מתוך הפרסומת של HOT. צילום: צילום מסך

למה גרמו לנו לחשוב ש-HOT זה למזרחים ו-yes לאשכנזים?

התדמית העדתית לכל ערוץ התגבשה לאורך שנים של שידורים, כמעט מבלי ששמנו לב • קמפיינים פרסומיים ממשיכים לחזק את הקיטלוג - אבל האם זה באמת משקף את התוכן?

אצלנו, במשפחת העם היהודי, תמיד מקטלגים הכל. אפילו מותגי טלוויזיה נצבעים בציבוריות לפי גוון עור ואילן יוחסין. נגיד, HOT היא פלטפורמת שידור למזרחים, בעוד המתחרים שלהם, yes, ידועים בתור הטלוויזיה של האשכנזים. מה, לא ככה?

התדמית העדתית הזו התגבשה לאורך שנים של שידורים, כמעט מבלי ששמנו לב. HOT התגאו בסדרות דגל כגון "עספור", "הבורר" או "זגורי אימפריה"; ואילו yes השוויצו ב"שטיסל", "סרוגים", "בלאדי מורי" ו"האחיות המוצלחות שלי". מוסכמה ציבורית אינה בהכרח מבוססת על עובדות, אבל אם זה מה שחושב העם - למה לא לזרום איתו?

בשנה האחרונה הקמפיינים הפרסומיים של HOT השפריצו חגיגה עדתית מלאה צהלולים. הפרסומות הבליטו את המזרחיות והעממיות של תוכני החברה - "זגורי", "גולסטאר", "חזי ובניו", עינב בובליל ("מחוברים") ובת חן סבג. בתשדיר חדש אפילו ה"שבאבניקים" (למרות הווייב האשכנזי של חלקם) עלו על שולחנות וחגגו בסטריאוטיפיות עממית את הסממנים הכי משומשים של המזרחיות. "הכי שלנו, הכי טלוויזיה", קבע הקריין.

מתוך הפרסומת של HOT,

מזרחים נגד אשכנזים זה רייג׳־בייט אפקטיבי. הוא מדליק את הישראלים כבר 70 שנה, והיד עוד נטויה. כצפוי, הרשתות סערו בימים האחרונים. ויכוחים עדתיים הפציעו כמו שד שיצא מבקבוק. פובליציסטים ורודפי לייקים ניתחו את התופעה וגרמו לעוד עוברי אורח להיסחף למעמקי דיון חסר ערך על זהותו העדתית של מוצר צריכה. "זה הסיפור של כולנו", סיכם הקריין את תשדיר הפרסומת, וכל צופה חיפש את עצמו בתוך הכולנו הזה - אך לא כולם מצאו.

בטח לא תופתעו להיזכר, שרק לפני שמונה חודשים אותו משרד פרסום שחרר את הקמפיין הקודם של HOT, שעשה את אותו האפקט ואותו הקיטלוג - וגרם לאותה הסערה בדיוק. רק במקום ריקודים על שולחן הקידוש - בפעם הקודמת הציגו בפנינו חתונה שיצאה משליטה; כי סטריאוטיפים גזעניים יש בכמויות, ו-HOT עדיין לא השתמשה בכולם כדי למכור לנו את המוצר שלה במחיר מבצע.

מתוך הפרסומת ל-freeTV,

בימינו מוכרחים לקטלג כדי למכור. HOT מנסים למכור מנויים באמצעות חפלה מזרחית, וארז טל מוכר את freeTV דרך פרסומת שבה הוא צועד לבד על הליכון בסלון ומדבר בטלפון עם אמא שלו. ומה אנחנו מבינים מכך? שיש ספק תוכן למזרחים, ספק תוכן לאשכנזים, ערוץ לביביסטים, ערוץ לשמאלנים וכד'. אבל האם זה נכון?

כשאומרים משהו שוב ושוב בעצם בוראים מציאות, אך בתכלס מדובר בשטויות. ב-HOT יש את "זגורי", וב־yes משדרים "הבוזגלוס". לאחת יש "קוגל" ולאחרת "שבאבניקים". HOT שידרו את "ילד רע", yes הביאו את "בני אור". yes עשו את "פאודה", HOT החזירו עם סדרה על 8200. "חזי ובניו" (HOT) היא טלנובלה מזרחית לא יותר מ"מלכת היופי של ירושלים" (yes). למעשה, במבחן בוזגלו התוצאות דומות.

הקיטלוגים הללו הם סך הכל טריק פרסומי. בניסיון למשוך צופים, הטלוויזיה מתייגת אותנו ואת עצמה בלי סוף. אתם והם. אנחנו לעומת האחרים. יותר משאנחנו, העם היהודי, מפולגים לקבוצות על פי דעה או עדה - הטלוויזיה היא הגורם המרכזי שמקטלג ומפצל אותנו רק כי זה עוזר לה להרוויח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...