"אבודים". צילום: יח"צ

למה כולם כל כך פוחדים מספוילרים? מחקרים מגלים שהפחד לא מוצדק - וזו הסיבה

בעוד שיוצרי תוכן יעשו הכל כדי לשמור על הסודיות וקהילות שלמות נלחמות נגד חשיפת סופים, מחקרים מפתיעים מגלים אמת אחרת • מה היו המסקנות שהפריכו את מה שחשבנו קודם לכן?

אם יש נושא שהצליח לחבל בחברויות, להתסיס קבוצות וואטסאפ ולהצית ויכוחים במשרד ובמשפחה זה באופן מפתיע לא פוליטיקה ולא כדורגל, אלא ספוילרים. בעבר, בעידן הטרום-טכנולוגי המתקדם ובמיוחד בזה של הרשתות החברתיות, לא באמת דיברו על ספוילרים כמו היום. רוב ההיסטוריה של הסיפורים האנושיים התקיימה בעולם שבו הקהל כבר ידע את הסוף, כמו בטרגדיה היוונית למשל או במחזות של שייקספיר, שהיו מבוססים לרוב על סיפורים מוכרים לכולם עוד לפני היציאה לבמה. כך לא היה צורך לשמור על הפתעות והפוקוס היה על האופן שבו הסיפור מסופר ולא על הפתעת הסוף.

ספוילרים - מאבק על שליטה ורגשות

כיום, בעידן הסטרימינג והרשתות החברתיות, ספוילר הוא כבר מזמן לא סתם פרט טכני או ביטוי סלנג מקרי אלא נושא טעון מבחינה רגשית ותרבותית. מבחינת חוקרים, ספוילר מוגדר "כמידע שמגלה מוקדם מדי את התפתחות או סיום העלילה". במציאות הוא הפך גם למשהו שמנסים להימנע ממנו מתוך התחשבות, וגם לכלי שרבים משתמשים בו בכוונה כדי להתגרות, להכעיס או אפילו לפגוע. כך נוצרו גם "ספוילרים רעילים" - חשיפות מכוונות שנועדו להרוס לאחרים את החוויה, לעיתים מתוך צורך לנקום, להתנשא או אפילו למחות נגד היוצרים עצמם או נגד קהילות מעריצים אחרים.

ידעתם מה יהיה הסוף? "משחקי הכס", צילום: יח"צ

יוצרי תוכן, לעומת זאת, עושים הכל כדי להגן על רגעי השיא: היצ'קוק ב"פסיכו" אפילו הביא שוטרים ללובי האולם, שחקני "הנוקמים" קיבלו תסריטים מזויפים, ואנדרו גארפילד שיקר בהצלחה על הופעתו ב"ספיידרמן", הכל למען הפתעת המעריצים. כך נוצר מתח מתמיד בין אלה המעוניינים בסודיות לבין אלה שמחפשים ספוילרים.

מחקרים רבים מראים שתפיסת ההרס של ההנאה מספוילר מוגזמת. ניסויים מ-2011 ו-2014 הוכיחו שמידע מוקדם אכן מוריד מתח, אבל גם מאפשר לצופה או לקורא לחדד את תשומת הלב לפרטים ולמכלול העשיר של העלילה. הידע שימש עבור רבים כמסגרת טובה יותר להבין את הדמויות, את הרפרנסים, את הרבדים הרגשיים.

"ספיידרמן", צילום: יח"צ

פרופ' דולף זילמן, פסיכולוג תקשורת, הסביר שהמתח כשלעצמו הוא לא מה שאנחנו נהנים ממנו ישירות; ההנאה מגיעה רק כשהסיפור מוצא סיום מספק ולכן ספוילרים, שלעיתים מפחיתים מתח רגעית, עדיין יכולים להוביל להנאה גדולה בדיעבד.

מעבר לכך, מחקר על מעריצי הסדרה "אבודים" לדוגמה, גילה שמי שצפה לאחר שידע מראש את הסוף נהנה יותר כי הוא שחרר את עצמו מלחץ הניחושים והתמקד בפרטים.

מתוך סצנת הסיום של "אבודים", צילום: יחצ

הבעיה עם ספוילרים היא לא רק במידע עצמו אלא במה ועם מי מחליטים לשתף אותו. יש מי שרואים בספוילר הפצת כאב וטריגר למחלוקות וזעם, ויש מי שסבור שהוא דרך לקבל שליטה רגשית ולמתן חוויות צפייה. מחקרים גם תיארו את התופעה כ"מגן רגשי" - טכניקה לשמור על אינטימיות רגשית עם הדמויות והעלילה.

מעבר לכך, יש ויכוח מוסרי ופילוסופי סביב הספוילר. האם מותר לחשוף סוף נגד רצונם של אחרים? ספרות תיאורטית מזהירה מפני "פשע מוסרי" כמו פלישה לפרטיות רגשית, ומצד שני, בעידן שבו המידע זמין לכולם בפלטפורמות כמו ויקיפדיה וברשתות החברתיות בכלל, יש מי שטוען שזכות הציבור לדעת גוברת על הצורך לשמור על ההפתעה. לכן, לטענתם, מותר ואף צריך לפרסם תקצירים מלאים גם אם המשמעות היא שהספוילר כבר בלתי נמנע.

מתוך פרק הסיום של "עמוק באדמה", צילום: יחצ

הגבולות, ללא ספק, הולכים ומיטשטשים בעידן של מידע זמין ואין באמת הסכמה גלובלית. באתר "Vulture" אפילו ניסו להציע "תקופת התיישנות" לספוילרים: תוכניות ריאליטי - ברגע שהפרק מסתיים. סרטים ואירועי טלוויזיה מרכזיים - ביום שני שאחרי סוף השבוע הראשון להקרנה/שידור. אופרות וקלאסיקות ספרותיות - מאה שנה.

בשורה התחתונה: ספוילר הוא פריט מידע המשמש כאמצעי שליטה או כלי משחק חברתי - לפעמים ראוי להיזהר ממנו ולעיתים הוא דווקא עוזר לנו להעמיק, לחוות אחרת ולשלוט בחוויית הצפייה או הקריאה.

מתוך סצנת הסיום של "הסופרנוס", צילום: יחצ

ההנאה האמיתית מהסיפור תלויה לא רק במה שאומרים לנו מראש אלא בכמה אנחנו בוחרים להעניק לו תשומת לב בדרך, בפרטים, ובתחושות שהוא מעורר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...