הסדרה הצה"לית החדשה נראית כמו תוכנית שנוצרה על ידי בינה מלאכותית

אף שהיא מתעסקת בנושא מעניין ועדכני, הבעיה של "רוח צפונית" טמונה בגנריות שלה • היא שואבת אלמנטים מרובים מסדרות פעולה וריגול ושופכת פנימה את מה שתמיד עושים בסדרות צבא ישראליות

"רוח צפונית". צילום: אוהד רומנו באדיבות HOT

במרכז חדר הפיקוד של יחידת 8200, כפי שמופיע בסדרה "רוח צפונית" ומכונה קולוסאום עקב צורתו המעוגלת, תלויים מסכים שמשדרים לחיילי המודיעין אינפורמציה מתעדכנת. מסך אחד בולט מהשאר, מכיוון שהוא מציג ספרות ואחוזים שמחשבים בזמן אמת את הסיכוי הסטטיסטי לפרוץ מלחמה. בסצנה מסוימת עמד הסיכוי על 21%, ואחרי סיכול ממוקד בעורף האויב - המספרים יותר מהוכפלו. הסדרה צולמה לפני 7 באוקטובר, בתקופה שלא היינו בעיצומה של מלחמה בלתי נגמרת, אך עדיין אין רלוונטית ממנה כרגע.

הדמות הראשית בדרמה, שפרק הפתיחה הכפול שלה עלה אתמול ב־HOT, היא מערכת בינה מלאכותית שמסייעת לצה"ל באיסוף מודיעין ובניתוחו. רק לאחרונה פורסם כי מערכת דומה משרתת את צה"ל בניהול המלחמה בעזה; ה־AI הצבאי, למשל, ידע לסמן 37 אלף פלשתינים כיעד מודיעיני, לאתר אותם אוטומטית, להגדיר את חלקם כמטרות תקיפה, להפליל ולהכווין אש. אף שהמערכת טועה לעיתים, צה"ל מתבסס יותר ויותר על בינה מלאכותית - לטוב ולרע - ומספר ההרוגים הבלתי מעורבים הפעם גבוה במיוחד, לפי הפרסומים, בעקבות השימוש בטכנולוגיה הזו.

"רוח צפונית", צילום: אוהד רומנו באדיבות HOT

"רוח צפונית" - שיצרו עמית כהן, אסף ברנשטיין ודניאל שנער - עוקבת אחר יחידת 8200 והתנהלותה בצל המערכת, שאחראית על איסוף מודיעין אינטימי ואפילו התנקשויות. שלוש דמויות במרכז: קצין ביחידה (אלישע בנאי) שמנסה לעצור סדרת פיגועים של חיזבאללה, אחיו בוגר היחידה (מיכאל אלוני) שעובד בעסקי ה־AI, וקצינה מבטיחה (לוסי איוב) שסוחבת קשרים רומנטיים עם האחים.

אף שהיא מתעסקת בנושא סופר־מעניין ועדכני, הבעיה של "רוח צפונית" טמונה בגנריות שלה. היא שואבת אלמנטים מרובים מסדרות פעולה וריגול ושופכת פנימה את מה שתמיד עושים בסדרות צבא ישראליות: לכל הדמויות יש כינוי ייחודי, רומן מסתורי ושאיפות לקידום. יש בוגדים וסמויים, עסקאות נשק ומארבים מעבר לגבול, מוות דרמטי ודיאלוגים שמסבירים את שהולך לקרות. היא עושה אקשן הוליוודי בינוני מהסכסוך המזרח־תיכוני. צפיתי בשלושה פרקים והרגשתי כאילו כבר ראיתי ת'סדרה הזאת פעם. ואז הבנתי: בינה מלאכותית יצרה אותה.

רוח צפונית - פרק פתיחה כפול | HOT VOD ו־NEXT TV

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר