בימאית "המקעקע מאושוויץ": "צריך לתת מקום לשואה, כי זה משהו שיכול לקרות שוב"

זוועות השואה מקבלות ממד חדש בסדרה החדשה בכיכובם של הארווי קייטל ומלאני לינסקי, שביימה טלי שלום-עזר הישראלית • לרגל עלייתה לשידור ב-HOT וב-yes, היא מספרת בראיון מיוחד ל"ישראל היום" על החשיבות שבלב התוכנית: "חשתי שיש על כתפיי המון אחריות"

מתוך "המקעקע מאושוויץ". צילום: באדיבות yes

מזה עשרות שנים שעולם התרבות עוסק רבות בזוועות שהיהודים עברו במהלך השואה, בדמות אינספור סרטים, סדרות טלוויזיה, שירים, ספרים ושלל אמצעי מדיה נוספים.

ספר בולט שעוסק בשואה הוא "המקעקע מאושוויץ" של הת'ר מוריס, שנמכר ביותר מ-13 מיליון עותקים בעולם מאז פורסם ב-2018. במרכזו סיפור הישרדותו של לאלי סוקולוב, שנאלץ לקעקע את המספרים הסידוריים על ידיהם של האסירים שהגיעו למחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ.


ההצלחה הגדולה עשתה את שלה, והספר עובד למיני סדרת טלוויזיה באותו שם שעלתה לאחרונה לשידור ב-HOT וב-yes. מככבים בה המועמד לאוסקר הארווי קייטל ("כלבי אשמורת"), המועמדת לאמי מלאני לינסקי ("הצהובות") וג'ונה האוור-קינג ("בת הים הקטנה").

את הסדרה ביימה טלי שלום-עזר הישראלית ("פרינסס", "מרסי"), שבראיון בלעדי ל"ישראל היום" סיפרה עד כמה היה לה חשוב לבטא בצורה הטובה ביותר את סיפורו של סוקולוב.

"האשמה שהוא חש לאחר המלחמה כאסיר מיוחס, והטראומה שחווה במחנה, קיבלו פחות מקום בספר, אבל זכו לביטוי גדול יותר בתסריט, וזה נושא שריתק אותי", אמרה. "הרגשתי חיבור מאוד עמוק לסיפור של לאלי, אבל משהו בו מאוד הפחיד אותי. חשתי שיש על כתפיי המון אחריות, אבל הסיפור הזה כל כך ממלא אותי בהשראה, שרק רציתי לייצג אותו בצורה מכובדת".

חיבור עמוק. שלום-עזר וקייטל בצילומי הסדרה, צילום: Sky, באדיבות HOT ו-yes

מלבד הסיפור המרגש שבמרכז הסדרה, ההשקעה הרבה בה ניכרת גם בשחזור התקופתי שלה, הבולט בעיקר בבניית התפאורה המדמה את המחנה בצורה מצמררת, וגם בהיבט המוזיקלי, זאת בזכות המלחין הגרמני-יהודי זוכה האוסקר האנס זימר ("הוא פנה אלינו וביקש שניקח אותו - זה דבר שלא ייאמן") והאייקון ההוליוודי ברברה סטרייסנד, שהקליטה את שיר סיום הסדרה ("היא הסכימה לבצע אותו לאחר שצפתה בסדרה והתחברה אליה מאוד, זה היה בגדר חלום").

"טראומה כואבת מאוד"

לאחר פרסום הספר מוריס ספגה לא מעט ביקורות משלל גופים יהודיים, ובהם מרכז המחקר לזכר אושוויץ, בטענה כי היא לקחה לעצמה חופש אמנותי גדול מדי בתיאור האירועים והדמויות שהתרחשו בו.

לינסקי וקייטל ב"המקעקע מאושוויץ", צילום: באדיבות yes

"זיכרון של טראומה זה דבר כואב מאוד, כך שלספר את מה שקרה לו עשורים רבים אחר כך היה משימה מאוד מורכבת עבור לאלי", מסבירה שלום-עזר. "אין ספק שלאלי חווה את הדברים שתיאר, ולכן ניסיתי כל הזמן להתמקד בזיכרונותיו, להאמין לסיפור שלו כפי שהוא ולספר אותו מדויק ככל האפשר. ניסיתי לתת ביטוי ויזואלי לדבריו כדי להביא למסך את התחושות והזיכרונות שלו. אני חושבת שזה, יחד עם הצגת סיפור האהבה הלא שגרתי שלו, מביאים משהו שפחות מצפים לו מפרויקט כזה".

לדעתך הסדרה תוכל לתרום למאבק באנטישמיות?
"היא תוכל להביא את הסיפור הזה, שהוא חלק מאחת הטראומות המשמעותיות ביותר של המין האנושי, לקהל רחב, וזה דבר שיש לו משמעות, במיוחד כשפחות ופחות אנשים בעולם לומדים על השואה. אסור לשכוח וצריך לזכור שזה דבר שקרה. צריך לתת לזה מקום, כי זה משהו שיכול לקרות שוב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר