יממה קולינרית בגן עדן: המקומות שאסור לפספס בערבה התיכונה

רובנו מעבירים את הנסיעה לאילת בציפייה להגיע כמה שיותר מהר למלון • עם זאת, מי שיבחר להרים את הראש ולעצור באזור שרבים מפספסים יגלה בו שפע של אטרקציות קולינריות טעימות במיוחד • מאיה דרין עם המלצות שאסור לכם לפספס

ארוחה אצל ינון בארי, צילום: מאיה דרין

כמה פעמים נהגתם בכביש הערבה מבלי להביט ימינה או שמאלה, דרוכים לקראת השילוט המבשר שהגעתם סוף סוף ליעדכם - אילת? מה אם אגיד לכם שאם כן תסתכלו ימינה או שמאלה ואפילו תעצרו קצת לפני, תגלו מקומות טעימים ונפלאים, בעיקר בערבה התיכונה?

בשולי הדרך המוכרת מתקיים מפעל ציוני עכשווי ומרתק הכולל חקלאות, יזמות, יצירה וקולינריה. המפגש עם הנפשות הפועלות, קצת מתחת לרדאר, בחבל ארץ שאינו מובן מאליו כלל, הוא מפגש מרגש. יש משום החלוציות בבחירה להפריח את השממה, עד כדי כך שבשנת 2021 בואכה 2022 הערבה התיכונה היא ההפך הגמור משממה. היא משגשגת, צומחת, מתפתחת ומציעה שלל אפשרויות בילוי.

החל מהצצה נהדרת לעולמם של חקלאי האזור המגדלים מגוון גידולים (ולא, לא רק פלפלים) ועד יצרני סילאן טהור ואיכותי, דבש אשלים מדברי מופלא, וכמובן, יין משובח. ישנם גם מתחמי אירוח יפהפיים ומרוחקים המעניקים שלוות גוף ונפש, וודאי שיש נקודות עניין גסטרונומיות ששווה עבורן להרחיק עד לערבה.

לו הייתם שואלים אותי, הייתי ממליצה לשלב לפחות 24 שעות ערבה תיכונה סביב ביקורכם הבא בעיר הנופש הדרומית. עכשיו, כאשר המועצה המקומית יזמה שוק איכרים מקומי המתקיים מדי שנה, זוהי הזדמנות נהדרת לגלות את נפלאות האזור. להלן המלצותיי.

שוק איכרים חדש בשבת

תיירות מועצה אזורית הערבה התיכונה מזמינה את הקהל הרחב לשוק האיכרים החדש, במרפסת הפרגולה המוצלת, ב"מרכז ויידור", על כביש 90, בכניסה לחצבה, באווירה מרעננת לצלילי מוזיקה, עם "פוד טראק" ותוצרת טרייה מהערבה ישירות מהחקלאי. ההיצע המגוון כולל פירות וירקות, צמחי תבלין, סילאן תמרים איכותי, יינות מיקבי הערבה, דוכני עבודות יד של אמנים מקומיים, מוצרי קוסמטיקה, תכשיטים ועוד.
הכניסה לשוק ללא תשלום והוא יתקיים עד סוף מרץ 2022.
מחיר הסיור - 32 שקלים למבוגר, 25 שקלים לילד, חייל, סטודנט או גמלאי.
שעות פעילות מרכז ויידור (נובמבר-מרץ):
ימי שבת (מרכז מבקרים + שוק איכרים) - 10:00 עד 16:00
ראשון עד שישי (מרכז מבקרים) - 10:00 עד 14:00

שוק איכרים במרכז ויידור, צילום: סטודיו דן לב

איפה אוכלים?

"גן הירק" של משפחת אלעזרי - בישול ביתי בשיטות אורגניות (צופר)
הרבה קסם יש בפיסת גן העדן של בני הזוג רונית ומוטי אלעזרי, בוגרי הפקולטה לחקלאות ברחובות בתחום צמחי חממה. השניים הקימו את ביתם במושב צופר, שבו הם מטפחים את גן הירק, המשתרע על פני שטח של דונם חקלאי. בגן גדלים יותר מ-150 סוגי עצי פרי, ירקות וצמחי תבלין, בשיטות אורגניות, מתוך חשיבה ורצון לחנך את הדור הצעיר לצריכת מזון בריא ולחיבור בין האדם לאדמה.

הביקור בגן הירק מתחיל בסיור מודרך עם מוטי וכולל הסבר על הגן והגידולים האורגניים, שאותם ניתן לקטוף וללקט לצלחת - מלפפון, עגבנייה, כרוב, ברוקולי, חסה, גזר, ארטישוק, סלרי, שום, עלי מנגולד, סלק, אספרגוס, צמחי תבלין, צמחי תה ועוד. בסיום מסיבים לשולחנות העץ בינות הגידולים, בגינת הירק המקורה, עטופים בכל טוב הטבע והסביבה.

רונית מבשלת מנות מחומרי הגלם שגדלים בגן הירק (המנות נקבעות על פי עונות ההבשלה והמוכנות של הפירות, הירקות והתבלינים) ומגישה אותן בלב הגינה. התפריט כולל חביתת ירק עשירה, סלט ירוק, פלפלים קלויים, אנטיפסטי, פסטו, עגבניות שרי מיובשות בתימין, זיתים בכבישה ביתית, טחינה, חמאה, ריבה ביתית, באגט מקמח דגנים מלא, גבינות, מיץ לימון סחוט טרי, עוגיות שקדים שנאפות במקום, שתייה חמה ותה צמחים. המקום פתוח בהתאם לעונות הגידול, יש להתעדכן מראש בטלפון:  052-3666819

גן ירק הערבה התיכונה, צילום: מאיה דרין

ארוחת שף בגינת הבית של שף ינון בארי (פארן)
השף הצעיר ינון בארי החל את דרכו הקולינרית במסעדות נחשבות בתל אביב כמו "לחם ארז", והמשיך במסעדות היוקרה בלונדון "פאלומר" ו"ברברי". כשחזר לארץ, אחרי שנתיים, הגשים חלום ופתח בביתו ארוחות שף בנוף ילדותו במושב פארן.

למבקרים הוא מציע ארוחות נפלאות ואינטימיות בגינת הבית. המנות המוקפדות של בארי מבוססות על תנובות עונתיות, על שימוש בירקות ובגידולים של חקלאי הערבה ועל יבול גינתו הפרטית והחממות של משפחתו הממוקמות בסמוך לביתו. הארוחות מתאימות לנופשים בצימרים, זוגות משפחות וקבוצות קטנות. לפרטים: 052-4260327

ארוחה אצל ינון בארי, צילום: מאיה דרין

מעדניית "route 90" של השף יריב איתני (צוקים)
יריב איתני הוא אושיה מדברית ידועה. האיש שהביא אל צוקים את חוויית המעדנייה השיקית הוא איש כלבבי. מארח נדיב ואדיב שמבין דבר ועניין בתחום האוכל ונגזרותיו.

מעדניית "route 90" שהקים שף יריב היא מעדניית בוטיק המציעה מגוון מטעמים ומוצרים טריים תוצרת הערבה. במקום בשר משובח מדרום הארץ, לצד מוצרי גורמה מאיטליה, מיוון ומספרד, שלל גבינות, נקניקים, נקניקיות בוטיק ונתחי בשר מעושן שניתן להזמין במקום על פלטה. במעדנייה תפריט משתנה של כריכים איכותיים, מנות טאפאס וסלטים מירקות הערבה, ותפריט ספיישל בסופי שבוע של תבשילים ביתיים, לצד בירה ויין מהערבה התיכונה.

השף יריב איתני, במקור מהיישוב עומר, הגיע לערבה התיכונה אחרי 15 שנים של בישול והקמה של מסעדות בארץ ובעולם. איתני החל את דרכו בהקמת מסעדת ספגטים בבאר שבע, עבד במסעדת רפאל בתל אביב, היה שותף להקמת מסעדות בצ'כיה, ושף ובעלים של מסעדת 'סמילנסקי טאפאס בר' הממוקמת במבנה ערבי בעיר העתיקה של באר שבע. לאחר שהתחתן עם שחר, שהחלה כמלצרית במסעדת הטאפאס, עברו השניים למושב הולדתה- צופר. בתחילה גידל איתני במשק פלפלים וכיום מגדל תמר מג'הול. לאחר ההתאקלמות במושב השקט והשונה מכל מה שהכיר וידע בשנות עבודתו כשף, הקים את המעדנייה המהווה כיום מוקד קולינרי עבור אורחים המגיעים לטייל בערבה, וכמקום בילוי עבור המקומיים.
ימי פתיחה - כל ימות השבוע. לפרטים: 08-9398886

כביש 90 - המעדנייה, צילום: מאיה דרין

"פיצה טריילר ערבה" של שגיא חרמוני (עין יהב)
חוויית הפיצה של שגיא חרמוני כמו לקוחה מסרט אינדי איכותי. תפאורה שאינה דומה כלל וכלל למשהו שכבר היכרנו. פיצה כיפית, עצומה, שנאפית על ידי שגיא עצמו. עוברי אורח שמנפנפים לשלום, רוח מדברית שפורעת את תבלין האורגנו.

שגיא חרמוני הוא בן המושב עין יהב, מסעדן העוסק בתחום הקולינריה זה שנים רבות, שבהן הקים את טריילר הפיצה, הממוקם בחניון מחסני השוק בעין יהב, סמוך לשער הכניסה. הפיצות דקות ונאפות מבצק איטלקי בעבודת יד, עם מגוון תוספות של ירקות וצמחי תבלין, מחקלאי הערבה התיכונה, היישר מהחממה לצלחת.

את הבצק מכין שגיא לפי מתכון איטלקי מסורתי, כולל חומרי הגלם האיכותיים, ושימוש בתוצרת חקלאית מקומית טרייה. הפיצות ידועות בשלל התוספות המיוחדות, ובהן ריבת בצל וארטישוק רומנו, חצילים קלויים בתנור, עגבניות ובזיליקום, כמו גם פיצת ארבע הגבינות שבה מוצרלה, גאודה, פרמזן ובולגרית. לצד הפיצה מגיש חרמוני מתבלים שהוא מכין, כמו רוטב זיתים, שום ועגבניות ורוטב פסטו, כולם על טהרת חומרי הגלם המקומיים. ניתן להזמין פיצות בהרכבה אישית. ימי פתיחה - כל ימות השבוע. לפרטים: 052-3666811

פיצה טראק, צילום: מאיה דרין

פודטראק "או-לה-לה" של הקונדיטורית לי אזולאי (חצבה)
עצירה מתוקה וחביבה עד מאוד שדורשת רק לבחור שלא לקחת את הקפה והמאפה של אחת מרשתות האוכל המפורסמות שסניף ממותג שלה נמצא בצומת הסמוכה ליישוב, אלא לקדם את פועלה של יוצרת צעירה, מקומית וחדורת מוטיבציה להצלחה.

אזולאי היא קונדיטורית שאת דרכה הקולינרית החלה לפני כעשור, במסגרת לימודיה בבית הספר "בישולים" בתל אביב, והחלה במכירת עוגות מעוצבות לפי דרישת הלקוח. בהמשך הקימה קייטרינג שהוקדש לארוחות בוקר ולעוגות, ולפני שלושה חודשים הגשימה את חלומה, למרות אתגרי הקורונה, והקימה פודטראק הממוקם בשער האחורי של המושב חצבה, בערבה התיכונה, שבו היא מציעה תפריט כריכים לשעות הבוקר והצהריים, בבאגט או בג'בטה, מקח מלא או לבן לצד קפה משובח, שייקים עם מגוון פירות, סלטים, מוזלי, וקינוח - מלבי.

בין השאר בתפריט: כריכים עם שקשוקה, שניצל, חזה עוף על הפלנצ'ה בנוסח שווארמה, קציצות ביתיות. בגזרת הבוקר - כריכים עם חביתה, פטה בלקנית, סביח טבעוני ועוד. בכריכים משלבת אזולאי טעמים משלל הממרחים שהיא מכינה - לימון כבוש, טחינה, שום-לימון, ממרח מיונז ושום, ועוד.
בתפריט גם ארוחת ילדים עם שניצל וצ'יפס, וארוחה בצלחת למי שמעדיף לשבת מסביב לשולחנות הפרוסים סביב הפודטראק. בימי שישי מציעה אזולאי תפריט מתחלף של בישולים ביתיים - קוסקוס, קציצות ועוד.
ימי פתיחה- ראשון-שישי- 08:30-15:00. לפרטים- 052-4260544

או לה לה בערבה התיכונה, צילום: מאיה דרין

מה קונים הביתה?

מכוורת "פורת" (עין יהב)
רן פורת החל את דרכו כדבוראי עם שחרורו מהצבא, בשנת 1989, כשברשותו ארבע כוורות בלבד. לדבריו, עשה זאת מתוך הרצון לעסוק בענף חקלאי שונה בנוף המדברי. אביו, חגי פורת, היה ממקימי מושב עין יהב, שהגיע לערבה בשנת 1959 בתמיכתו של דוד בן-גוריון.
עם השנים גדל הביקוש לשירותי האבקה ולדבש איכותי והמכוורת גדלה והתפתחה. כיום למכוורת פורת כ-2,000 כוורות הפזורות בשטחי מרעה מאזור קיבוץ אילות שבדרום ועד אזור בית שמש שבשפלה. הכוורות של מכוורת פורת משמשות מאות חקלאים להאבקת גידולים חקלאיים, שכן דבורת הדבש היא המאביקה המרכזית בטבע.

המכוורת מתמחה בהפקת דבש מדברי, טהור וטבעי שעשוי כולו מצוף פרחים, דבש זני (מהמילה זן), ודבש מסוגים שונים שנבדלים ביניהם לפי סוג הפרח, העונה, טעם וצבע. בין סוגי הדבש: דבש פרחי האיקליפטוס, דבש פרחי האבוקדו, דבש פרחי ההדרים, דבש פרחי בר, דבש פרחי החרחבינה ודבש פרחי אשל הערבה, הנוצר מפריחת האשל הגדל בערבה ופורח מסוף יוני עד תחילת אוגוסט, בטמפרטורות של יותר מ-40 מעלות - חום המשפיע על טעם הדבש הייחודי ומעניק לו מרקם קרמי.
דבש אשל הערבה זכה במקום הראשון בקטגוריה דבש זני, בתחרות "טעימת דבש עיוורת" שהתקיימה ביוזמת דוד קישקה, בתערוכת Culinary - התערוכה השנתית למזון ולקולינריה, בטעימות התחרות לקחו חלק השפים המובילים בארץ.

מומלץ לערוך ביקור במרכז הדבש והדבורה הממוקם במרכז המבקרים עצמו, וכן להתעדכן ברשימת המופעים המוזיקליים המתקיימים בחצר המשק המשפחתי. תופתעו לגלות כי אומנים מן השורה הראשונה מגיעים לנגן לתושבי האזור, וקהל התיירים מומזן להצטרף.
את הדבש ומוצרי הכוורת ניתן להזמין בשיווק ישיר לכל בית ברחבי הארץ.
ימי פתיחה - כל ימות השבוע, פרט לחג ולשבת. לפרטים: 058-5666032

סילאן טבעי של "משק נבו" (חצבה)
מוטי ומרים נבו ממושב חצבה, בערבה התיכונה, הם היחידים בארץ המייצרים סילאן בוטיק טבעי וקלאסי, בשיטת ייצור ייחודית, מתמרים מזן מג'הול מובחר בקטגוריית SLOW FOOD, המאופיין בתהליכי ייצור איטי של מזון מוקפד ברמת איכות גבוהה, ללא תוספת סוכר וללא חומרים משמרים. מוטי החל במלאכת ייצור הסילאן לפני כשבע שנים עד שהגיע לתוצאה המושלמת, מאחר שחלומו היה לייצר את הסילאן כמו של הסבתות מעיראק, לדבריו. כיום טעם הסילאן של נבו הקרוב ביותר לטעם האותנטי של פעם.
מוטי מקיים במשק סיורים מודרכים למשפחות, כולל הסבר על תהליך הפקת הסילאן ועל מערך הייצור שנבנה כולו על ידיו, וכמובן טעימות מהסילאן ומתמרי המג'הול. לפרטים: 052-3666427

יקב "מואה" (צופר)
היקב המשפחתי הוקם בשנת 2014 על ידי הזוג יהודה וצביה פרידמן, שהיו חלוצים בהבאת הרעיון לייצר יין בערבה. אהבתו וסקרנותו של יהודה ליין הובילו אותו לחקור וללמוד את רזי ייצור היין ולהקים את יקב הבוטיק ואת מרכז המבקרים התיירותי בסמוך לו. היקב נקרא על שם העיר הנבטית "מואה", אחת הערים הקדומות לאורך דרך הבשמים, שהייתה שייכת לממלכת הנבטים בתקופה הרומית.
מקור הענבים בכרם הרוחות - כרם מטופח בגובה 760 מטר מעל פני הים, הנמצא בקרבת מצפה רמון, שבו בחר פרידמן מתוך הרצון לייצר יינות איכות בעלי אופי מדברי מובהק. היקב מייצר כ-6,000 בקבוקים מדי שנה מזני רוזה, שרדונה, קברנה סוביניון, שיראז ומלבק.

יקב מואה זכה בשלל פרסים:
-מדליית כסף על יין שיראז 2015 בתחרות טרה וינו.
-מדליית זהב ליין קברנה סוביניון 2015 ומדליית כסף ליין רוזה 2017 בתחרות טרה וינו 2018.
-שתי מדליות ארד עם היינות שיראז 2017 ומלבק 2018 בתחרות אשכול הזהב 2020.
במרכז המבקרים ניתן להשתתף בסיור מודרך עם פרידמן וליהנות מטעימות יין לצד גבינות, דבש, זיתים, שמן זית ומאפים. כמו כן, אפשר להזמין סלי פיקניק עם יין. לפרטים: 052-3666095

סלי פיקניק ביקב מואה, צילום: מאיה מימוני

איפה לנים?

"אחוונא" (צוקים)
'אַחְוָונָא' הוקמה בשנת 2012 ומציעה לינה ואירוח באווירת המדבר בשמונה יחידות אירוח שנבנו בהרמוניה וכבוד לנוף הבראשיתי של הערבה התיכונה והיישוב צוקים, על מנת לאפשר לאורחים לחוש את הערבה במלוא עוצמתה. החדרים נבנו בבנייה עצמית, בשילוב חומרים ממוחזרים עבור רצפת החדרים, לבני הקירות וחדרי האמבטיה, ונעשה שימוש בצבעים ובחומרים מקומיים. מיקום 'אחוונא' על צלע ההר המדברי, ואופי פיזור החדרים מאפשר למשפחות ולחברים ליהנות יחד, ולזוגות להתבודד במיקום פרטי. בחלק מהיחידות שכשוכית פרטית ומפנקת, ובכל החדרים מטבחון מאובזר, מפרסת ונוף עוצר נשימה. עוד במתחם אחוונא - בריכה מחוממת, חאן מרכזי מאובזר לארוחות, פינות מדורה וערסלים. לפרטים: 054-5788222

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר