שובו של האירי: אתם חייבים להכיר את הוויסקי שחוזר לקדמת הבמה

לאחרונה הושק בישראל מותג הוויסקי האירי "Redbreast" - סינגל פוט סטיל, המיוצר במזקקת מידלטון • שוחחנו עם המאסטר בלנדר שלהם, וגילינו למה הוא סוחף מעריצים מכל העולם

רדברסט 12. צילום: נאו מדיה

עד לאמצע המאה ה-19, היה זה דווקא הוויסקי שיוצר באירלנד שזכה לביקוש עודף - אולי בגלל העובדה שהוא מזוקק שלוש פעמים (ולא פעמיים בלבד, כמו עמיתו הסקוטי) וטעמיו ומרקמו רכים ונגישים יותר. עם השנים ירדה קרנו של הוויסקי הזה, והסקוטי התחזק.

אבל לאחרונה חזר הראשון לקדמת הבמה בשלל סגנונות ואופני הכנה - יישון במגוון חביות יין לשעבר (שרי, פורט, סוטרן ועוד), יישון כפול, יישון ארוך במיוחד ועוד - והוא כבר נותן פייט לא רע למתחרים על המדפים.

פסטיבל הוויסקי בתל אביב 2021 // כתב: רונן פרלמוטר, צילום: משה בן שמחון

בין שלל המשקאות הללו מתבלט ז'אנר מוצלח במיוחד בשם "סינגל פוט סטיל" - וויסקי אירי שזוקק במזקקה יחידה מתערובת של שעורה מונבטת ולא-מונבטת (שמעצימה את מרקם המשקה ומעשירה אותו), ושמפגין איכויות פרימיום נהדרות.

אף שמותג הוויסקי "Redbreast" בגרסתו הנוכחית קיים כבר מאז תחילת שנות ה-90, רק לאחרונה הוא הושק בישראל. הוא מיוצר במזקקת מידלטון העצומה, שאחראית בין היתר גם לוויסקי האירי הבסיסי וכנראה המוכר מכולם - ג'יימסון. כדי להבין קצת יותר על המזקקה בכלל ועל המשקה החדש בפרט, שוחחתי עם מר בילי לייטון, הנושא בתואר המכובד "מאסטר בלנדר" המזקקה.

חביות וויסקי, צילום: Getty Images

מה עושה מאסטר בלנדר

"עולם הוויסקי האירי בנוי מארבע תת-קטגוריות - גריין וויסקי (מיוצר מחיטה ובזיקוק רציף), מאלט וויסקי (משעורה מונבטת), סינגל פוט סטיל וויסקי, שעליו מייד נרחיב, ובלנדד וויסקי. האחרון הוא קומבינציה של שלושת הקודמים באחוזים שונים", הוא אומר. "אנחנו מזקקים כל מיני סוגים של סינגל פוט סטיל, ומתאימים לכל אחד את טכניקת הזיקוק שלו - כבדה יותר, קלה או בינונית. בהמשך הנוזל עובר להתיישנות במגוון סוגי חביות עץ - חביות שהיה בהן לפני כן בורבון אמריקני, חביות חדשות וחביות שלפני כן שימשו ליישון יין שרי אולורוסו ספרדי. אנחנו משתמשים בחביות שלנו עד שלושה תהליכי יישון בלבד, וכשאני עומד להרכיב את הבלנד עומדים לרשותי כל המרכיבים הללו".

מה בעצם כוללת העבודה שלך?
"חלק גדול מתפקידו של המאסטר בלנדר הוא לקבוע את הרכב החביות ואת אופן השימוש בהן, שזהו הגורם מספר אחת לאופי של הוויסקי ולטעמים שלו. מובן שגם הזמן עושה את שלו - ככל שהתזקיק שוכב בחביות יותר זמן, כך מתפתחים בו טעמים עמוקים נוספים. מהיום הראשון אנחנו מחלקים את הנוזל המזוקק בין סוגי החביות השונות, שם הוא מבלה לאורך השנים, ובסוף התהליך אנחנו עורכים טעימות וקובעים את הפרופורציות ואת הרכב האחוזים מכל סוג של חבית שייכנס לכל בלנד.

"לזה מצטרפת גם עבודת המעבדה - הרחה, טעימה, ספציפיקציות שונות וכו'. בסדרת המוצרים של Redbreast יש לנו גם משקאות שמתיישנים 15, 21 ואפילו 27 שנים בחביות, וזה אומר שאנחנו צריכים כבר כעת לאמוד ולחזות את הביקוש שיהיה להם בעוד 27 שנה. זה לא פשוט.

בילי לייטון // צילום: דייב בארל

"בסופו של דבר, תפקידו של המערבב הוא לספק משקאות באיכות גבוהה ולאורך זמן. זה אולי קל לומר את זה, אבל הרבה יותר מורכב להגיע לכך. זה האתגר שלי".

פרופיל טעמים מיוחד

מה מייחד את Redbreast לעומת מותגי הוויסקי האחרים שאתם מייצרים?
"הניו-מייק (כינוי לתזקיק הבתולי השקוף לפני שהוא עובר יישון, ר"פ) של Redbreast מועבר בחלקו לחביות בורבון, וחלק אחר לחביות שרי אולורוסו, ואחרי 12 שנה אנו בוחרים את החביות ועורכים את השידוך הנכון ביניהן. פרופיל הטעמים שלו כולל טעמי פירות מיובשים, תבלינים, פלפל שחור, טבק ועור. זה משקה בעל אופי מורכב ועשיר מאוד. הוא מאוד ידידותי ומחמיא, ומי שמכיר את הוויסקי האירי ימצא את Redbreast 12 כטעים באופן מפתיע. האמת היא שמאז שחידשנו אותו הוא היה בגדר 'סוד לחובבי וויסקי בלבד', אבל עם הזמן הוא נעשה פופולרי יותר ויותר בכל העולם, והעלייה בביקוש אליו מתרחשת במכפלות גדולות. אנחנו כבר מתקרבים לייצור של 2 מיליון בקבוקים בשנה".

בקבוקי וויסקי, צילום: יח"צ חו"ל

רשמי טעימה:

  • Redbreast 12 - בעל צבע ענברי עמוק ויפה, תוצאה של השנים שבהן שהה בחביות. האף שופע ניחוחות של קפה וקרמל, תבלינים אקזוטיים ופירות מיובשים. בלגימה - שכבות של טעמים עמוקים, עור, קפה ושמנת. הסיומת ארוכה ועשירה. נהדר! (280 שקלים)

 

  • סינגל פוט סטיל, דרמשנבו, מזקקת The Shed - מזקקה מגניבה מצפון אירלנד. המשקה זוקק מתערובת שעורה מונבטת, לא-מונבטת ושיבולת שועל. אף עדין בניחוח מרשמלו, לחם בננה, מעט אגוזים קלויים וסיומת עשירה של צימוקים לבנים. מתוחכם, עדין ומענג. (250 שקלים)

 

  • סינגל פוט סטיל, מזקקת טילינג - מזקקה צעירה ממרכז דבלין. התזקיק מיוצר מיחסים שווים של שעורה מונבטת ולא-מונבטת, ויושן בחביות בורבון, בחביות חדשות ובחביות שרי, ללא ציון משך הזמן. האף נעים, פירותי ומתובל בקמצוץ קינמון. בחך טעמים חלקים והסיומת שוקולדית. גם למתחילים (299 שקלים).
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר