"משימה קשה, אך לא בלתי אפשרית": מספר הסטודנטים לרפואה עומד בפני גידול דרמטי?

היעד של משרד הבריאות הוא כי מספר הסטודנטים לרפואה יגיע ל-2,000 בשנה בתוך עשור • בוועדה שהגישה את ההמלצות בנשא מבקשים להכיר בשדות הקליניים כ"משאב לאומי"

יו"ר ועדת הסל, פרופ' דינה בן יהודה: "השגנו עדכון מגוון ומתקדם" // משרד הבריאות

משרד הבריאות הציג היום (רביעי) את מסקנות הוועדה שעסקה בהמלצות לתוכנית פעולה להגדלה משמעותית של מספר הסטודנטים לרפואה בישראל. המסקנות פורסמו לראשונה ב"ישראל היום". יו"ר הוועדה, רוני גמזו, הגיש את הדוח המלא לשר הבריאות, אוריאל בוסו, ולמנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב.

הוועדה מצאה פערים גדולים בניצול תשתית ההוראה בין המוסדות השונים. למשל, בזמן שהאוניברסיטה העברית מכשירה סטודנט באמצעות 2.56 מיטות - הטכניון מכשיר סטודנט אחד באמצעות 5.11 מיטות. "די יהיה בהחלת סטנדרט תשתיות ההוראה של האוניברסיטה העברית על בתי הספר האחרים לרפואה, כדי להעלות את מספר הסטודנטים בכל שנתון ליותר מ־1,400", נכתב במסקנות. 

בוועדה אף מבקשים להכיר בשדות הקליניים כ"משאב לאומי", ולעגן סמכויות בידי משרד הבריאות, בשיתוף המועצה להשכלה גבוהה ובתי החולים, כך שיוגדרו כללים חדשים ותמריצים חדשים שיביאו לפתרון ארוך טווח. 

ד"ר גמזו מגיש את מסקנות הוועדה,

כמו כן, משרד הבריאות יקבע תעריף מקסימלי שישלמו האוניברסיטאות לבתי החולים - בניגוד למצב היום, שמושפע מתחרויות בין פקולטות על שדות קליניים. נוסף על כך, משרד הבריאות יציב יעד של מספר סטודנטים בכל שנה, לרבות יעדים אזוריים. המלצה נוספת היא להקים גוף מרכזי שיעסוק בהקצאות.בשנים הקרובות צפויות להיפתח פקולטות חדשות באוניברסיטת רייכמן, באוניברסיטת חיפה ובמכון ויצמן.

במסגרת הוועדה לטיפול במצוקת כוח האדם הרפואי במערכת הבריאות יגישו את מסקנותיהן בחודשים הקרובים שתי ועדות משנה נוספות: ועדת משנה בנושא פתיחה והרחבה של התמחות בקהילה, בראשות פרופ' חנוך קשתן, ד"ר אורלי ויינשטיין וד"ר דניאל לנדסברגר, ועדת משנה בנושא הגדרת מנגנוני העבודה של הגוף לתכנון כח אדם רפואי בישראל, בראשות ד"ר ספי מנדלוביץ.

 

שר הבריאות בוסו אמר כי: "אנו מגדילים באופן הדרגתי את כמות הסטודנטים לרפואה עד לכ-2,000 בכל שנה ופועלים במקביל להרחבה משמעותית של מספר השדות הקליניים - שהם משאב אקוטי ללומדים את המקצוע, וכן לניצול יעיל ונכון יותר של השדות הקיימים. כל זאת, לצד צעדים נוספים שאנו מקדמים".

מנכ"ל משרד הבריאות בר סימן טוב, ציין כי "לראשונה, נעשית חשיבה אסטרטגית שתתאים את מערכת הבריאות לאתגרים הצפויים לה בעשור הקרוב. ללא התערבות מספר הרופאים צפוי להמשיך ולרדת בשנים הקרובות. שחיקה זו כרוכה באופן עמוק בפערי השירות הרפואי בין אזורים ופערי הנגישות בין מקצועות שונים".

מנהל המרכז הרפואי איכילוב ויו"ר הוועדה, פרופ' גמזו, אמר כי "באמצעות התעמקות במערך נתונים מקיף שבנה משרד הבריאות, ראינו שההכשרה של סטודנטים וסטודנטיות באמצעות השדות הקליניים בבתי החולים לא מספיק יעילה בהשוואה למדינות אחרות.

"לצד צעדים נוספים בהם נקט משרד הבריאות לאורך השנים, הבנו שאנחנו צריכים לקבוע מנגנונים לטובת הגדלת השדות הקליניים ואסדרה שלהם. לאחר שהבנו את הפערים והאתגרים הגענו למסקנה כי יש בפנינו משימה קשה, אולם לא בלתי אפשרית. משימה שניתן להשיג - 2000 סטודנטים שלומדים רפואה בישראל בכל שנה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר