"ישראל היום" הוא גוף תקשורת שנוסד מתוך האמונה שהציבור הישראלי ראוי לעיתונות טובה יותר, מאוזנת יותר ומדויקת יותר. עיתונות שמדברת ולא צועקת. עיתונות אמינה, אובייקטיבית ועניינית. עיתונות אחרת וללא תשלום. המהדורה המודפסת הראשונה פורסמה ב-30 ביולי 2007, וב-2010 הפך "ישראל היום" לעיתון הישראלי בעל שיעור החשיפה הגבוה ביותר בימי חול. מו"ל העיתון היא ד"ר מרים אדלסון. העורך הראשי הוא עמר לחמנוביץ, והעורך המייסד הוא עמוס רגב. אתרי האינטרנט של "ישראל היום" בעברית ובאנגלית, כמו כן היישומונים (אפליקציות) לאנדרואיד ול-iOS, מציגים חדשות מסביב לשעון, תוכן בלעדי, מבזקים ועדכונים, ניתוחים ופרשנויות, וידיאו, פודקאסטים ושידורים חיים. פלטפורמות הדיגיטל של "ישראל היום" כוללות ערוצי חדשות ודעות, תרבות ובידור, לייף סטייל, טכנולוגיה, ספורט, כלכלה וצרכנות, בריאות, חיילים, אוכל, יהדות, תיירות ורכב. ב-2021 עלו לאוויר האתר החדש והיישומון החדש של "ישראל היום" בעברית, במטרה לספק לגולשים חוויה מהירה, עדכנית, בטוחה ונוחה. תכני המהדורה המודפסת של העיתון זמינים גם באתר, במהדורה יומית מקוונת, ואפשר לקבל אותם גם בניוזלטר. מועדון ההטבות הייחודי "הקליקה של ישראל היום" מציע לגולשי האתר הנחות ומבצעים על מוצרים ושירותים. ישראל היום פתוח להערות, לביקורת ולהצעות לשיפור מקהל הקוראים. פנו אלינו במייל hayom@israelhayom.co.il.

X

כפית ביום מהתבלין הזה יכולה למנוע השמנה - ולהוריד כולסטרול

לאורך ההיסטוריה הוא שימש לטיפול במגוון מצבים רפואיים • כעת, מחקר חדש מיפן מצביע על כך שהזרעים הקטנים הללו עשויים לתרום גם לאיזון הכולסטרול ולהפחתת שומן גוף

,עודכן
0השמעה
הזהב השחור. צילום: Getty Images

אכילה של כמות זעירה - כ-25 קלוריות בלבד ביום - מאבקה טבעית מסוימת עשויה לסייע במניעת השמנה ולהוריד את רמות הכולסטרול. מדובר בזרעי קצח, תבלין נפוץ במטבחים של דרום אסיה והמזרח התיכון, המשמש במשך מאות שנים כצמח מרפא טבעי.

אכילה יומית של קצח מונעת השמנה ומורידה כולסטרול רע על פי מחקר חדש מיפן // אנוואטו

הקצח, שמוכר גם כ"כמון שחור", עשיר בתרכובות ביו-אקטיביות ומכיל נוגדי חמצון וחומרים אנטי־דלקתיים. לאורך ההיסטוריה הוא שימש לטיפול במגוון מצבים רפואיים - מאסתמה ולחץ דם גבוה ועד דלקות, שיעול וכאבי ראש. כעת, מחקר חדש מיפן מצביע על כך שהזרעים הקטנים הללו עשויים לתרום גם לאיזון הכולסטרול ולהפחתת שומן גוף.

המחקר, שנערך באוניברסיטת מטרופולין באוסקה, מצא כי צריכה יומית של 5 גרם אבקת קצח במשך שמונה שבועות הורידה משמעותית את רמות הכולסטרול ה"רע" (LDL) והעלתה את רמות הכולסטרול ה"טוב" (HDL). בנוסף, המשתתפים הציגו ירידה גם ברמות הכולסטרול הכוללות.

תבלין וצמח מרפא. קצח תרבותי (שם מדעי: Nigella sativa) נקרא גם קצח הגינה,צילום: K Yamada

בבדיקה מעמיקה של האבקה החוקרים זיהו 23 סוגי חומצות שומן, שרובן בלתי רוויות ובעלות השפעות אנטי-דלקתיות ומפחיתות שומן. לטענתם, הקצח עשוי לעכב את היווצרותם וגדילתם של תאי שומן - ובכך למנוע הצטברות שומן חדשה. תרכובת מרכזית אחת, תימוקווינון, נחשבת לבעלת תפקיד משמעותי בחסימת יצירת תאי שומן ובהאצת חילוף החומרים.

ממצאים אלה מתיישבים עם מחקר משנת 2021, שבו נשים שנטלו שמן קצח מדי יום ירדו במשקל, הפחיתו אחוזי שומן ושיפרו את מדד ה-BMI ותיאבונן. בנוסף, הקצח - בין אם כזרע, אבקה או שמן - מוכר כמפחית דלקת, תהליך המיוחס למחלות כרוניות כמו מחלות לב, סרטן וסוכרת סוג 2.

בזרעים, בתבלין או בשמן,צילום: Getty Images

למרות שהממצאים מעודדים, החוקרים מדגישים כי נדרש מחקר נוסף. "אנחנו מקווים לבצע ניסויים קליניים ארוכים וגדולים יותר כדי לבחון את השפעת הקצח על חילוף החומרים", מסבירה החוקרת קוג'ימה-יואסה ל-New York Post, "אנחנו מתעניינים במיוחד בהשפעתו על עמידות לאינסולין במדוכי סוכרת ועל מדדי דלקת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאילהכיר