לראשונה בישראל: אשפוז לזוגות גאים במחלקת יולדות

תוכנית חדשה בבילינסון: זוגות וגברים יחידנים שיגיעו עם פונדקאית יאושפזו במחלקת יולדות ויקבלו מעטפת סיוע • "ההיקשרות הטבעית שנוצרת בהיריון מתרחשת בצורה אחרת בפונדקאות", מסבירים בביה"ח, "צריך מחשבה יצירתית"

בשורה לזוגות מקהילת הלהט"ב (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

לראשונה בישראל, זוגות גאים וגברים יחידנים שיגיעו לבית החולים עם פונדקאית יאושפזו במחלקת היולדות. הצעד התקדימי יתרחש בבית החולים בילינסון שבפתח תקווה.

מפרטי היוזמה עולה שבמקרה של זוג, אחד מהם יאושפז במחלקה והשני יהיה המלווה, בעוד הפונדקאית תתאשפז במחלקת נשים. הזוג המתאשפז יקבל ליווי והדרכה צמודה מהצוות הרפואי, ככל זוג המגיע ללדת. לדברי הנהלת בית החולים, המדיניות החדשה כוללת ביצוע התאמות בנהלים.

"חיכינו שנים רבות למהלך שיאפשר לבני זוג להביא ילדים לעולם באמצעות פונדקאות", אומר ד"ר רוני חן, מנהל חדרי הלידה ומחלקת היולדות בבילינסון. "כחבר בקהילת הלהט"ב, אני מבין לעומק את ההתאמות שצריך לבצע. בית החולים הוא בית לכל המשפחות החדשות, לכל הזוגות הגאים והאבות היחידנים. הורים גאים יקבלו את הטיפול ואת הליווי המיוחד שבנינו להם, שמותאם לצרכים של המשפחה הגדלה".

מחלקת היולדות בבית החולים בילינסון, צילום: ביה"ח בילינסון

ויולן קרסיק, אחות אחראית במחלקת יולדות ומיילדת בבית החולים, מסבירה שהליווי הצמוד שיקבלו הזוגות והפונדקאיות נועד להקל את תהליך ההיקשרות הראשוני עם התינוק הנולד. "ההיקשרות הטבעית שנוצרת במהלך ההיריון בין ההורים לעובר מתרחשת בצורה אחרת בעת פונדקאות", אומרת קרסיק. "כדי לסייע בתהליך ההיקשרות בין האבות לתינוק נדרשת מחשבה יצירתית. אנחנו מדריכים ומלווים את ההורים במשפחות החדשות".

פרטי התוכנית בביה"ח

מפרטי התוכנית החדשה עולה שבטרם הלידה, המשפחות החדשות מוזמנות לסיור בחדרי הלידה ולהיכרות עם מחלקות בית החולים ועם השירותים השונים. לאחר הלידה יש אשפוז של 48 שעות או יותר (לפי רצון ההורים) במחלקת יולדות, הכולל הדרכה צמודה המקנה הן את הידע בטיפול הראשוני בתינוק, והן עצות לטיפוח ההיקשרות עם התינוק. הדרכות הצוות במחלקת היולדות כוללות גם ליווי בהאכלה ובהחתלה ראשונה, והדרכה לקראת המקלחת הראשונה.

לדברי פרופ' אסנת ולפיש, מנהלת בית החולים לנשים בבילינסון, ההחלטה לקדם את הנושא התקבלה לאחר שאושר בכנסת החוק הרלוונטי. "לאחר שאושר בארץ חוק הפונדקאות לזוגות גאים ולהורים יחידנים - היה לי ברור שאנחנו חייבים להוביל את הנושא, כבית חולים לנשים שחרט על דגלו את העצמת המטופלות, האוטונומיה וחופש הבחירה שלהן. אני גאה להיות שותפה למודל החדשני שבנינו כאן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר