השלכות המלחמה על בריאות הנפש נחשפות: "עד 625 אלף איש צפויים לסבול מנזק"

סקירה מקיפה שמתפרסמת לראשונה מציגה את ההשפעות הרחבות של פרוץ מלחמת חרבות ברזל על בריאות הנפש של הישראלים וההשלכות על מערך בריאות הנפש • בין השאר: בחודשיים האחרונים חלה עלייה של 25% בכמות הפניות לשירותי בריאות הנפש

לוחמים בעזה. צילום: דובר צה"ל

מדינה במלחמה - איך עוצרים את המחשבות הרעות? | "ישראל היום"

נתונים חדשים שמתפרסמים היום (רביעי) בכנס המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות בנושא חוסן ובריאות הנפש, חושפים לראשונה תמונת מצב מקיפה על ההשפעות של מתקפת שבעה באוקטובר על הבריאות הנפשית של אזרחי ישראל. 

לחימה בעזה במלחמת חרבות ברזל (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

ד"ר עידו לוריא משלוותה, יו"ר החברה לבריאות הנפש בקהילה הציג את הנתונים, לפיהם עד 625 אלף איש במדינת ישראל צפויים לסבול מנזק נפשי בעקבות המתקפה בשבעה באוקטובר והמלחמה שבעקבותיה, כך עולה מהערכה ראשונית של קבוצת מחקר בשיתוף האוניברסיטה העברית בירושלים, שלוותה ואוניברסיטת קולומביה. בין 60 ל-80 אלף איש עלולים לפתח תסמינים נפשיים עקב המצב, כך על פי המועצה הלאומית לטראומה. עד 390 אלף איש יפתחו הסתמנות נפשית לפי דו"ח מקינזי. 

עוד הוסיף ד"ר לוריא: "אין נתונים ומחקרים איך לטפל באירוע כזה. זה אירוע ייחודי בהיקפו ובמאפיינים שלו, מגה פיגוע שכלל חשיפה לרצח המוני, התעללות ואלימות פיזית ומינית מאות חטופים ונעדרים. זה מצב חירום מתמשך. הפיגוע השלישי בעוצמתו מבחינת היקף האוכלוסייה בעולם המערבי, ובהתאם לגודל האוכלוסייה זה הראשון. עם זאת חשוב לזכור שרוב האוכלוסייה מחלימה מטראומה״

המרכז לבריאות הנפש גהה (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

נתונים שנאספו בבתי החולים גהה ושלוותה ומשווים בין חודשים אוקטובר ונובמבר ב- 2018-2019 לפני פרוץ מגפת הקורונה לחודשים האחרונים מעלים ממצאים מטרידים. נמצאה עלייה של 50% באבחון הפרעות חרדה ועלייה של 45% באבחון פוסט טראומה. כמו כן, זוהתה עליה של 7% בשימוש בתרופות נוגדות חרדה ודיכאון וחלה עליה של 8.4% בשימוש בתרופות שינה. נוסף לכך, בחודשיים האחרונים חלה עלייה של 25% בכמות הפניות לשירותי בריאות הנפש. 

ד"ר שירי דניאלס, צילום: ללא קרדיט

ד״ר שירי דניאלס המנהלת המקצועית בער״ן, קו תמיכה לעזרה ראשונה נפשית, דיווחה על זינוק במספר הפניות. 88 אלף פניות מתחילת המלחמה. כמו כן חלה עליה במספר הפניות מצד גברים, בהם חיילי סדיר ומילואים: 45% מהפניות היו מגברים לעומת שליש לפני המלחמה.
עם זאת אמרה ״בניגוד לתחושה בציבור, אין עליה בכמות הפניות עם תוכן אובדני, של איומים, מחשבות או ניסיונות. יש אפילו ירידה״

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, היום, צילום: מיטל יסעור בית אור

במהלך הכנס, מנכ״ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב דיבר על תוכנית להרחבת מערך בריאות הנפש בעלות שני מיליארד ש”ח: ״ידענו עוד לפני המלחמה שהמצב בבריאות הנפש בעייתי. ראינו את המצוקה שנוצרה בעקבות הקורונה אצל הילדים ובני הנוער. הייתה תוכנית מגובשת ומקיפה מול האוצר אך דבר לא יכול היה להכין אותנו למה שקרה ב-7 באוקטובר. המחויבות שלנו לתקן את מערכת בריאות הנפש היא מלאה״

בר סימן טוב הציג חלק מתוכנית משרד הבריאות בנושא, שהוצגה בעבר בוועדת הבריאות של הכנסת. התוכנית כוללת בין השאר: הגדלת מספר פסיכאטרים ופסיכיאטרים של הילד. מ-70 בשנה ל-150, כאשר לפחות 50 מהם יעסקו בפסיכיאטריה של הילד. כמו כן, 80% ממיטות האשפוז הפסיכיאטרי שיתווספו יהיו בבתי חולים כלליים ולא פסיכיאטריים. נוסף על כך, על פי תוכנית המשרד, יתווסף מקצוע חדש: ״תומכי נפש״ בעלי תואר ראשון בפסיכולוגיה ועבודה סוציאלית. 

‏בר סימן טוב חתם את דבריו: ״היום מי שנכנס לטיפול מקבל את אותו תור ואותו שירות. זה לא נמצא באף תחום אחר ברפואה ולא צריך להיות בבריאות הנפש״. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר