הקרב על קיצור תורנויות המתמחים מגיע לבג"ץ

קופת חולים כללית הגישה עתירה לבג"ץ, ובה טענה כי המתווה שאמור להיכנס לתוקף ביום שישי לא ישים • העתירה הוגשה נגד שר האוצר, שר הבריאות ומנכ"ל משרדו ושרת הכלכלה, והם יוכלו להגיש את תשובתם עד הצהריים

מחאת המתמחים, ארכיון, צילום: קוקו

קיצור התורנויות לרופאים המתמחים מגיע לבג"ץ, יומיים בלבד לפני שהיה אמור להיכנס לתוקף: שירותי בריאות כללית, הגישה עתירה דחופה למתן צו ביניים על מנת לדחות את התוכנית.

בג"ץ קבע דיון דחוף היום (חמישי) בצהריים, ובמשרד הבריאות כבר מקיימים דיונים עם הייעוץ המשפטי לממשלה ועם משרד הכלכלה בנושא יישום המתווה.

הוגשו מכתבי התפטרות של מאות מתמחים מ-35 מחלקות בבתי חולים ברחבי הארץ // צילום: ארגון המתמחים מרשם

כזכור ב-1.4 אמור להיכנס לתוקף הצו שעליו חתמה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, הקובע כי ייאסר להעסיק מתמחים ב-10 בתי חולים בפריפריה בתורנויות שעולות על 16 שעות ועוד שעתיים להעברת משמרת. כיום עובדם המתמחים 26 שעות.

אלא שמשרד האוצר לא העביר לבתי החולים את הכסף לתוספת תקני רופאים ובפועל לא נקלטו עדיין כ-300 רופאים שנדרשים כדי ליישם את קיצור התורנויות.
העתירה הוגשה נגד שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, שר הבריאות ניצן הורביץ ומנכ"ל המשרד, שר האוצר אביגדור ליברמן וההסתדרות הרפואית.
השופטת ענת ברון קבעה כי המשיבים יגישו עד השעה 15:00 את תגובתם. 

מחאת המתמחים, ארכיון, צילום: אורן בן חקון

בעתירת של כללית נכתב כי "מדובר בצו ביניים שתכליתו למנוע פגיעה מיידית בבריאות הציבור".

עורכי הדין של הכללית מבקשים לדחות את יישום מתווה קיצור התורנויות עד לגיבוש מתווה מוסכם ומזהירים ממחסור של מאות רופאים.

"קיים סיכון לשלום הציבור ובריאותו בבתי החולים בפריפריה אם ההסדר יחול כבר ביום חמישי הקרוב, כאשר לא נעשה דבר כדי להכין את התשתית הדרושה לכך. קיימת סכנה מוחשית מידית ובלתי ניתנת להכחשה, שהציבור שמגיע לבתי החולים בפריפריה לא יקבל טיפול רפואי הולם בהעדרם של מאות רופאים שאין להם מחליפים".

בכללית מציינים באמצעות עורך דין ליפא מאיר כי במצב הנוכחי שבו טרם נקלטו רופאים נוספים, קיצור תורנויות הוא "תרחיש אסוני ברמה לאומית שחייבים לעצור אותו. מדובר בסיכון מודע של חולים בבתי החולים שלא יהיו רופאים בתקן הנדרש לתת להם טיפול".

לצד זאת ציינו בכללית כי הם מברכים ותומכים במהלך לקיצור התורנויות ואף מקיימים פיילוט בנושא בשלושה בתי חולים של הכללית. "בנסיבות הקיימות, בשל מחסור במאות רופאי, לא ניתן להתחיל ליישם אותו".

ממשרד הבריאות נמסר: ״היתר שרת הכלכלה, הינו מחייב. עם זאת, משרד הבריאות מבהיר כי לא ניתן לממשו בהיעדר אספקת המשאבים עליהם סוכם במעמד חתימת ההיתר ולצורך מימושו. כיוון שאלו טרם נתנו, בתי החולים אינם יכולים לעמוד בהגדרותיו החדשות. משרד הבריאות פנה בעניין זה למשרד הכלכלה ולייעוץ המשפטי המשפטי לממשלה, על מנת שיינתן פתרון משפטי זמני לבתי החולים, וזאת עד לאספקת המשאבים על ידי האוצר ולמימוש ההיתר במלואו בהקדם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר