למרות המאמץ לספק לחיילים משקפי מגן: עלייה בשיעור פציעות העיניים בצה"ל

מדובר בשיעור דומה לפציעות עיניים שנגרמו במבצע עופרת יצוקה, אלא שמאז עלתה המודעות לצורך במשקפי מגן • ד"ר יפתח יסעור: "אפילו נתז קטן שחודר לתוך העין עלול לגרום לעיוורון, חשוב להעלות את השימוש במשקפיים בקרב החיילים"

משקפי המגן המסופקים לחיילים. צילום: Gettyimages

חיילים לא מרכיבים את משקפי המגן וסובלים מפגיעות עיניים. רופאי העיניים מציינים ש־10%-5% מהפגיעות בחיילים במלחמה הן פגיעות עיניים מרסיסים, ובחלק מהמקרים אף נגרם אובדן ראייה.

מדובר בשיעור דומה לפציעות עיניים שנגרמו במבצע עופרת יצוקה, אלא שמאז עלתה המודעות לצורך במשקפי מגן, ובמלחמה הנוכחית נעשה שימוש במשקפי מגן של אחת מחברות משקפי השמש, עם עיצוב אטרקטיבי יותר.

לאחרונה פנו רופאי עיניים לרופאים צבאיים, וביקשו מהם לתדרך את החיילים בדבר החשיבות של משקפי המגן כדי למנוע פגיעות עיניים. "כ־5% מהפצועים שקיבלנו סבלו מפגיעות בעיניים, ולעיתים באופן קשה", אומר ד"ר יפתח יסעור, מומחה ברפואת עיניים, מנהל המרפאה לאוקולופלסטיקה בביה"ח בילינסון.

"אמנם אצלנו יש רושם של ירידה בפציעות, אך זה לא מספיק. אנחנו רואים שזה תופס את החיילים ברגע של חוסר זהירות. אפילו נתז קטן שחודר לתוך העין עלול לגרום לעיוורון. חשוב להעלות את המודעות לכך שאפשר להוריד עוד יותר את שיעור פגיעות העיניים באמצעות הרכבת משקפי מגן".

צה"ל ברצועת עזה, צילום: אי.פי

לדברי ד"ר יסעור, לאור העלייה במודעות הוא ציפה לירידה בשיעור פגיעות העיניים, אך לצערו הוא התבדה. "אנחנו יודעים שהיה מאמץ של צה"ל לחלק משקפי מגן, אך בסופו של דבר עדיין רואים פגיעות".

בביה"ח סורוקה מעריכים שהיקף פגיעות העיניים מגיע לכ־10% מהחיילים הפצועים. שתי רופאות במערך העיניים, ד"ר לירון קרביץ וד"ר אנה בונין, אף יצאו בקמפיין באינסטגרם ובטיקטוק שבו דיברו על חשיבות משקפי המגן.

ד"ר נועם ינקלביץ', רופא בכיר במערך העיניים בסורוקה: "הגיעה אלינו כמות לא מבוטלת של חיילים עם פגיעות עיניים. אני לא זוכר כמות כזו, גם לא בצוק איתן. לאחרונה יש עלייה. אחרי חודשיים של לחימה, כנראה יש התרופפות מסוימת בזהירות".

"פער הסברתי"

בסורוקה יקבלו בימים הקרובים תגבור של רופאת עיניים מתנדבת מחו"ל, ובהמשך של רופאים נוספים, עקב ריבוי פגיעות העיניים והמחסור באנשי צוות.

ד"ר אייל אלוני, מנהל מחלקת עיניים בביה"ח ברזילי שבאשקלון: "החיילים שנפצעו והיו ללא משקפיים סיפרו כי הפציעה קרתה במקום שבו חשבו שהם מוגנים, או כשהשרוך של המשקפיים נקרע, או כשהיו אדים שמנעו את השימוש".

לוחמי צה"ל בעזה, צילום: דובר צה"ל

מנתונים שפרסם חיל הרפואה אחרי צוק איתן בשנת 2014 עולה שאז 6% מהפגיעות היו בעיניים. לפני כעשור החל צה"ל לצייד את הלוחמים במשקפי מגן, והפציעות נגרמו בעיקר למי שלא הרכיב אותם.

"ההסבר לאי־השימוש הוא פער הסברתי", נכתב במאמר בעיתון הרפואה הצבאית. "בשונה משימוש בקסדה או באפוד מגן, משקפי מגן לא נתפסים כציוד מיגון הכרחי. הלוחמים לא רגילים להתאמן איתם, והתקשו להתרגל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר