הבנאליות של הרוע: יצחק אברג'יל הופך לרוקסטאר

"תיק 512" הוא טלוויזיה חשובה: הוא מדביק מחדש את האמון שלנו בנמלים החרוצות של מערכת אכיפת החוק • באמצעותו אנו לומדים כי על תיקי אברג'יל עבדו תומכי לחימה רבים מהשירות הציבורי על רקע פחד ואיומים

עבודה עיתונאית חשובה. "תיק 512"

"אסור לשפוך את התינוק עם המים, אין לנו משטרה ופרקליטות אחרות". את המסר הזה שמענו לא מעט בהקשר של מערכות אכיפת החוק, כשאת המים העכורים מגלמים כמה וכמה סיפורים שנחשפו סביב פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, ובהם פרשת הבית בראש העין של עו"ד ליאת בן ארי, הנחות הסלב שקיבל עו"ד יהודה שפר ואקסטזת ההרשעה שליוותה את פרשת גל הירש.

הסדרה "מנאייכ", שחזרה לעונה שנייה, תרמה עוד יותר לעכירות המים ותיארה פרקליטות ומח"ש מלאות בתפוחים רקובים. אבל אם מחפשים את התינוק במשל המטריד הזה, אפשר להכריז שמצאנו אותו: עו"ד ניסים מרום, ראש צוות תיק 512 בפרקליטות.

דוקו הפשע סוקר את העבודה המאומצת סביב ארגון הפשיעה של יצחק אברג'יל, אך בניגוד לאינספור כתבות סביב ארגון הפשיעה, את פניו של ארגון התפיסה אנחנו מגלים רק היום. כבר בשניות הראשונות של הסדרה, מתגלה עו"ד מרום כאנטי־גיבור הקלאסי: פקיד ממושקף ומשועשע מהאירוע. הפער בין דמותו הקלילה לבין עובד הציבור שלקח על עצמו את ציד מובי דיק של עולם הפשע הוא טלוויזיה במיטבה - ופרסומת במיטבה לארגון שחלק מבכיריו נקשרו בסיפורי טיוח מביכים.

במה מחדש הפרויקט של העיתונאית עדי מאירי והבמאית טל ברדה? בבנאליה האברג'ילית של הרוע: עשרות אלפי שעות של האזנות סתר חושפות את דמותו המהפנטת של ראש הארגון - אכזרי מצד אחד, אך מאמין ביושרתו ובצדקת דרכו. נים לא זז בפניו בשיחות עם אנשיו שבסופן המסקנות הן "אלוהים שלח אותנו כי אנחנו אנשים טובים", או "אתה יודע איך הקדוש ברוך הוא יתקן את העולם? כשכל האנשים הרעים ילכו מהעולם הזה".

הפרק הראשון סיפר איך הפך אברג'יל ל"קאפו די קאפי", ראש לראשי ארגוני הפשיעה ולדמות המרתקת ביותר ששלחה אל המרקע שלנו סלבריטאיות הפשע. הפרק השני, ששודר אמש, הוקדש להתעצמות שלו בעולם, על איך חתול הרחוב הלודאי הפך למפיץ האקסטזי וה־MDMA הגדול בעולם, הנעילה עליו ועל הארגון מחכה בפרק הסיכום שישודר היום.

"תיק 512" הוא טלוויזיה חשובה: הוא מדביק מחדש את האמון שלנו בנמלים החרוצות של מערכת אכיפת החוק. על תיקי אברג'יל עבדו תומכי לחימה רבים מהשירות הציבורי על רקע פחד ואיומים ובאחת ההקלטות מתייחס אברג'יל אל אובר־המוטיבציה של מרום להביסו בכל מחיר, מה שמעביר רעד אמיתי בגוף ומחשבה אם חייו בסכנה גם ברגעים אלו ממש.

"תיק 512", כאן 11

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר