הסדרה על עוזי משולם מטלטלת: מתי כבר נדע את האמת על חטיפת ילדי תימן?

"חידת משולם", שעלתה בכאן 11, כוללת קטעי ארכיון, ראיונות וגם קטעי דרמה משוחזרים בניסיון להבין מה אירע ב-1994 בבית ביהוד

מתוך הדוקו דרמה "חידת משולם"

פריים של בובות צעצוע לבנבנות של תינוקות בסלסילה ומעליהן שלט שבו נכתב "כך סחרו בתינוקות תימנים", שנקב בסכום המפורש של 5,000 דולר לתינוק, הוא הפריים המטלטל הראשון מתוך "חידת משולם" - דוקו דרמה בת שלושה פרקים, המלווה את הרב עוזי משולם במאבקו לשבור את קשר השתיקה וההשתקה סביב פרשת ילדי תימן החטופים, רעידת אדמה שאיימה להכניס לכלא את ראשי המדינה.

הדיון על הרב עוזי משולם סבב תמיד סביב השאלה אם מדובר בלוחם צדק או בדמות אלימה ושנויה במחלוקת, והדוקו דרמה שעלתה אמש (שלישי)  בכאן 11 שואלת "למה לא גם וגם?"

1994. הרב עוזי משולם מסתגר בביתו ביהוד יחד עם קבוצת חסידים, שלטעמי לפחות הצליחה לראות מבעד למסכי העשן שפיזר הממסד את הפרשה החברתית החמורה בתולדות ישראל. האם נלקחו תינוקות מאוהלים של עולי תימן ונמכרו? נראה שכן.

28 שנים אחרי ההתבצרות של משולם, עדיין נקברים הפרוטוקולים של הפרשה לעשרות שנים קדימה, ואם יש עדיין עשן, אז כנראה הייתה גם אש. כיום נחשפות הקלטות המשטרה המקוריות של המשא ומתן טרם הקלאש הגדול עם משולם עצמו ועם חסידיו ביום הפריצה. אלו חושפות את מערכת היחסים בין משולם חסר הפחד לבין אנשי המשטרה חסרי המילה, שניהלו את האירוע.

הרב עוזי משולם היה דמות מוזרה ואקסצנטרית, גדולה מהחיים, איש בעל ביטחון מופרז, אלימות מילולית מסוכנת ומסכנת - ודמותו מוצגת על ידי שחקן הדומה לו להפליא. עם זאת, מגבלות הז'אנר נחשפות כשהוא נאלץ לחקות אותו ונשמע לא פעם כאסי כהן מ"הפילוסים" ב"ארץ נהדרת".

אבל לא לדאוג, יוצר הסדרה לא נתן לחסרונות הז'אנר להשתלט על המסמך ולקחת אותו לכיווני התיאטרון המצולם והמלאכותי, גם אם השחזור עצמו של הנעשה בתוך הבית לא מתרומם דרמטית ולא חשוב. מפצה עליו חתירה נחושה להביא את האמת סביב הפרשה כולה. טיפול עריכה מדויק מאפשר לעבור משידורי החוץ בטלוויזיה אל פנים הבית, שאנשיו מגולמים על ידי השחקנים.

את דמותו האמיתית של משולם חושפים קטעי ארכיון וראיונות, שבהם מתגלה פרסונה מורכבת שהועילה והזיקה לפרשת ילדי תימן בו בזמן. כשהמוטו היה "להרוג ולהיהרג" - קשה שלא להתייחס אליו כאל מנהיג כת מופרע. מרתק לראות איך התייחסו אליו אז בשידורי הערוץ הראשון, ואת הקו לאורך הדוקו מוביל חיים יבין. התקשורת הישראלית של אז שיתפה פעולה באופן מלא עם הממסד ומומנה על ידיו.

הסיפור התקשורתי המרתק באמת קרה בשטח - שם שהתה לאורך ימי ההתבצרות כתבת המשטרה הצעירה אילה חסון. חסון היא אחת מגיבורות המסמך, גם בגלל נכונותה להתיישב היום אל מול המצלמות ולספר את הסיפור, וגם בשל היחסים המיוחדים עם מנהיג המרד.

לא פעם היא הסתכלה למשולם בלבן של העיניים ולנשקים שהופנו לעברה והיתה מטרה לגידופים ולנאצות שנזרקו לעברה מפי משולם עצמו בכל פעם שיצא אל המצלמות. היא גם היחידה שזכתה להיכנס אל תוך הבית ביהוד.

הסביבה האנושית סביב משולם מרתקת ומספרת על אותם ימים בהרחבה, והיא כוללת עדויות ממקור ראשון של נאמנים אשכנזים ומזרחים, חילונים ודתיים, אנשי צבא ותקשורת שלא קנו את עמדת המדינה.

הפרק השלישי הוא המטלטל ביותר ומביא את עדויות אחיות הקיבוצים, שמספרות על דפוס לקיחת תינוקות בריאים והעברתם לארה"ב. חידת עוזי משולם יכולה להיפתר בהחלטה אחת לחשוף את הפרוטוקולים ההם משנות ה־50, אך ספק אם דוקו כזה או אחר יעשו את זה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר