מידלטון, שומעת? מתברר שלמשקה הפופולרי של הבוקר יש השפעה מכרעת על סרטן

מחקר חדש מומן על ידי הקרן העולמית העוסקת בנושא ונערך על 1,719 חולים • נמצא בו כי אחוזי חזרת המחלה במעי הגס תלויים בכמות הכוסות הנצרכות במהלך היום

המשקה הפופולרי של הבוקר. צילום: GettyImages

בחודשים האחרונים השיח ברשתות החברתיות עוסק לא מעט במחלת הסרטן, וזאת בהמשך לאבחון המחלה אצל שלושה בני מלוכה שונים בארמון הבריטי - המלך צ'ארלס, הנסיכה קייט והדוכסית שרה פרגוסון.

השיח המוגבר סביב המחלה מוביל באופן חיובי גם להעלאת המודעות לאבחון מוקדם, וברשת מתפרסמים לא מעט דיונים ומחקרים בנושא.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת International Journal Of Cancer, עלה כי מי שחלו בסרטן המעי הגס ושותים בין שתיים לארבע כוסות קפה ביום יהיו בסיכון מופחת לחזרת המחלה.

רופא (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

החוקרים שהשתתפו במחקר ציינו כי ממצאיו "מבטיחים" וכי הם סבורים שאם במחקרים נוספים יימצאו נתונים דומים לאלה שעלו מהמחקר שלהם, אז בבריטניה, בה יש כ-43 אלף חולים מאובחנים מדי שנה, יעודדו את הציבור לשתות קפה.

במחקר, שמומן על ידי קרן המחקר העולמית לסרטן ונערך על 1,719 חולים בסרטן המעי הגס בבריטניה ובהולנד, החוקרים מצאו כי למשתתפים שלקחו חלק וצרכו בין שתיים לארבע כוסות קפה ביום, היה סיכוי מופחת לחלות שוב במחלה. הסיכוי היה תלוי בכמות כוסות הקפה: מי ששתו יותר היו אלה שהסיכוי שלהם לשובה של המחלה היה הנמוך ביותר.

לחולים ששתו חמש כוסות לפחות, כך עלה מהמחקר, היה סיכוי של 32% פחות לחלות שוב, בהשוואה למי ששתו שתי כוסות או פחות.

עוד עלה מן המחקר כי בקרב מי ששתו לפחות שתי כוסות, גם סיכוי התמותה היה נמוך יותר, כשבקרב מי שצרכו לפחות חמש כוסות קפה ביום סכנת התמותה צנחה ב-29%.

גבר ואישה מנהלים שיחת חולין תוך כדי הפסקת קפה, צילום: Freepik

דוקטור אלן קמפמן, שעמדה בראש צוות המחקר באוניברסיטת "ווגנינגן" שבהולנד, ציינה כי המחלה חוזרת אצל אחד מתוך חמישה חולים והיא עלולה להיות קטלנית.

"זה מרתק שהמחקר הזה העלה כי שתיית שלוש או ארבע כוסות קפה ביום יכולה להפחית את הסיכוי לחזרת המחלה" אמרה, וביקשה להדגיש כי לא מדובר בממצאים מקריים אלא בקורלציה חזקה בין צריכת הקפה והשפעתה על המחלה.

"אנחנו מלאי תקווה שהממצאים אכן אמיתיים כי זה תלוי כמות", הוסיפה ואמרה. "ככל שהצריכה גבוהה יותר, כך האפקט משמעותי יותר".

המחקר הזה מצטרף לשורה של מחקרים נוספים בתחום שבדקו את הקשר בין צריכת קפה לירידה בסכנה לחלות בסרטן מסוגים שונים ביניהם סרטן הכבד והרחם, סרטן הפה, הריאות והעור.

כוסות קפה, צילום: ThinkstockPhotos

פרופסור מארק גנטר מאוניברסיטת "אימפריאל" שבלונדון, מי שהוביל את המחקר לצידה של ד"ר קמפמן, הודה כי מדובר בממצאים מטלטלים וכי לא ברור לחוקרים עדיין לחלוטין מדוע לקפה יש השפעה שכזו על החולים בסרטן המעי הגס.

"בקפה ישנן מאות תרכובות ביולוגיות אקטיביות בעלות סגולות אנטיאוקסדנטיות המסייעות בהגנה מפני סרטן המעי הגס", אמר גנטר. "בנוסף, קפה מסייע בהפחתת הסכנה לפיתוח דלקות המזוהות עם פיתוח והתקדמות סרטן המעי הגס ויכול להיות בעל פוטנציאל להשפעה חיובית על המיקרוביוטיקה של מערכת העיכול, אבל אנחנו זקוקים עדיין למחקר נוסף בתחום כדי להבין את הממצאים עד הסוף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר