שמוליק מרקוס, מומחה לענף האירוח, עוקב מקרוב אחר המגמות המתפתחות בתחום המזון והמשקאות במלונות ישראל. לדבריו, השינויים שחלים בשנים האחרונות לא רק משקפים את הפסיפס התרבותי הייחודי של ישראל, אלא גם מהדהדים תהליכים גלובליים רחבים יותר.
הנה "על קצה המזלג" כמה מהמוטיבים המרכזיים שמעצבים כיום את חוויית האוכל במלונות ברחבי הארץ וימשיכו לבלוט במיוחד בשנה הקרובה, ע"פ מרקוס.
1. מרכיבים מקומיים וברי קיימא
הקיימות הפכה לערך מרכזי בעולם הקולינרי, וגם בישראל היא כבר לא רק סיסמה. יותר ויותר מלונות בוחרים לעבוד עם חוות ויצרנים מקומיים, לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית ולתמוך בקהילות האזוריות. השימוש במרכיבים טריים מהסביבה הקרובה מתיישר עם מגמה עולמית של אוכל אחראי ובר-קיימא, ומעניק לאורחים תחושת חיבור למקום.
2. תפריטים מבוססי צמחים
התזונה הצמחית כבר מזמן איננה טרנד חולף - היא חלק בלתי נפרד מתפריטי המלונות. ההיצע הצמחוני והטבעוני מתרחב, והשפים משלבים מנות יצירתיות המבוססות על ירקות, קטניות ועשבי תיבול מקומיים, תוך הקפדה על ערך תזונתי מאוזן וטעמים ים תיכוניים עשירים.
3. שילוב טכנולוגיה
הטכנולוגיה חודרת גם לעולם המזון והמשקאות: מערכות הזמנה דיגיטליות, המלצות מבוססות בינה מלאכותית (AI) ואפשרויות תשלום ללא מגע הופכות לשגרה במלונות המודרניים. הטכנולוגיה לא רק מייעלת תהליכים תפעוליים אלא גם משדרגת את חוויית האורח ברמה האישית.
4. אוכל חווייתי
האורחים של היום מחפשים הרבה מעבר לארוחה טעימה - הם מחפשים חוויה. מלונות, בעיקר נופש, מציעים כיום אירועי אוכל נושאיים, סדנאות בישול ושיעורים בהובלת שפים. מדובר בחוויה רב חושית שמחברת בין אוכל, תרבות ואירוח, והופכת כל ארוחה לחלק בלתי נשכח מהחופשה.
5. פיוז'ן אתני
"אוכל יוצר זהות", אומר מרקוס, ומוסיף כי הגלובליזציה הביאה לשילוב מסורות קולינריות חוצות גבולות. המלונות בישראל משלבים מטבחים בינלאומיים עם טעמים מקומיים - פיוז'ן מרתק שמייצר תפריטים מגוונים ומרגשים. המטבח הים־תיכוני המקומי, לדבריו, מהווה דוגמה מצוינת לפריצת דרך עולמית, ממש כמו ההייטק הישראלי.
6. חידושים במשקאות
הקולינריה לא נעצרת בצלחת - גם עולם המשקאות עובר מהפכה. קוקטיילים בעבודת יד, קפה "ספיישלטי", משקאות מבוססי סופר־פודס (מי אמר מאצ'ה?) ויינות בוטיק מקומיים הופכים לחלק בלתי נפרד מתפריט המלון. המגמה בולטת במיוחד במלונות עירוניים, אך מאומצת גם בנופשונים, ומעניקה לאורחים תחושת יוקרה וחדשנות.
לסיכום, נוף המזון והמשקאות במלונות ישראל מתפתח במהירות, בהשראת מגמות עולמיות וחדשנות מקומית. שמירה על קדמת הבמה של הטרנדים הללו מאפשרת למלונות להציע חוויה קולינרית עכשווית, מושרשת במסורת - ובעיקר, כזו שמשקפת את רמת השירות והיצירתיות של ענף האירוח הישראלי.
הכותב משמש כבעלים ומנהל של חברת רסטוטל בע"מ ומעניק שירותי ייעוץ עסקי וניהולי לתעשיית האירוח והמסעדנות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
