צפייה בטלוויזיה (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

צופים חסרי מנוח: התגלו חמישה טיפוסים של חובבי סדרות - מי אתם מתוכם?

המחקר המקיף של אוניברסיטת קיימברידג' ומכון אורגון מגלה כי הרגלי הצפייה שלנו אינם סתמיים • חמישה טיפוסי צופים זוהו במחקר שמספק תובנות מפתיעות על הקשר בין בחירות הבידור לאישיות • מזהים את עצמכם?

תשכחו מהבדיחות על "בינג' נטפליקס" - המסך שלכם הוא לא רק בידור, הוא מפת דרכים לנפש שלכם. מתברר שבחירות הצפייה שלכם בטלוויזיה ובסטרימינג חושפות עליכם יותר ממה שהפסיכולוג שלכם יספיק לגלות בשנה שלמה.

מי שחושב שזה סתם עוד מחקר משעמם, כדאי שיבדוק את המספרים: האמריקאי הממוצע מבלה 38 שעות בשבוע מול טלוויזיה וסרטים, ועוד 8 שעות עם ספרים ועיתונים ו-18 שעות נוספות בהאזנה למוזיקה ורדיו. תעשו את החשבון - יותר ממחצית שעות הערות שלנו מוקדשות (ומקודשות) לתרבות ובידור.

כמה זמן וכסף אנחנו משקיעים בתרבות ובידור?

מחקר ענק של אוניברסיטת קיימברידג' ומכון המחקר של אורגון בדק למעלה מ-3,000 אנשים (מגילאים ורקעים שונים) כדי להבין מה עומד מאחורי ההעדפות הבידוריות שלנו. המספרים מדהימים ומדאיגים כאחד - אם נניח ששנת לילה נמשכת 8 שעות, אנחנו מקדישים כ-55% משעות הערות שלנו לצריכת מדיה ובידור. וזה לא נגמר בזמן: אמריקאים מוציאים כמעט את אותו הסכום על בידור כמו על בריאות ויותר מאשר על חינוך, טיפוח אישי או תרומות.

מתוך כל ההוצאה על בידור, 39% הולכים לכבלים ולטלוויזיה בלוויין, 23% לספרים, מגזינים ועיתונים, 19% לצפייה בסרטים, 13% לאינטרנט, משחקי וידאו, תוכן בסלולר ורדיו לווייני, ו-6% למוזיקה מוקלטת.

איך בוצע המחקר?

המחקר כלל יותר מ-3,000 משתתפים מגילאים ורקעים מגוונים. הנחקרים התבקשו לענות על שאלונים מפורטים לגבי ההעדפות שלהם בטלוויזיה, קולנוע, מוזיקה וספרים, וגם על שאלות אישיות (כמו תכונות אופי, גיל, מגדר ועוד). החוקרים השתמשו בניתוח סטטיסטי כדי לזהות דפוסים חוזרים וגילו שהעדפות הבידור שלנו לא מקריות בכלל, אלא קשורות ישירות לאישיות שלנו.

"חברים", צילום: מתוך הסדרה

חמשת סוגי הצופים - מי אתם?

1. קהילתיים (Communal) - הלב של הסלון
אוהבים קומדיות רומנטיות, סדרות משפחתיות, תוכניות בוקר ומיוזיקלס? אתם טיפוסים "מחבקים" שמחפשים חום, קשר אנושי וסדרות שמסיימות עם חיוך. המחקר מצא שצופים כאלה נוטים להיות חברותיים, אמפתיים ואופטימיים ומאמינים שאפשר לפתור כל בעיה בשיחה טובה (או לפחות בשיר).

2. האסתטיקנים (Aesthetic) - אלה שמחפשים יופי, עומק וסטייל
מכורים לסדרות איכות, דרמות עם צילום מרהיב, סרטים זרים או דוקומנטריים אמנותיים? אתם כנראה מהסוג שמעריך יופי, עומק ותחכום. החוקרים גילו שאנשים כאלה נוטים להיות סקרנים, אינטלקטואלים, ולפעמים גם מנהיגים טבעיים.

"הסופרנוס", צילום: HBO

3. אפלים (Dark) - אלה שלא מפחדים מהחושך
אם אתם נהנים מסדרות פשע, אימה, ערפדים או סיפורים על העל טבעי, אתם לא מפחדים מהחושך. לפי המחקר, צופים כאלה הם דעתניים, לא נבהלים בקלות ואוהבים לבחון גבולות ולהתמודד עם נושאים קשים או כאלה שנחשבים כטאבו.

4. מחפשי ריגוש (Thrilling) - החיים זה ריגוש אחד גדול
מי שאוהב מדע בדיוני, אקשן, ריגול וסדרות שמעלות את הדופק נמצא כאן. אתם בולעים סדרות מדע בדיוני, אקשן, ריגול ומתח - טיפוסים של דופק גבוה שאוהבים את החיים בקצב מהיר עם טוויסט בכל פינה. המחקר לא מצא תכונה אחת שמאפיינת את כולם, אבל כן גילה שזו קטגוריה פופולרית במיוחד בקרב גברים.

אנה פקווין, סטיבן מוייר ואלכסנדר סקארסגארד ב"דם אמיתי", צילום: יח"צ

5. "מוחיים" (Cerebral) - אלה שבאים ללמוד
אם אתם בקטע של דוקומנטריים, חדשות, סדרות על עסקים, בריאות או היסטוריה - אתם "חוקרי העולם". לפי החוקרים, אנשים כאלה הם חדשניים, יזמיים, אוהבים פרטים קטנים ותמיד מחפשים ללמוד משהו חדש.

מה זה אומר עליכם?

רובנו לא נשארים תמיד באותה קטגוריה. לפעמים בא לנו רומנטיקה, לפעמים פשע ולפעמים רק ללמוד משהו חדש, אבל בדרך כלל יש סגנון אחד שחוזר על עצמו והוא מגלה הרבה על האישיות שלכם.

אז בפעם הבאה שמישהו שואל "מה בא לך לראות?", תדעו - זו לא רק שאלה של תרבות ובידור, זו הצצה קטנה לאופי שלכם, מגובה בסטטיסטיקה, מחקר וכלכלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...