שירות ייעוץ רפואי אונליין לנשים בגיל המעבר: רק כ-9% מהנשים בישראל מקבלות טיפול תרופתי בגיל המעבר, לעומת 20-40% מהנשים במדינות המערביות. לצד זאת רק כ-10% מהנשים פנו לייעוץ רפואי בנושא גיל המעבר. כעת שירותי בריאות כללית משיקה שירות רפואי אונליין לנשים בנות 45-60 בשם "wiser". השירות יינתן על ידי רופאות ורופאי נשים, בעברית ובערבית, באתר אינטרנט בשם זה.
הרופאים והרופאות שיעניקו את השירות עברו הכשרה ייעודית בתחום. השירות כולל ייעוץ רפואי אישי, פענוח בדיקות דם והדמיה, מידע על תוספי תזונה, המלצות לאורח חיים בריא, והכוונה בהתמודדות עם תנודות במצב הרוח ושינויים במשקל הגוף. בנוסף, האתר הייעודי יאפשר גישה למידע רפואי עדכני ומתוקף לנשים מכל קופות החולים, ויכלול מאגרי מידע בנושאים מגוונים הקשורים לגיל המעבר ולתופעות השכיחות בגיל זה.
השירות מיועד כאמור לנשים בגילאי 45 עד 60. מציע ייעוץ און-ליין לנשים החוות תסמינים של גיל המעבר, ומאפשר להן לקבל מענה רפואי מקצועי, מותאם ונגיש – במסלול מהיר וללא צורך בהגעה פיזית למרפאה. השירות פועל בימי חול עד השעה 22:00 כדי לתת מענה בשעות נוחות למטופלות.
נתונים מהארץ ומהעולם מלמדים כי נשים בתקופת חיים זו מצפות למענה רפואי ממוקד ומותאם מגדר – אך בפועל, שיעור הפניות לטיפול נמוך יחסית לנשים בגילאים אחרים.
בעולם המערבי, בין 20% ל-40% מהנשים בגיל המעבר מקבלות טיפול רפואי, אך בישראל הנתונים נמוכים משמעותית. בכללית קרוב ל-380,000 נשים בגילאי 45-60. אך בשנה אחת פונות בין 40,000-45,000 נשים לייעוץ רפואי בנושא תסמיני גיל המעבר (10-11%). רק כ- 9% מהנשים מתחילות בטיפול תרופתי כדי להקל על תסמיני גיל המעבר, ורק שליש 3% מתמידות בטיפול מעבר לשנה הראשונה. עוד עולה מהנתונים כי ממוצע הפניות לרופאי נשים בגילאים הללו עומד על 1.5 ביקורים בממוצע לשנה.
אישה מאמצע שנות הארבעים לחייה ומעלה ניצבת בפני אתגרים בריאותיים ייחודיים, שהטיפול בהם דורש הבנה מקצועית עמוקה ורגישות מיוחדת", מסביר ד"ר ישראל יולס, מנהל רפואי של השירות ומנהל מרכז בריאות האישה במחוז מרכז, מסביר. "כיום, מרבית פעילות רופאי הנשים מתמקדת בנשים בגיל הפריון בדגש על מעקבי הריון, תכנון המשפחה ועוד. בשעה שהריון נמשך תשעה חודשים בלבד, גיל המעבר, נמשך כשליש מחיי האישה, ויקבל מעתה מענה מותאם והולם".
"השירות החדש נועד לתת לגיטימציה לתחושות המטופלת, להבהיר שהתסמינים הם טבעיים ונפוצים וליצור מרחב טיפולי שבו ניתן לדבר על הכול בחופשיות. בנוסף, בכדי להקל על הנגישות עבור נשים שרבות מהן נמצאות בתקופת שיא הפעילות בחייהן, נמצא שיש יתרון בשירות שאיננו מחייב יציאה מהבית, וניתן בשעות שהן לאו דווקא שעות פעילות מרפאתית שגרתית".
ד"ר יעל ברקן, מנהלת תחום בריאות האישה בכללית, מוסיפה: "הניסיון שלנו בשטח מלמד שנשים רבות נמנעות מלפנות לטיפול מותאם לגילן או חשות אי נוחות לשתף את רופאי המשפחה בתסמינים שהן חוות. הניסיון שנצבר בכללית מלמד כי מענה און-ליין מנגיש שירותים חשובים, ומאפשר לנו ליצור סביבה תומכת ומכילה, שמחזקת את תחושת הלגיטימציה בקרב נשים לשוחח על חוויות גיל המעבר ולפנות לקבלת מענה רפואי מקצועי, רגיש ונגיש".
אטל מולכו, מנכ״לית פמי: "לאחר יותר מ – 3 שנים של מחקר, פיתוח ושיתופי ידע בינלאומיים, כללית וחברת פמי משיקות שירות פורץ דרך לנשים מעל גיל 45, מענה רפואי מותאם אישית הנשען על טכנולוגיה מתקדמת ורופאים עם הכשרה בתחום. זהו תחום חשוב ונחוץ לנשים בישראל שלא מרבות לפנות לייעוץ רפואי בנושא. אני גאה ש'כללית' בחרה להוביל מהלך חדשני זה. זהו צעד ראשון בדרך לשירות רחב עוד יותר שיעניק לכל אישה בגילאים הרלוונטיים את הכלים לחיות חיים בריאים ומלאים יותר".
