"החזאי" של הקורונה: "לא מזלזל באלו שחוששים להתחסן, אחריותנו לשכנע"

בעוד העולם ב"כוננות אומיקרון", פרופ' אלי שפרכר מאיכילוב, שבנה את המודלים לחיזוי מספר החולים קשה, סבור שאין סיבה לפאניקה • "לא זוכר כזה חיסון יעיל ובטוח" • "אנחנו לא בפתח גל חמישי, וגם לא בעוד שבועיים"

פרופ' אלי שפרכר , צילום: אפרת אשל

בתוך אי־הוודאות העולמית, כשמנכ"ל חברת מודרנה, סטפן בנסל, מטיל ספק בהגנה שמספק החיסון שלו מול זן האומיקרון, וכששרון אלרעי פרייס מבטאת בכנסת את חששותיה לגבי המוטציות ויכולת ההתפשטות של הנגיף - נצמד פרופ' אלי שפרכר מאיכילוב, המומחה שעמד מאחורי המודלים שחזו את מספר החולים קשה, לקו המקל שאותו מוביל ביה"ח מתחילת המגיפה.

הוא עוקב אחר מספר המאומתים הנמוך שהתגלה כרגע בישראל, ואינו רואה שום סיבה לפאניקה.

"ההחלטה למנוע תיירות נכנסת למשך שבועיים היא סבירה", הוא אומר. "אני מסופק אם זה משנה כי אין דרך למנוע מווריאנטים להיכנס לישראל, במיוחד של זן שמאוד מידבק. ההחלטה הזו אולי תעכב מעט. אין הבדל בין תייר שמגיע מארץ מסוימת או תושב ישראל שחוזר מחופשה מאותה מדינה, חוץ מההנחה שישראלי חייב לחזור הביתה.

"הייתי דואג למעקב קפדני אחר האנשים שמגיעים מחו"ל ואחר הבידודים, ואפשר להחזיר לשולחן את הצמידים האלקטרוניים. בזמן הזה הייתי משקיע במבצע החיסונים, כי הם מספקים את ההגנה הטובה ביותר נגד האומיקרון. אני לא זוכר מתי היה לנו חיסון כל כך יעיל וכל כך בטוח. לא מבין איך מול מתנה שכזו, שהגיעה מהמדע, יש אנשים שלא מאמצים אותה אליהם".

צוות המומחים קבע ברוב מכריע: יש להמליץ על חיסון ילדים בגילי 11-5 נגד קורונה // צילום: גיל קרמר

אתה יכול להבין הורים החוששים לחסן את ילדיהם הקטנים?

"בהחלט. אני לא מזלזל ולא שופט אותם. זו אחריותנו כרופאים וכמערכת בריאות להסביר להם ולשכנע אותם".

אם היה לך ילד בן חמש, היית מחסן אותו?

"ברור. הייתי עומד בתור כבר ביום הראשון".

פרופ' שפרכר מתייחס גם להסתה הפרועה כנגד רופאים התומכים בגלוי בחיסונים. "העובדה ששרון אלרעי פרייס נאלצת להסתובב עם מאבטח, היא נוראה בעיניי. מאז הקורונה אנחנו עדים להקצנה בשיח החברתי, והרפואה נמצאת במרכז השיח הזה. ישראל היא לא מדינה נטולת אלימות, אבל כזה פרץ יצרי כלפי רופאים לא ראיתי אף פעם".

אתה מעריך שלאומיקרון תהיה השפעה פה בישראל?

"אני לא יכול לומר שלא", הוא אומר בזהירות. "אי אפשר להגיד שאין סיכוי שהוא ישפיע על התחלואה, אבל אין כרגע נתונים שמאפשרים לי לומר אחרת. היה ברור שייכנסו לכאן וריאנטים, והוא לא יהיה האחרון. ישראל כרגע במצב טוב, אבל גם פגיע, בגלל מסה משמעותית של אנשים שטרם התחסנו".

אנחנו נמצאים בפתחו של גל חמישי?

"אנחנו לא בפתח גל חמישי, וגם לא נהיה בעוד שבועיים. מה יקרה אחר כך - אני לא יכול לומר".

אז כמה זמן אנחנו צפויים להמשיך ככה עם הקורונה?

"אני מעריך שכמה שנים. בניחוש פרוע: פחות מעשר שנים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר