בדיוק לתקופת מלחמה: איך שתיית תה יכולה לעזור לכם?

קרנו של המשקה החם עולה בעיקר בחורף, אולם מלבד טעמו והחמימות שהוא מייצר בנו יש לו יתרונות רבים נוספים, חלקם מוכרים וחלקם פחות • דווקא בשעת מלחמה, כשהגוף בסטרס ויש נטייה להיכנס לדיכאון - ייתכן שדווקא שתיית תה תעזור לכם

תה עוזר לבריאות עם נוגדי החמצון שבו. צילום: גטי אימג'ס

יום התה הבינלאומי החל ב-15 בדצמבר נחגג על ידי מדינות מייצרות תה, כמו נפאל, הודו, טנזניה ועוד (ושונה מיום התה הבינלאומי שהוכרז על ידי האו"ם ב-21 במאי). לכבוד היום הרשמי של המשקה שנחשב למרגיע ובריא - מציגה הדס יריב, יועצת המדע והתזונה בחברת ויסוצקי, כמה עובדות אודות התה האהוב, שיעזרו לנו במיוחד בתקופה כזו של לחץ בשעת מלחמה.

לתזונה שלנו השפעה על החוסן והחסינות שלנו

שמירה על מאזן נוזלים תקין מפחיתה את הסיכון להתייבשות ומצמצמת את הסיכון לסטרס וחרדה. מלבד החשיבות שבשתיית מים, יש בהכנת תה ירוק וחליטות צמחים אתנחתא של נשימה ורגע לרגיעה. חליטות צמחים כגון קמומיל, לוונדר ומליסה מכילות רכיבים שעשויים לתמוך ברגיעה ולשפר את איכות השינה של מבוגרים וילדים כאחד.

מה כל כך מרגיע בהכנת התה?

לא במקרה תהליך הכנת התה נתפס זה שנים רבות כמרגיע. הבחירה המוקפדת של סוג התה ממגוון רחב של טעמים יחד עם עשבי התיבול הייחודיים, הדיוק במדידה, הצליל המרגיע של מים רותחים, והארומה הממלאת את האוויר – כל אלה תורמים לאווירה מרגיעה. במסורת היפנית הטקס יוצר מעבר להנאה מהמשקה עצמו גם רגעים של מיינדפולנס ושלווה מדיטטיבית – חוויה עמוקה המטפחת תחושת רוגע פנימי.

בעידן המודרני פעולת הכנת התה התפתחה וכוללת מגוון של חליטות תה וצמחי מרפא בהתאמה לטעמים והעדפות שונות. בין שתבחרו בתה ירוק, מאצ'ה יפנית מסורתית, תה ארוחת בוקר אנגלית קלאסית, או תערובת צמחים מרגיעה וייחודית כמו מליסה, קמומיל ולוונדר – תהליך ההכנה וההנאה מכוס תה מציעים לכם רגע של הפוגה מהעולם המהיר. סוג של טיפול עצמי ותשומת לב המאפשרת לאנשים למצוא שלווה ורגיעה בטקס יומי פשוט אך עמוק.

תה ירוק יכול לסייע במניעת דיכאון, צילום: גטי אימג'ס

סגולותיו של התה הירוק

רפואה מסורתית ומערבית – ההכרה בסגולותיו הרפואיות והמרגיעות של התה הירוק קיימת כבר למעלה מ-2,000 שנה, אך גם ברפואה המערבית התה מוכּר כבעל ערך תזונתי רב. הרכיבים המיוחדים שבצמח התה:

נוגדי חמצון - לתה מיוחסות תועלות בריאותיות רבות בעיקר הודות לתכולת נוגדי החמצון הפעילים – הפוליפנולים שבו, ובעיקר EGCG. תה ירוק מכיל את הכמות הגדולה ביותר של נוגדי חמצון בהשוואה לסוגי תה אחרים ובהשוואה לירקות ופירות.

L-תיאנין - חומצת אמינו שמצויה בעלי התה (ירוק ושחור) ועשויה להיות בעלת אפקטים מרגיעים המסייעים במצבי חרדה וסטרס.

בתה ירוק יש כמות גדולה של נוגדי החמצון, הידועים ככאלה שעוזרים להפחתת שכיחות תסמיני דיכאון, הם עשויים לסייע לחיזוק המערכת החיסונית, והם בעלי פוטנציאל אנטיוויראלי, העשויים לסייע לבריאות הלב, לתמוך בירידה במשקל, להפחית תהליכי דלקת בגוף, להפחית סיכון לשבץ מוחי, ולעודד גדילה של חיידקים טובים בגופנו.

לא כל תערובת נענע או לואיזה היא תה ירוק!

כל סוגי התה מופקים מצמח אחד בלבד, קמֶליה סיננסיס – קמליה סינית – שגדל בעיקר בסין ובדרום מזרח אסיה. תה ירוק מכינים רק משני העלים העליונים והניצן של הקמליה סיננסיס.

שאר המשקאות שמכינים מצמחים כגון: לואיזה, קמומיל, לוונדר, מליסה ונענע אינם תה אלא חליטות צמחים (Infusions).

לא כל חליטת עלים היא תה, צילום: גטי אימג'ס

במה נבדלים סוגי התה השונים?

באופן הייצור שלהם. כאמור, כל התה שבעולם מופק מאותו צמח. כל סוגי התה כוללים חימום וייבוש (בדרגות שונות), אבל רק התה השחור והאולונג עוברים תסיסה.

איך הכי נכון להכין תה?

חשוב להקפיד על זמן ההכנה: 3 דקות – זהו הזמן האידיאלי לחליטה של תה ירוק (השהיית התיון במים רותחים), כדי שכל נוגדי החמצון והרכיבים הפעילים יעברו לכוס ויגיעו לגוף שלנו.

כמה תה לצרוך?

ממליצים על כ-3 כוסות ביום, סמוך לארוחה או לארוחת ביניים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר