35 שנות יצירה נשית: את החגיגות למוסד "רביבה וסיליה" אסור לפספס

בית הקפה, שפתח את שעריו בסוף שנות השמונים והפך מאז מוסד קולינרי של רביבה אפל ז"ל, חוגג 35 שנים בסימן יום האישה הבינלאומי • החגיגות יצוינו בתפריט ייחודי לצד יינות מיקבים שבראשן עומדות נשים • פגשנו את שלוש מובילות האירוע

חגיגות 35 "רביבה וסיליה", צילום: מיכל אשל

בית הקפה "רביבה וסיליה" פתח את שעריו ברמת השרון בסוף שנות השמונים של המאה הקודמת. עם השנים הפכה הקונדיטוריה הקטנה למעוז של פטיסרי ובולנז'רי צרפתי משובח ורביבה אפל, שהקימה את המקום, הפכה לגורו בכל הקשור לאפייה וקונדיטוריה. היא הפכה גם לשגרירתינו בתפוצות וקולגה מן המניין של טובי הפטיסיירים בעולם. החודש, בסימן יום האישה הבינלאומי החל היום (שלישי), חוגג המותג הקולינארי הוותיק 35 שנות עשייה יחד עם האחות הקטנה התל אביבית הנושאת את אותו השם, שחוגגת בת מצווה.

חגיגות יום ההולדת יצוינו בשמונה ערבים, הנערכים השבוע עד תאריך 9 במרץ ובשבוע הבא בתאריכים 13-16 במרץ, ברביבה וסיליה התל אביבית בכתובת ניסים אלוני 10. שלוש נשים מנצחות על האירוע: אידית פדידה - שהייתה השפית של רביבה הקומה השנייה, עדי ברזילי - שף קונדיטורית ראשית של רביבה וסיליה ואופיר בסנוב - מנהלת תחום היין של הקבוצה. יחד הן יצרו תפריט בן שבע מנות המתבסס על חומרי גלם מקומיים ועונתיים שיוגש לצד תפריט יינות מבוסס על ארבעה יקבים ישראלים שבראשן עומדות נשים.

מימין עדי ברזילי, אידית פדידה ואופיר בס., צילום: מיכל אשל

רביבה אפל נפטרה בשנת 2018, אך רוח עשייתה חיה ובועטת והיא הקו המנחה של העסק הנושא את שמה. בנימה אישית, רביבה הייתה לי השראה ומודל. כשפית, היא היתה המנטורית שלי, זאת שליוותה את צעדיי הראשונים בתחום הקולינריה, הנחתה, ייעצה ושיתפה את תובנותיה. יחד עברנו השתלמויות ולמדנו בארץ ובעולם. כאשר היא רצתה לעדן את הידיים הבשלניות שלי, הייתה לוחשת באוזני בזמן עבודה: ״תהיי פחות קצב ויותר קונדיטור״. עד היום אני משתעשעת עם המשפט הזה בבואי לזלף פחזניות או ליישר בעזרת פלטה גנאש מבריק. על כן, שמחתי על כך שניתנה לי האפשרות לשבת לשיחה נוסטלגית עם שלוש הנשים האמונות על החגיגות.

דג נא, קמבוצ'ה, תפוז סיני, צילום: מיכל אשל

״אני עדיין מרגישה את רביבה מסתובבת במסדרונות הקונדיטוריה, כאילו היא כאן״ מספרת עדי ברזילי, שף פטיסייר ראשית של ״רביבה וסיליה״ ומי שעוד עבדה כתף לכתף עם רביבה עצמה. לכבוד החגיגות מביאה ברזילי את הקלאסיקות מהויטרינה אל הצלחת. ליצירות המופתיות, התאימה עדי, בכשרון רב רטבים, מרקחות, שטרויזלים וקמבוצות, כהומאז׳ ליכולת של אפל להתמסר למסורת אבל גם לאמץ חדשנות. ״וטונקה (מין של עץ ממשפחת הקטניות הידוע בזרעיו העשירים), שהרי אי אפשר בלי טונקה. כי מי מאיתנו לא סחב במזווה מפריז קילוגרמים של טונקה בשביל רביבה?!״ נזכרת עדי. בין המנות יהיו: מלפיי - פטיסייר וניל וקרמל טונקה (54 שקלים) וטארט לימון - קמבוצה פירות אדומים ופירות טריים (54 שקלים).

חסת לאליק, כרובית ושורש סלרי נאים - תפריט מקומי ועונתי, צילום: מיכל אשל

השפית אידית פדידה נבחרה ליצירת מנות הספיישל של החגיגות. ״הייתי צריכה לחשוב מה רביבה הייתה רוצה שיגישו במסעדה הנושאת את שמה, זה היה הקו המנחה שלי״, היא מעידה. לפדידה חיך מעודן וידיים של תכשיטנית ולכבוד המאורע היא בחרה לשלב אלמנטים מעולמות המאפייה של רביבה לצד ערכים של צמצום בזבוז מזון. בין המנות שיצרה יהיו חסת לאליק, כרובית ושורש סלרי נאים עם ויניגרט תפוז דם, שקדים וטאסוס פריכים (64 שקלים) או גבינה בשלה על מאפה עשבים מדופדף - חסות פריכות, אפונת גינה, וינגרט ברגמוט, שמן אפונה (72 שקלים).

יקבים שמובילות יינניות, צילום: מיכל אשל

אופיר בסנוב, מנהלת תחום היין של הקבוצה, בחרה לכוון זרקור על עשייה נשית בתחום היין. לתפריט של פדידה וברזילי היא התאימה בקפידה ארבעה יקבים מקומיים בהובלת נשים יינניות. בתאריך 9 במרץ תתארח באירוע דנה בני מ"יקב ננה", בתאריך 16 במרץ תתארח הייננית ניצן סברסקי מ"יקב אחת". בנוסף לשני יקבים אלו, ימזגו יינות מ"יקב מיקה" של מיקה מנדל ומ"יקב צפרירים" של לורי לנדר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר