מומחים: "בתי החולים זיו וברזילי לא ערוכים להפוך למרכזי־על לטראומות"

משרד הבריאות הכריז כי בתי החולים בצפת ובאשקלון יהפכו למוסדות שמתמחים בכל סוגי הפגיעות • מומחה בתחום: "זה תהליך שייקח שנים, אין כאן קיצורי דרך" • בתי החולים: "אנו יכולים להשלים את הפערים"

פינוי פצועים לבית החולים . צילום: EPA

מומחים בכירים מתחום הטראומה, הכירורגיה והנוירוכירורגיה מתריעים על כך שהחלטת שר הבריאות ומנכ"ל המשרד להכיר בבתי חולים ברזילי באשקלון וזיו בצפת כמרכזי־על לטראומה הוא צעד חובבני ופופוליסטי, שעלול לעלות בחיי אדם.

מרכז־על הוא בית חולים עם יכולות טיפול בכל ההיבטים של פגיעות קשות ואנושות. המומחים מזהירים שזיו וברזילי לא עומדים בסטנדרטים הנדרשים להפוך למרכזי־על, וכי הטיפול במרכזים רפואיים אלה עלול להיות לא מיטבי, עד לרמה שפצועים עלולים לשלם בחייהם. אחד המומחים ציין כי פער כזה בסטנדרטים הטיפוליים הוא "כמו לקרוא למקדונלד'ס 'מסעדת גורמה'".

מרכז־על אמור לדעת לטפל בכל סוגי הפגיעות. תרגול פינוי פצועים מוסק // דובר צה"ל, צילום: דובר צה"ל

לאחרונה הודיעו שר הבריאות אוריאל בוסו ומנכ"ל המשרד משה בר סימן-טוב על כך שעקב המצב והצורך בצמצום הפערים, לשבעת מרכזי־העל הקיימים כיום בישראל לטיפול בטראומה יתווספו גם זיו וברזילי. "ההחלטה להפוך את זיו למרכז־על התקבלה במהירות, אך לא בקלות דעת", אמר בר סימן-טוב במהלך ביקור בבי"ח זיו, לפני כשבועיים, "בדיוק כמו שהקמנו בזיו מרכז לטיפולים במחלת הסרטן - כך גם נוכל לממש בזיו הקמת מרכז־על".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

במהלך הדלקת נר חנוכה בבי"ח ברזילי, הכריז שר הבריאות אוריאל בוסו על הפיכתו למרכז־על. "לבית החולים יתווספו יחידות שייתנו מענים לאוכלוסייה. מכאן מתחיל צמצום הפערים בין הפריפריה למרכז".

בית חולים ברזילי, צילום: לירון מולדובן

אך ההכרה כמרכז־על לטראומה מחייבת יכולות, כוח אדם והיקף פעילות שלא תמיד יש במרכזים הקטנים. מרכז־על לטראומה אמור לטפל בלפחות 2,000 פצועים או מאושפזים בשנה, מתוכם לפחות 300 פצועים במצב קשה או קריטי. במרכז־על לטראומה חייבות להיות מחלקות כירורגיית חזה ולב, כירורגיית כף יד, נוירוכירורגיה, כירורגיית פה ולסת וטיפול נמרץ נוירוכירורגי. גורם בכיר בתחום הטראומה מסביר: "כשאומרים 'נוירוכירורגיה' אין הכוונה לרופא אחד. מדובר בצוות של רופאים, אחיות בטיפול נמרץ ונוירו־רדיולוגיה. זה מורכב. לא סתם יש רק שבעה מרכזי־על במדינת ישראל - כי רק הם מסוגלים לעמד בדרישות.

"מה הסיכוי שבתי החולים האלה יצליחו לגייס כוח אדם כזה בזמן כה קצר? בניית מערך כזה אורכת שנים. המהלך רחוק מלהיות מקצועי. זה לא הגיוני שדווקא מנכ"ל משרד הבריאות, שאמון על סטנדרטים ועל איכות הטיפול, מצהיר הצהרות כאלו. אולי זו הצהרה פוליטית, כותרת שאין לה תוכן. מי שיגיע לשם לא יקבל את הטיפול שמקבלים במרכזי־העל שקיימים היום. אין קיצורי דרך. זה פופוליזם זול שעלולות להיות לו השלכות על חיי אדם".

גורם רפואי בכיר אחר ציין שאין בארץ נפח עבודה שמצדיק להחזיק מחלקה נוירוכירורגית וניתוחי לב חזה בעוד בתי חולים.

המועצה ביקרה - ונסגרה

ההחלטה להקים את מרכזי־העל לטראומה התקבלה על רקע פיזור המועצה הלאומית לטראומה - גוף עצמאי ומקצועי שייעץ למשרד הבריאות וכלל כ־30 מומחים. המועצה פוזרה על רקע ביקורת שמתחה על פינוי הנפגעים ב־7 באוקטובר וחוסר רצון במשרד הבריאות להקשיב לביקורת ("מי שלא נכח שם - שלא יעביר ביקורת"), ומאז טרם מונתה מועצה חדשה.

באופן אבסורדי, רק לנציגי המועצה יש סמכות מקצועית לאשר אם בית חולים מסוים מתאים למעמד של מרכז־על לטראומה. אך לטענת מומחי טראומה, כירורגיה ונוירוכירורגיה, ההחלטה התקבלה ללא התייעצות עימם. "עצוב מאוד שיש מי שלא רוצה לשמוע ביקורת וחוות דעת מקצועית", אמר מומחה בתחום.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הנהלת המשרד קיבלה החלטה אסטרטגית להפוך את ברזילי וזיו למרכזי־על לטראומה, נוכח ההבנה כי בתי חולים אלה נמצאים קרוב לקווי עימות ולחימה, והם אלה שיצטרכו לתת מענה רפואי לפציעות מורכבות בהיקף נרחב. בתי החולים עובדים עם המשרד על מתווה לפיתוח השירותים הנדרשים ועל גיוס כוח אדם מיומן, לשם השלמת הפיכתם למרכזי־על לטראומה, מהלך שיתחיל להיות מיושם בחודשים הקרובים. בהמשך תתקיים בדיקת עמידתם בתנאי חוזר חטיבה בנושא מרכזי־על לטראומה".

"יש לנו את המעטפת"

פרופ' חזי לוי, מנהל ביה"ח ברזילי, אמר ל"ישראל היום" שיש במוסד את המעטפת הנדרשת כדי להפוך למרכז־על. "כיום ברזילי הוא ברמה 2 בטראומה (דרגה אחת פחות ממרכז־על; מיב"א), וזה אומר שחסרים לו חלק מהשירותים. אך אנו מטפלים גם בשגרה בנזקי טראומה מורכבים, ויודעים מתי צריך להעביר למרכזים רפואיים אחרים.

"עזות מצח". פרופסור חזי לוי, צילום: לירון מולדובן

"כדי להפוך למרכז־על, אנו צריכים להשלים יחידה לכירורגיית לב ולנוירוכירורגיה. בית החולים נמצא בשלבים האחרונים של הקמת יחידת כירורגיית-לב תחת גג מקצועי של בית חולים אחר. כבר חודשים ברזילי עושה צינתורי מוח, ויש בו יחידת טיפול נמרץ לשבץ, שחלקה יוסב ליחידת טיפול נמרץ נוירוכירורגי". 

על החששות בקרב גורמי מקצוע בדבר יכולותיהם של בתי החולים, אמר לוי: "זו עזות מצח להאשים את מנכ"ל משרד הבריאות בזלזול בחיי אדם. אני מזמין את האנשים הללו, ממרום כיסאם הבלתי־מפרגן, לראות כיצד מגלים אחריות לצורך ההקמה ולעקומת הלמידה".

בתוך כך, ד"ר אלון שוורץ, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה דחופה וטראומה ומנהל יחידת הטראומה ב"שערי צדק", פנה לשר הבריאות אוריאל בוסו בנושא באזהרה חמורה וכתב כי "מערכת הטראומה בישראל היא אחת המסודרות והמוערכות בעולם. עלינו לשמור על מערכת איכותית זו בסטנדרט הגבוה ביותר. אל לנו להתפשר על קריטריון או דרישה ולו הקטנים ביותר.. שהרי אם נעשה זאת, נפגע ביוקרתתה ואמינותה של מערכת הטראומה בישראל ואך יותר מכך, נפגע בבטיחות הטיפול בפצועים בישראל ונסכן את חייהם". 

מהמרכז הרפואי זיו נמסר בתגובה: "הטסה במקרה רפואי דחוף למרכז הארץ אינה בהכרח המענה האידיאלי, במיוחד לא במצב לחימה מלא. לפי התוכנית, בבית החולים יוקמו יחידות חזה ונוירוכירורגיה. היחידות החדשות יוקמו בליווי מרכז־על ממרכז הארץ, וייתנו מענה לפי הסטנדרט המקובל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר