לבריאות: כנס עתיד הרפואה הגדול בישראל יוצא לדרך

בכנס "רופאים היום", שייפתח מחרתיים, יארח "ישראל היום" את טובי המומחים בארץ בשאלות הבוערות והחשובות ביותר בתחום הבריאות • על הפרק: חידושי הרפואה במאה ה־23, סל התרופות ורפואה בפריפריה • צפו בכנס באתר ובאפליקציה

להיות רופא בישראל. קדמה מול בעיות, צילום: GettyImages

יום הרופא הבינ"ל יצוין מחרתיים, 11 בינואר, ולכבודו יערוך "ישראל היום" לראשונה את כנס "רופאים היום", שבו יידונו הנושאים החשובים ביותר בתחום הבריאות. באירוע ישתתפו שר הבריאות הנכנס אריה דרעי, שר העלייה והקליטה אופיר סופר, בכירי מערכת הבריאות, ההסתדרות הרפואית וקופ"ח מאוחדת, רופאים בכירים, ועוד.

בכנס נרד לעומק הסוגיות הקריטיות ברפואה: מיקומו של הרופא והמשמעות של להיות רופא בישראל, בחינת מצב הרפואה בפריפריה על אתגריה השונים, והחלטות ואתגרים הנוגעים לסל התרופות. נוסף על כך, נפגוש מטופלים שחולים במחלות הנידונות סביב שולחן דיוני הסל בימים אלה. בפאנל, שיעסוק בחדשנות ובטכנולוגיות ברפואה, נדבר על הרפואה עם הפנים קדימה: אשפוזי בית, מעקב רופא מרחוק וחדשנות שמטרתה להיטיב עם החולים.

התוכניות של דרעי

שר הבריאות דרעי יספר על תוכניותיו במשרד. כתבת הרווחה של "ישראל היום" אפרת פורשר תראיין את שר העלייה והקליטה, ח"כ אופיר סופר. כתב הבריאות רן רזניק יראיין את יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופ' חגי ציון. מיטל יסעור בית־אור תראיין את הנשיא והיו"ר של "צבר רפואה", מערך אשפוז הבית הגדול בישראל, ד"ר איתמר עופר.

לדברי ד"ר עופר, "עכשיו, כש־8% מהאשפוזים בפנימיות בארץ כבר מבוצעים בבית, הגיע הזמן להתקדם לכירורגיה, לאונקולוגיה, לנשים עם היריון בסיכון, לילדים, וכמובן לפסיכיאטריה. אין ספק שאשפוז הבית טוב ובטוח יותר למטופלים ולמשפחותיהם, והוא יקל על בתי החולים בעומסים שהם חווים".

להיות רופא בישראל: נדון במיקומו ובחשיבותו של הרופא במערכת הבריאות, במחאת המתמחים ובאלימות נגד צוותי הבריאות. עם: ד"ר ליאה כהנוב, מתמחה בנוירוכירורגיה בהדסה ויו"ר ארגון המתמחים; ד"ר אפרת וקסלר, ראש אגף רפואה ראשונית במאוחדת; ד"ר צבי פישל, יו"ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש; וד"ר יורם קליין, מנהל היחידה לטראומה ולכירורגיה קריטית בשיבא.

דרוש: תעדוף הפריפריה

רואים רחוק - הרפואה בפריפריה: אי־שוויון מתייחס גם לכך שתושבי הפריפריה לא יכולים לקבל שירותי רפואה ראויים כמו תושבי המרכז וסובלים ממחסור במיטות, במכשור רפואי ובכוח אדם. תיבחן גם שאלת מיקומו של הרופא בקהילה כגורם מרכזי במתן שירותי הבריאות. עם: טל אוחנה, ראשת המועצה המקומית ירוחם; פרופ' נמרוד רוזן, מנהל המערך האורתופדי־שיקומי במרכז הרפואי העמק ונשיא האיגוד האורתופדי הישראלי; פרופ' מסעד ברהום, מנהל ביה"ח לגליל בנהריה; וד"ר זאהי סעיד, יועץ מנכ"ל כללית לחברה הערבית.

לדברי פרופ' ברהום, "ניהול מרכז רפואי הוא אתגר בלתי רגיל, ובפריפריה זו משימה קשה שבעתיים, בגלל הקושי האדיר והמשאבים שנדרשים כדי לייצר את אותה רמת הרפואה שיש במרכז. ללא תמיכה ותעדוף מצד הרגולטור, זו משימה בלתי אפשרית למימוש".

כל המאבקים בסל אחד: על שיקולי ועדת סל התרופות. עם פרופ' שוקי שמר, יו"ר "אסותא" ומקים ועדת הסל; ברוך ליברמן, מייסד ומנכ"ל "חברים לרפואה"; הרב יובל שרלו, ראש המרכז לאתיקה בארגון רבני צהר וחבר ועדת הסל לשעבר; ריטה פורמן־הדר, שבניה חולי הנטינגטון; ונתנאל רודל, חולה במחלת הבריק שמאבקיו נחשפו ב"ישראל היום".

המהפכה המקוונת עד לבית

"מקוונים אליך": שירותי בריאות ואשפוז עד הבית. אחרי המהפכות הגדולות שחווינו בעידן הדאטה, המגמה לא פסחה על עולם הרפואה. שלוש שנים מפרוץ מגיפת הקורונה אשר האיצה את הצורך בטיפול מרחוק וברפואה היברידית - נדון בחידושים, בסטארטאפים ובטכנולוגיות החדשות. מערכת הבריאות עושה שינוי גדול, ואט־אט נפתחים יותר שירותים לטיפולים בבית המטופל. ד"ר דב אלבוקרק, סמנכ"ל רפואה במאוחדת: "אנו נמצאים בעידן של רפואה מותאמת אישית. הדיגיטציה והקדמה הטכנולוגית מאפשרים לנו להנגיש את הרפואה בכל זמן ומקום ולטפל בהצלחה במחלות הקשות ביותר. אבל בו בזמן, אסור לנו לאבד את המגע האישי, את היכולת לראות את המטופל, את ההיבטים הגופניים והרגשיים".

ישתתפו ד"ר זאב פלדמן, מ"מ יו"ר ההסתדרות הרפואית ומנהל נוירוכירורגית ילדים בשיבא; ד"ר אסף כספי, פסיכיאטר מומחה, מנהל מערך האשפוז הפסיכיאטרי המקוון שיבא; ד"ר דב אלבוקרק, סמנכ"ל רפואה במאוחדת; ד"ר רוני צבר, מיייסד ומנהל רפואי צבר רפואה, מומחה ברפואת משפחה ורפואה פליאטיבית.

הוועידה תשודר באתר "ישראל היום" ותסוקר בכל הפלטפורמות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר