השף הישראלי שזכה במישלן ואף אחד לא מכיר

אחרי השירות בגולני הוא נסע לצרפת כדי לעבוד במסעדות עטורות כוכב • כעת כעבור עשור, בגיל 31 בלבד, השף מתן זקן קוטף לראשונה את הזכייה עליה חלם עבור פרויקט חייו - מסעדת NHome בפריז • "לא תמצאו אצלנו מפות שולחן ומלצרים בעניבות", הוא אומר • ראיון מיוחד

אחת המנות במסעדה. צילום: @lephotographedudimanche

לאחרונה נדמה כי השפים הישראלים משתלטים על בירת צרפת - במקביל לזכייתה הרביעית ברציפות של מסעדת "שבור" של אסף גרניט בכוכב מישלן, גם השף הצרפתי-ישראלי מתן זקן קיבל את הכבוד הקולינרי האולטימטיבי לאחר שמסעדתו הפריזאית, NHome, קטפה את כוכב המישלן הראשון שלה.

"עם הרבה מאוד אושר ושמחה, אנחנו שמחים להכריז ש-NHome, פרויקט חיי, קיבל את הכוכב הראשון שלו במדריך מישלן היוקרתי", כתב זקן בפוסט אינסטגרם והוסיף: "זה הישג של עבודת צוות קשה - צוות שפועל מדי יום לפי השגעונות, היצירתיות והחזון הקולינרי שלי".

מתן זקן, צילום: @makimanukian

בתיאור מסעדת NHome באתר הרשמי של מישלן, נכתב: "מתן זקן השליך את ספר החוקים הקולינרי! אחרי ששימש כשף פרטי של בתי אופנה מובילים ברחבי העולם, ועבד במסעדות כמו Frenchie בלונדון, Le George V ו-Saturne  (שתיהן בפריז) השף הצרפתי-ישראלי מארח אתכם עכשיו במרתף המקומר המדהים שמול הארמון המלכותי".

עוד נאמר בתיאור המפרגן כי "באווירה העליזה של NHome, שנוצרת בזכות הצבת שולחן אחד המיועד ל-20 סועדים, מציע השף תפריט סגור בסגנון סקנדינבי ששואב השראה מכמה מטבחים נוספים (בדגש על המטבח היפני והמזרח תיכוני), ועושה שימוש במגוון טכניקות בישול (בישול בטמפרטורה נמוכה, התססה, החמצה, פחם בינצ'וטן).

"תחשבו על דג טורבוט שזה עתה עלה בחכה עם פטריות ונוטרל בתיבול חזק של אוסנה-שרי-פלפל קמפוט, ורוטב שיפון מיסו מותסס. גם השירות אדיב מאוד".

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Nhome‎‏ (@‏‎nhomeparis‎‏)‎‏

מתן זקן נולד בירושלים לאבא ישראלי ולאמא צרפתייה. "כשהייתי בן 13 עברנו לצרפת. חזרתי לישראל בגיל 18 כדי להתגייס לצה"ל, שם שירתתי בגולני", מספר השף הנרגש בשיחה לישראל היום. "אחרי השירות חזרתי לצרפת כדי לעבוד במסעדות מישלן".

ספר קצת על המסעדה שלך. מה הקונספט שעומד מאחוריה?

"הרעיון הוא לארח מדי ערב עשרים סועדים על שולחן גדול אחד, כך שהם בעצם חולקים את המקום ואת השולחן, אבל לא את המנות עצמן. כל אורח מגיע בשעה משלו ויש לו פינה אינטימית וכיסא משלו".

ארוחת טעימות, צילום: @lephotographedudimanche

במסעדה שלו מוגשת ארוחת טעימות בת תשע מנות שלכל אחת מהן אפשר להתאים יין. השפים עצמם, למעשה, עובדים לצד הסועדים ומגישים להם את האוכל, מסבירים על המנות ועל אופן הכנתן.

"השאיפה שלי הייתה לשבור את הקודים ואת המוסכמות הקלאסיים של מסעדות מישלן", מסביר זקן. "לא תמצאו אצלנו מפות שולחן ומלצרים בעניבות - ברקע אפילו מתנגנת מוזיקה. אני חושב שזה מה שהאנשים רוצים, ומדהים לראות איך שהדברים השתנו ואיך שמישלן נפתחו. לדעתי, האתגר הוא לא רק באוכל, אלא גם באווירה שאתה מעניק לאנשים".

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Matan Zaken‎‏ (@‏‎_zakmat‎‏)‎‏

אם כבר הזכרת את האוכל, אז בעמוד של NHome במישלן כתוב שאתה אמנם מתמקד בסגנון סקנדינבי, אבל מושפע גם ממטבחים אחרים - יפני ומזרח תיכוני למשל. איך היית מגדיר את הסגנון שלך?

"טיילתי הרבה בעולם ויש אצלי ערבוב של סגנונות. יפני, אסייתי בשילוב מוצרים ותבלינים מישראל, שעליהם גדלתי. הרעיון הוא להתייחס לחומר הגלם עצמו ולא להעלים אותו על חשבון מוצר אחר. צריך למצוא ביניהם הרמוניה. אני לא בדיוק יכול להגדיר את המטבח שלי, ובכל זאת - הייתי מגדיר אותו כ'מטבח ישראלי ללא ביצים'", הוא אומר ומצחקק.

ואיך ההרגשה להיות זוכה מישלן טרי? הגשמת חלום?

"החלומות והשאיפות שלי תמיד היו, בראש ובראשונה, חוויית הלקוח, אבל ברור שגם הזכייה היא חלק מחלומו של כל שף. זה הישג גדול מאוד שמעניק לי הרבה ביטחון. לעמוד על הבמה בין כל השפים הבינלאומיים - הכרישים הגדולים - זו הרגשה אדירה, בטח לחלוק את המעמד הזה עם שף שאתה עוקב אחריו הרבה שנים, עבדת אצלו ולמדת ממנו, כמו כריסטיאן לה סקר מ-Le George V. באמת שאין לי מילים, לקח לי 48 שעות לעכל את זה".  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר