בנט על גילוי הזן הדרום אפריקני בישראל: "בפתחו של מצב חירום - מבקש הירתמות מלאה"

ראש הממשלה קיים דיון עם בכירי משרד הבריאות כדי להבין את המשמעויות של גילוי הזן החדש בישראל ואמר כי "הווריאנט החדש מידבק מאוד, בקצב הרבה יותר מהיר מהדלתא" • משרד הבריאות מנסה לאתר נוסעת ממלאווי שאובחנה כחולה בזן החדש - וניתקה מגע • בכל הקשור למחסור במידע על הסכנות של הזן החדש, הדגיש בנט כי "בימים הקרובים הידע שלנו יתרחב בצורה מאוד מהירה"

ראש הממשלה נפתלי בנט , צילום: יונתן זינדל/פלאש90

המאבק בקורונה: ראש הממשלה, נפתלי בנט, קיים היום (שישי) ישיבה דחופה עם בכירים במשרד הבריאות כדי לדון באופן ההתמודדות עם כך שזוהה בישראל אדם שנדבק בווריאנט חדש שהתגלה והתפשט בדרום אפריקה. בפתח דבריו בנט אמר: "אנחנו כרגע בפתחו של מצב חירום, אני מבקש מכולם היערכות והירתמות מלאה לעבודה מסביב לשעון". קבינט הקורונה צפוי להתכנס בצאת השבת לדיון המשך ואישור ההחלטות שהתקבלו.

יצוין כי מלבד החולה המאומתת לווריאנט החדש, ישנם עוד שלושה נשאים שחשודים כי חלו בזן הדרום אפריקני. במשרד הבריאות עדכנו כי המאומתת לזן החדש, נוסעת ממלאווי, ניתקע קשר והיה קושי בלהשיג אותה למרות מאמצים, אך המשטרה עדכנה כי היא אותרה בצהריים באילת והועברה לפיקוד העורף.

כוחות משטרה סמוך למקום בו אותרה המאומתת לווריאנט החדש, צילום: דוברות המשטרה

בנט הדגיש במהלך הדיון כי "לפני כמה שבועות, כשעשינו את התרגיל הלאומי 'אומגה' לתרחיש של וריאנט קטלני חדש, זה היה נראה קצת תלוש. מיותר לציין שזה אחד המהלכים הכי משמעותיים שהכינו אותנו בדיוק למצב שאנחנו עכשיו, אולי, נמצאים בו. כבר אתמול בערב חזרנו לתובנות מהתרגיל והתחלנו ליישם במהירות".

תושבי דרום אפריקה על הקשיים במדינה עקב התפשטות נגיף הקורונה // צילום: רויטרס

ראש הממשלה התייחס לאופיו המידבק של הווריאנט החדש וציין כי "הווריאנט החדש מידבק מאוד, בקצב הרבה יותר מהיר מהדלתא. אנחנו כרגע ניזונים ממערכת הבריאות של דרום אפריקה, שעושה עבודה מאוד מרשימה, אבל אין לנו עדיין את מלוא המידע. בימים הקרובים הידע שלנו יתרחב בצורה מאוד מהירה - נדע האם הווריאנט באמת פורץ חיסוניות, באיזה קצב, האם זה קטלני יותר או לא, איך זה משפיע על ילדים, וכיו"ב".

בנט הסביר כי הוא עודכן על הימצאותו של נשא הווריאנט במהלך הלילה, ואמר כי המצב מטריד. "עיקרון העל שלנו כרגע הוא לפעול מהר, חזק ועכשיו. בעיקר במה שנוגע לכניסות לישראל והיציאות ממנה, עד שהמצב יתבהר. כשיתבהר, נחליט מה אנחנו עושים".

מוקדם יותר היום, משרד הבריאות עדכן כי הווריאנט שהתגלה והתפשט במדינות אפריקה - B.1.1529 -  זוהה לראשונה בישראל. מדובר באדם ששב ממלוואי, שכלל לא נמצאה ברשימת המדינות האדומות, ואובחן כחיובי. בנוסף, קיים חשד לעוד שני מקרים של שבים מחו"ל שכרגע ממתינים לתוצאות הריצוף שלהם והם נשלחו לבידוד. החשש הוא שהזן החדש עלול להיות מדבק יותר ואף עמיד בפני החיסונים.

ראש הממשלה ציין בדיון שערך מוקדם יותר היום כי ממשלת ישראל פועלת באופן מהיר ונחרץ נוכח המסקנות שגובשו בעקבות התרגיל הלאומי "אומגה", אשר תרחש מצבים שונים להופעתם של וריאנטים חדשים.

ההחלטות שהתקבלו בשלב זה:

- מדינות אפריקה - כולל מאוריציוס, איי סיישל ומדגסקר - למעט מדינות צפון אפריקה, יוגדרו כמדינות אדומות וכניסת זרים לישראל ממדינות אלו תיאסר.

- פיקוד העורף יאתר את כלל המגיעים ממדינות אפריקה בשבוע האחרון, וינחה אותם להישאר בבידוד באופן מיידי, כאשר במקביל יבוצע דיגום ביתי.

- כל אדם ששהה במדינות אפריקה, גם אם הגיע לישראל מיעד אחר, ייקרא לגשת באופן מיידי לביצוע בדיקת PCR שלאחריה ייכנס לבידוד עד לקבלת תוצאה.

- יבוצע רכש של 10 מיליון ערכות PCR מותאמות לזיהוי הדוק של הווריאנט החדש. מפמי, החברה שאחראית על הבדיקות בנתב"ג, נמסר צפויים עיכובים בתוצאות הבדיקות בשל היווצרות עומס על המעבדה. ההכרזה הגיעה מכיוון שלפי הנחיות משרד הבריאות, החל מהבוקר כל הדגימות המבוצעות לנוחתים בנתב״ג תשלחנה למעבדה אחת שיודעת לזהות את הווריאנט, במקום לשלוש מעבדות שאיתן עבדו דרך קבע.

- פיילוט התקנת מסנני HEPA - במסגרת הפיילוט, יותקנו בתוך כשבועיים מסנני אוויר במאות כיתות וב-100 גני ילדים ברחבי הארץ.

- הליך דיגום הביוב ברחבי הארץ יואץ, לצורך איתור תחלואה סמויה בווריאנט החדש.

בתוך כך, מוקדם יותר היום משרד הבריאות פרסם את תמונת מצב התפשטות נגיף הקורונה בישראל וממנה עולה כי אתמול זוהו בארץ 524 נשאים חדשים, שמהווים 0.69 אחוז מתוך 81,468 בדיקות חדשות שבוצעו.

מקדם ההדבקה, ה-R, עומד נכון להיום על 1.08 מדובר על ירידה של 0.01 פחות מהשיא שעמד על 1.09. מספר הנשאים הפעילים בישראל עומד על 7,037 בני אדם, ובהם 120 חולים שמאושפזים בבתי החולי ומצבם מוגדר קשה. מבין החולים קשה ישנם 72 מונשמים. מדובר בירידה משמעותית של מספר המונשמים.

מספר הנפטרים כתוצאה מהמחלה עומד נכון להיום על 8,182 בני אדם.

השתתף בהכנת הידיעה: אסף גולן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר