סערה בעקבות חשיפת "ישראל היום": "למה שתהיה תוכנית לידה נפרדת לזוגות גאים?"

הכוונה להקצות חדר אישי לגברים בבילינסון לאחר לידת תינוק בפונדקאות גררה תגובות זועמות ברשתות • גורם במערכת הבריאות: זוהי פגיעה בשוויון ברפואה הציבורית

אילוסטרציה. צילום: Getty Images

תגובות סוערות לפרסום ב"ישראל היום", כי מובטח "חדר אישי" בביה"ח בילינסון לזוגות גברים במחלקת נשים, לאחר לידת תינוק בפונדקאות. רבים אף קראו לחרם הן מצד פמיניסטיות והן מצד דתיים, לצד ביקורת במערכת הבריאות.

כל בתי החולים נערכים בחודשים האחרונים לקליטת זוגות גייז לאחר אישור פונדקאות בישראל לזוגות גברים, אולם גורמים במערכת הבריאות הצביעו על כך שהצעד שנוקט בילינסון פוגע בשוויון ברפואה הציבורית - הן כלפי הפונדקאית, שלא תזכה לתנאי אשפוז פרטיים, והן כלפי זוגות אחרים מקהילת הלהט"ב שלא זוכים לתנאי אשפוז פרטי, כמו גם הורים פונדקאים הטרוסקסואלים. וכמובן עיקר הפער הוא למול כל אישה יולדת שמאושפזת בחדר משותף ומשכך נפגעת זכותה לפי חוק זכויות החולה לנוכחות מלווה לפי בחירתה.

בית החולים בילינסון, צילום: יהושע יוסף

"נפלתם על השכל?" זעמה אחת המגיבות ברשת, "בעלי לא יכול להישאר לישון לידי אחרי לידה כדי לעזור לי עם התינוק, גם לא אחרי קיסרי, אבל אתם תאשפזו במחלקה גבר בריא לחלוטין בשביל ה'בונדינג' שלו עם התינוק?", "להחרים את בית החולים", כתבה גולשת אחרת.

"יחד אתך ועם עוד יולדות מתאוששות יאושפזו גברים שקנו או שאלו רחם מאישה אחרת שעברה את מה שאתן עוברות. והאישה היולדת? תיזרק למחלקת נשים". כתבה מגיבה נוספת בדף הפייסבוק של בית החולים.

מגיבה אחרת כתבה בדף הפייסבוק של בית החולים: "יחד איתך ועם עוד יולדות מתאוששות יאושפזו גברים שקנו או שאלו רחם מאישה אחרת שעברה את מה שאתן עוברות. והאישה היולדת? - תיזרק למחלקת נשים. הראשונות שנפגעות מהדבר הזה הן נשים! אין פה שוויון ואין עניין של הכלה!".

בכיר בבית חולים אחר אמר: "החובה היא כלפי המטופלת. האישה, הפונדקאית. היא זו שעברה את הלידה. אשפוז של זוג גייז לא צריך להיות על חשבון תנאי אשפוז של נשים. הפונדקאית תלך למחלקת נשים ותתאשפז בחדר משותף והם יקבלו חדר פרטי. זו העדפה עודפת לגברים על חשבון נשים".

לא פוגעים באף מגזר

בסרטון תגובה שצילמה פרופ' אסנת ולפיש, ראש חטיבת נשים ויולדות בבילינסון, היא אמרה: "זה עורר דאגה ופחד ואפילו סערה מקהלים שחוששים כי השירות שלנו בהם ייפגע, שהצניעות שלהם תיפגע, שהצרכים שלהם ייפגעו. אני ערבה לכך שכל הזוגות מכל הסוגים והמגזרים יקבלו את מה שמגיע להם בלי לפגוע באף מגזר אחר".

פרופ' אסנת ולפיש, צילום: יהודה פרץ

ל"ישראל היום" אמרה פרופ' ולפיש: "המאמץ שלנו הוא לתת לכל אישה חדר פרטי. אין ניסיון להביא לקוחות ואין הטבות. זה ניסיון לרפואה פלורליסטית".

מארגון המיילדות בישראל נמסר בתגובה לפניית "ישראל היום": "אנחנו שמחות לראות שמערכת הבריאות יכולה להנגיש את שירותיה לפי צרכיו הייחודיים של המטופל".

בתנועה לחופש הבחירה בלידה ובארגון המיילדות קוראים למשרד הבריאות למנף את המצב כדי לשפר את תנאי האשפוז של יולדות.

הדר ונדר-אלבראנס, סמנכ"לית התנועה לחופש בחירה בלידה אמרה:
"אנו מברכות על כל פעולה המקדמת את הזכות של כל אדם לקיים הורות מיטיבה והיקשרות טובה ובריאה עם היילוד בימיו הראשונים. ההתאמות החדשות עבור זוגות גאים ואבות יחידניים נשמעות כמהלך חשוב אך יש צורך בהתאמות רבות במחלקות היולדות גם עבור הנשים והיינו שמחות לשמוע על יצירתיות ופעולה גם בתחום זה. כאשר כל יולדת מכניסה לבית החולים קרוב ל-16,000 שח, אנו מצפות שיעשה שימוש בכסף לצורך התאמות הנוגעות גם לצרכי היולדות. למשל הטמעת הכשרות ונהלים השומרים על זכות הבחירה של יולדת והקפדה על ביצוע פעולות תוך הסכמה מדעת ושמירה על אוטונומיה, הטמעת הזכות לאפס הפרדה של האם מהיילוד לאחר הלידה, אפשרות לליווי ותמיכה במחלקת היולדות של בן/בת הזוג באופן רציף, מתן מענה רגשי ליולדות לאחר הלידה וכן איתור קשיים וליווי של אנשי מקצוע למניעת סימפטומים פוסט טראומטיים ועוד. נשמח לשתף פעולה עם בית החולים בלינסון וכל בית חולים אחר לקידום זכויותיהן של היולדות".


מארגון המיילדות בישראל, האיגוד המקצועי המייצג של 1,400 המיילדות בבתי החולים הציבוריים בארץ, מיילדות הבית והקהילה נמסר בתגובה לפניית ישראל היום כי: "מדינת ישראל השכילה בשנים האחרונות להתקדם רבות בתחום הפונדקאות בארץ. מטבע הדברים ההורים המיועדים הם חלק בלתי נפרד מתקופת האישפוז של האם הפונדקאית ושל התינוק. אנחנו שמחות לראות שמערכת הבריאות יכולה להנגיש את שירותיה לפי צרכיו הייחודיים של המטופל. אנו קוראות למערכת הבריאות לשפר את התנאים ולשים את המטופל במרכז בכל המחלקות ולכל האוכלוסיות בכל רחבי הארץ. כפי שניתן לראות אם יש רצון (ואינטרס שיווקי), יש גם יכולת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר