מדליקי משואת הרפואה: אחות משיבא, פראמדיקית שנפצעה, רופאי סורוקה וברזילי ויועץ רפואי

משואת הרפואה והשיקום ביום העצמאות תהיה בסימן השבעה באוקטובר • ⁠האחות ענת בן דור, הפראמדיקית ⁠גאיה צוברי, ד"ר דן שוורצפוקס, ⁠ד"ר דקלה מצליח והיועץ הרפואי יוסף ערבליך, ישיאוה יחד

הרב יוסי ערבליך. ישיא משואת ביום העצמאות. צילום: דוד זר

מערך הרפואה הישראלי, ובייחוד בתי החולים הדרומיים סורוקה בבאר שבע וברזילי באשקלון, פעלו בשבעה באוקטובר ובימים שבאו אחריו בתנאים בלתי-אפשריים ובמסירות מעוררת השראה.

תחת אש, כשרבים מאנשי הצוות מגוייסים בעצמם למילואים, העניקו צוותי בתי החולים טיפול רפואי לאלפי הפצועים שהגיעו אליהם באמבולנסים וברכבי מתנדבים, וביצעו ניתוחים מצילי חיים בזה אחר זה.

אליהם הצטרפו יתר בתי החולים בכל רחבי הארץ, אליהם הופנו רבים מהפצועים להמשך טיפול ושיקום. רבבות אנשי הרפואה והשיקום הישראלים מלווים גם היום את הפצועים בגופם ובנפשם, במסע הארוך והקשה אל ההחלמה.

האחות שנשואה לפצוע מלחמה והפראמדיקית שנפצעה בקרבות

השרה מירי רגב, הממונה על אירועי שנת ה-76 למדינת ישראל בחרה ב⁠אחות ענת בן דור, בפראמדיקית ⁠גאיה צוברי, בד״ר דן שוורצפוקס, ב⁠ד"ר דקלה מצליח, וביועץ הרפואי יוסף ערבליך, להשיא יחד את אחת משתיים עשרה משואות הגבורה בהר הרצל, ביום העצמאות תשפ"ד.

ענת בן דור התחילה לעבוד כאחות בבית החולים שיבא תל השומר לפני 35 שנה. ענת, אשר נשואה לפצוע מלחמה, מטפלת בפצועי מלחמה בשיקום אורתופדי כבר עשור. היא מובילה את השיקום האורתופדי בשיבא, מטפלת בעצמה בפצועים הקשים ביותר, קושרת איתם קשר מיוחד ומסייעת להם למצוא בתוכם את הכוחות להתמודד עם קשיי השיקום.

גאיה צוברי שירתה בקרבות בעזה כפראמדיקית במילואים בגדוד שריון. באחד הקרבות גאיה יצאה מנגמ"ש הרפואה כדי לטפל בפצועים, ונפגעה מירי. היא מוגדרת כלוחמת הפצועה קשה ביותר במלחמה. בימים אלה היא משתקמת מפציעתה בבית החולים שיבא.

הרופא שקיבל 750 פצועים והרופאה שנכנסה לעזה

ד"ר דן שוורצפוקס, מנהל המרכז לרפואה דחופה בבית החולים סורוקה בבאר שבע, קלט בבוקר השבעה באוקטובר למעלה מ-750 פצועים וממשיך ללוות רבים מהם עד היום.

ד"ר דקלה מצליח, רופאה מבית החולים ברזילי באשקלון, היא גם קצינה בדרגת סרן במילואים. ב 7.10 ד"ר מצליח טיפלה בעשרות מפצועי הטבח בחדרי ההלם ובחדרי הניתוח. אחרי שלושה שבועות עזבה את עמיתיה בבית החולים לתקופה של חצי שנה, וטיפלה תחת אש בחבריה לנשק בגבול הצפון, בלב ח'אן יונס ובג'נין.

העמותה שעוזרת למאות פונים ביום

הרב יוסף ערבליך שישיא עם אנשי הרפואה את המשואה הוא יועץ רפואי, שבעמותה שהקים, "למענכם", פעילים כ-160 מומחים בכל תחום רפואי, לרבות מנהלי בתי חולים, מנהלי מחלקות ופרופסורים בעלי שם, אשר מתנדבים על בסיס זמן פנוי לטיפול בתיקים רפואיים מורכבים ובהם פצועי צה"ל רבים.

העמותה שייסד מקבלת מאות פניות ביום, בנושאים רפואיים שונים. מטרתו העיקרית של הארגון, היא הגשת סיוע ואבחון רפואי, הנגשת ופישוט נבכי הביורוקרטיה של מערכת הרפואה הציבורית, מתן חוות דעת נוספת ואבחון מקיף יותר.

מתנועת "אחריי!״ נמסר: ״גאיה היא הדוגמה לדור צעיר ערכי ואמיץ שמגן על המדינה בחודשים האחרונים. אנחנו גאים בה על הגבורה שהפגינה ועל הערכים שהיא מייצגת, ויודעים כי היא הבחירה הנכונה להשיא משואה דווקא בשנה זו, כמייצגת של דור צעיר של חיילים, אמיצים בוגרי התנועה שנלחמו והקריבו מעצמם עבור המדינה ועבור חבריהם."

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר