"תציל חיים": סמוטריץ' טרם חידש את צו המיסוי על סיגריה אלקטרונית - שיפוג הלילה

על פי מידע שהוצג בוועדת הכספים אחד מכל עשרה תלמידים בכיתה י׳ משתמש בסיגריה אלקטרונית • במערכת הבריאות יצאו בקריאה לסמוטריץ' מחשש כי אם לא יחתום על הצו החדש, השוק יוצף מחדש "בסחורה זולה וזמינה"

סיגריה אלקטרונית, צילום: GettyImages

בכירי מערכת הבריאות קוראים לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לחתום על צו המיסוי לסיגריות אלקטרוניות ו"להציל חיי אדם".

כפי שפרסמנו הלילה (בין רביעי לחמישי) יפוג תוקפו של צו המיסוי על סיגריות אלקטרוניות, מיסוי שהושג לאחר מאבק ממושך ועתירות לבג"ץ. בידיו של השר סמוטריץ' נמצא כבר הצו העדכני אך הוא טרם חתם עליו. מצב שעשוי להוביל לכך שממחר לא ימוסו מוצרי עישון אלקטרוניים, שמהווים את "שער הכניסה" של ילדים ונוער לעולם העישון.

"נדהמנו מהכוונה להפחית את המס"

ראשי המועצות הלאומיות, גופים המייעצים למשרד הבריאות, פנו לשר סמוטריץ' והתריעו כי "העישון היום הוא הגורם לסרטן העתידי של ילדינו ונכדינו. אך מעבר לחשש העתידי, אנו פוגעים בילדינו כבר
עתה. ניקוטין מזיק להתפתחות המוח, בפרט בבני נוער וצעירים. הוא עלול לפגוע בחלקי המוח האחראים על תשומת לב, למידה, מצבי רוח ושליטה בדחפים ואף להשפיע על יצירת קשרים (סינפסות) בין תאי המוח. שימוש בניקוטין בגיל ההתבגרות גם מגביר את הסיכון להתמכרות עתידית לסמים אחרים".

המומחים, בהם פרופ' עידו וולף, יו"ר המועצה הלאומית לאונקלוגיה, פרופ' גיל זלצמן, יו"ר המועצה הלאומית למניעת אובדנות, פרופ' דיאן לויוף, יו"ר המועצה הלאומית לקידום בריאות, פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ועוד, כתבו לשר סמוטריץ': "נדהמנו מהכוונה להפחית את המס על הסיגריות האלקטרוניות, בניגוד לעמדה המקצועית שלנו, של משרד הבריאות ושל הגופים המקבילים במדינות המפותחות".

יציל חיים? שר האוצר בצלאל סמוטריץ', צילום: דודי ועקנין

לצד הרופאים הבכירים פנתה הבוקר גם קואליציה רחבה מאוד של 25 ארגוני בריאות לשר סמוטריץ' במכתב דחוף בו הדגישו כי "ישנה חשיבות מכרעת לחתימה מיידית על צו מיסוי לסיגריות האלקטרוניות, בכדי להבטיח כי המלאים הממתינים בנמלים לא ישוחררו ללא מס ויגרמו להצפת השוק בסחורה זולה וזמינה", הדגישו הארגונים.

הארגונים החתומים, איגוד רופאי בריאות הציבור, המיזם למיגור העישון, האגודה למלחמה בסרטן, החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון, המועצה הישראלית למניעת עישון, רשת ערים בריאות, עמותת מדעת והאיגוד הישראלי למקדמי ומחנכי בריאות, אליהם הצטרפו גם נציגי אוניברסיטאות, מכללות, עיריות ורשויות מקומיות.

סכנה מרחפת מעל ראשי הילדים

השימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער וילדים הולך ומתרחב. במהלך דיון בנושא בוועדת הכספים הוצגו כי אחד מכל עשרה תלמידים בכיתה י׳ משתמש בסיגריה אלקטרונית ו-3% מהתלמידים בכיתות ה-ו השתמשו בסיגריה אלקטרונית לפחות 6 ימים במהלך החודש האחרון. במגזר הערבי 30% מהבנים בכיתה י' עישנו סיגריה אלקטרונית בחודש האחרון ו-5.5% מתלמידי כיתות ה-ו התנסו בכך.

מדוח המיזם למיגור העישון נמצא כי בתוך שנה עלה מספר התחלות העישון בקבוצת הגיל 14-12 מ-4.3% ב-2021 ל-7.13% ב-2022, ושיעור העישון היומי בקרב בני 17-15 יותר מהכפיל את עצמו בארבע השנים, מ-7.4% ב-2019 ל-8.9% ב-2022 - עלייה שמיוחסת לשימוש בסיגריות אלקטרוניות.

מלשכת סמוטריץ' לא נמסרה התייחסות לשאלה האם יחתום על הצו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר