עור וקיום יחסי אישות. האבלות בתשעה באב היא הביטוי העמוק ביותר לכאב ולצער על החורבן והגלות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו