הלקחים מ-"דיזנגוף 99" יושמו - קורדרוי מציעה שלישייה שומטת לסתות

44 שנים אחרי שהסרט של אבי נשר כונה "דוחה ואנטי־ערכי", ב־HOT עלתה סדרת דרמה שאף היא תיכנס לפנתיאון המקומי בזכות סצנת המנאז' א־טרואה שהציגה • הדס בן ארויה, היוצרת, היא כישרון צעיר וגאוני עם חזון פרוע ופרס אופיר ברזומה, ו"קורדרוי", סדרת הטלוויזיה הראשונה שלה, עולה על כל הציפיות

מתוך "קורדרוי", צילום: HOT

קורדרוי - פרק הבכורה, HOT VOD

השלישייה הכי מפורסמת בתרבות הישראלית היא זאת של גידי גוב, ענת עצמון וגלי עטרי ב"דיזנגוף 99". השנה היתה 1979. אמנם "אסקימו לימון" שבר קופות, אבל המועצה לביקורת סרטים שהתכנסה לאשר את הקרנת "דיזנגוף 99" הזדעזעה ממה שחבריה כינו "האורגיה המשולשת". בפרוטוקול הישיבה צוין כי הם כינו אותו "סרט דוחה ואנטי־ערכי", ש"אינו משקף את המציאות" ושיגרום ל"סחף בנוער". לבסוף פסלה המועצה את הקרנת הסרט במלואו, והורתה על חיתוך הסצנה.

בדיעבד, השלישייה של דיזנגוף נחשבת הרגע הכי ארוטי בתולדות הקולנוע הישראלי - וגם פורץ דרך, כי הוא סימל את רצון דורו של הבמאי אבי נשר להשתחרר מכבלי המוסכמות והשמרנות של התקופה. המסר החתרני היה המין עצמו - שלושה כוכבים עירומים וחופשיים, כשברקע מתנגן השיר "איזו מין שלווה" מהסרט "הלהקה".

"קורדרוי", צילום: HOT

בראייה של 44 שנה לאחור, זה לא היה המנאז' א־טרואה שדרדר את הנוער לפריצוּת. דווקא חלקים בסרט שלא התייחסו אליהם שידרו תרבות קלוקלת והתנהגות רעילה. נגיד, סצנה כמו זו שבה גידי צועק על גלי רגע אחרי שהודתה בפניו כי נאנסה, ועושה לה האשמת הקורבן בטענה שנאנסה בגלל הלבוש שלה - לא ראויה להיכלל בסרט, וכנראה לא היתה נכתבת היום.

ובחזרה להווה. אתמול עלתה ב־HOT סדרת הדרמה "קורדרוי", שאף היא תיכנס לפנתיאון שלנו בזכות סצנת שלישייה. בקצרה: דני רופ, בתפקיד עצמו, יוצא לדייט עם צעירה שהכיר באפליקציה (דר זוזובסקי). העניינים מתחממים, הם מצרפים בחורה שפגשו במועדון (ניבר מדר), ושלושתם מצטופפים במושב אחורי של מכונית, ואז מצטופפים ללא בגדים על הספה בביתו.

"קורדרוי", צילום: HOT

השינוי התרבותי והחברתי מתבטא בהשוואה בין "דיזנגוף" ל"קורדרוי", שבה הקרינג'יות והביזאריות משפריצות מהסצנה. ב"קורדרוי" העירום קיים, אך לא שורף בעין. מין הוא המטרה, אבל לא העיקר. האקט לא נועד לחרמן או לבטא שבירת מוסכמות, אלא ללמד על הדמות הראשית (זוזובסקי) ואופייה. האירוע מוגש מנקודת מבטה, כיוזמת שלא מתרגשת מהחוויה. כמו כן, השלישייה מייצרת אמירה על פערי גילים ובונה תחושה שהגבר הוא קורבן של הסיטואציה, מכיוון שהבנות שיחקו בו וברגשותיו.

44 שנה אחרי "דיזנגוף 99", אף ועדה לא התכנסה הפעם לדון באובדן המוסר. יותר מכך, זהו סיקוונס הפתיחה של הסדרה, והשלישייה מוטחת בפרצופו של הצופה לפני שהוא מעכל מה צפוי לו.

"קורדרוי", צילום: HOT

הטיפול המדויק בדייט עם החזאי האומלל שנקלע לסיטואציה מסביר מדוע כשצפיתי ב"קורדרוי" נפלה לי הלסת לרצפה. "קורדרוי" מתארת מערכות יחסים מעודכנות, כאלו עם הגדרות חדשות או ללא הגדרות כלל, עם גבולות ובלעדיהם; ובדיוק ככה גם בנויה הסדרה - בלי גבולות או הגדרות.
הדס בן ארויה - היוצרת, הכותבת והבמאית של הסדרה - היא תופעה יוצאת דופן. הסרטים שעשתה הצמיחו לה הילה של יוצרת מסוג אחר, כישרון צעיר וגאוני עם חזון פרוע ופרס אופיר ברזומה. "קורדרוי" היא סדרת הטלוויזיה הראשונה שלה, והיא עולה על כל הציפיות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר