המחטף של סמוטריץ׳: מבטל העלאת המס על הסיגריה האלקטרונית

שר האוצר ביקש להסיר מהצעת התקציב שני סעיפים שנוגעים להעלאת המס על סיגריה אלקטרונית, והשוואתו למיסוי המוטל על סיגריות וטבק לגלגול • ארגונים הפועלים נגד עישון: הדבר יהווה מכה קשה במאבק, ויעודד בני נוער לרכוש סיגריות אלקטרוניות בשל מחירן • "פעולה זו עלולה להבטיח דורות חדשים של מעשנים, תוך פגיעה בהכנסות המדינה ממיסוי מוצרי העישון", טוענת שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון

"שר אוצר שלא דובר אנגלית ולא מבין מי ומה זה מודי'ס". צילום: אורן בן חקון

במחטף של הרגע האחרון: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ביקש להסיר היום (רביעי) מהצעת התקציב שני סעיפים שנוגעים להעלאת המס על סיגריה אלקטרונית, והשוואתו למיסוי המוטל על סיגריות וטבק לגלגול.

פרופ' עובדי דגן, שניידר: ביצענו החייאה אך הסיכויים היו נמוכים

בארגונים הפועלים נגד עישון, מסבירים שהדבר יהווה מכה קשה במאבק, ויעודד בני נוער להמשיך ולרכוש סיגריות אלקטרוניות בשל מחירן. כל זאת, פחות משנה לאחר מותו של הנער מידן קלר ברוך ז"ל, שריאותיו נפגעו לאחר עישון סיגריה אלקטרונית, ואשפוז של נער נוסף, ולאחר שבמשרד הבריאות המליצו לאסור מכירה של סיגריות אלקטרוניות מתחת לגיל 21.

בהצעת התקציב אושרה העלאה של כ-20% במס על סיגריות וטבק לגלגול, ולצד זאת, הופיע סעיף ובו הצעה להעלות את המיסוי על נוזל המילוי של סיגריות אלקטרוניות, מ-4.8 שקלים למ"ל נוזל, ל-11.39 שקלים למ"ל. בסעיף אחר, צוין ששר האוצר יתקן את המס האחוזי על נוזל לסיגריות אלקטרוניות, ועל סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות המכילות נוזל, המס יעלה מ145% - ל.270%.

מידן קלר ז"ל. נפטר מכשל בריאות כתוצאה מעישון סיגריות אלקטרוניות, צילום: באדיבות המשפחה

שני הסעיפים שמתייחסים למיסוי הסיגריה האלקטרונית הוסרו כאמור, ברגע האחרון. התוצאה תהיה המשך העמקת פערי המחיר בין מוצרי העישון השונים, כך שסיגריה אלקטרונית תישאר זולה יותר, ובשל כך אטרקטיבית עבור צעירים. עם זאת, נקבע כי יוקם צוות אכיפה מיוחד לעניין גביית המס על סיגריות אלקטרוניות, שייבחן את הצעדים הנדרשים להגדלת המס עליהן. "לצורך שמירה על בריאות הציבור ומניעת התרחבות תופעת עישון הסיגריות האלקטרוניות, בדגש על בני נוער".

הצוות אמור להגיש המלצות לשר עד סוף מרץ, והשר אמור בתוך חודשיים להחליט בנושא. יצוין כי נושאי מיסוי נחשבים להחלטת מדיניות של שר האוצר, ואחת ההחלטות של סמוטריץ' היו לא לחדש את צו המיסוי שהטיל קודמו אביגדור ליברמן על סיגריה אלקטרונית. צו שהושג לאחר מאבק ממושך ועתירות לבג"ץ. התוצאה היא שמחיר סיגריות אלקטרוניות עומד כעת על כשליש ממחירן של סיגריות רגילות וטבק.

תישאר אטרקטיבית עבור צעירים. עישון סיגריה אלקטרונית (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

"בעקבות דרישתך, הוסרו ברגע האחרון כלל הסעיפים הנוגעים למיסוי סיגריות אלקטרוניות, מה שעלול לגרום להעמקת הפער במס בין מוצרי הטבק לבין הסיגריות האלקטרוניות ולעיוות מס קשה, אשר יוביל לצריכת יתר של סיגריות אלקטרוניות, ובעקבות כך לפגיעה קשה בבריאות הציבור", כתבה שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, לשר האוצר סמוטריץ' בעקבות המהלך.

"זו פעולה מזיקה המסכנת את בריאות הציבור כולו, ובדגש על ילדים ונוער, פוגעת בהכנסות המדינה ממיסים, ואף עלולה ליצור עיוות מס קשה המשחק לידיהן של חברות הטבק והניקוטין. פעולה זו עלולה להבטיח, במקביל ולאורך שנים רבות, דורות חדשים של מעשנים, תוך פגיעה בהכנסות המדינה ממיסוי מוצרי העישון", היא הדגישה.

יגרום לעלייה חריפה בשימוש בסיגריות אלקטרוניות, צילום: ללא

כסלו מזכירה עוד כי בדיון בוועדת כספים בחודש מאי האחרון, סוכם שיוקם צוות מקצועי להתמודד עם מגיפת העישון והירידה בגיל תחילת העישון לגילאי 10-12. הצוות המליץ על השוואת המס על סיגריות אלקטרוניות לזה המוטל על סיגריות וטבק. "אין בפעולה זו דבר וחצי דבר עם דאגה לבריאות הציבור או קידום אורח חיים בריא".

תגובת השר סמוטריץ' תובא לכשתתקבל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר