טלטלה בעולם האופנה: סרט דוקומנטרי חדש מבית נטפליקס חושף את מדיניות הגיוס הבעייתית של מותג האופנה האמריקאי הידוע "אברקרומבי אנד פיץ'", הנטוע, כך נטען, בעקרונות מפלים ומדירים, והרשת כמרקחה.
חברת האופנה האמריקאית הוותיקה, שנחשבה בעבר למותג מוביל ומצליח, נדרשה כזכור לשלם 50 מיליון דולר לאחר שהפסידה בתביעה שהוגשה כנגדה בטענות למדיניות גיוס מפלה ומדירה. הסרט בן 88 הדקות, שזכה לשם White Hot: The Rise & Fall of Abercrombie & Fitch ובויים על ידי אליסון קליימן, מבקש להציג את מדיניות החברה בכל הקשור לתדמית החיצונית הנוצצת והלבנה שמכרה לקהל לקוחותיה, לצד גיוס העובדים לשורותיה, ששורשיו היו נטועים באותם עקרונות מפלים: היו צעירים, לוהטים ובמרבית הזמן גם לבנים.
"'אברקרומבי אנד פיץ' כבש קניונים בשנות התשעים המאוחרות ותחילת שנות האלפיים עם דוגמנים מדהימים, מקצבי ריקוד מעוררים וניחוח עז", נכתב בתקציר שיצא לקידום הסרט, כשהוא מזכיר לצופים את התדמית ששיווקה הרשת: דוגמנים לבנים נטולי חולצה ומרובי קוביות שכיכבו בפרסומות לוהטות וכוונו לכיס ולעין של בני הנוער. "אך בעוד המותג היה לוהט ולבן, התדמית שלו כ'כל אמריקאי' החלה להישחק כששערוריות סביב מדיניות השיווק והגיוס המדירה והמפלה שלה החלו לצוץ", נכתב.
בשנת 2004 הרשת מצאה עצמה במרכזה של תביעת ענק לאחר שהואשמה באפליה נגד נשים ואנשים ממוצאים אתניים דוגמת אפרו אמריקאים, לטיניים ואסייתיים, כשרק למועמדים לבנים כך נטען, הוצעו תפקידים פרונטליים וניהוליים.
מלבד הדרישה לשלם פיצוי בגובה של 50 מיליון דולר ולמרות שטענה לחוסר אשם, הרשת נדרשה לחתום על צו הסכמה במסגרתו התחייבה לשנות את תהליכי הגיוס והשיווק שלה. בנוסף, הרשת נדרשה לגייס "מנהל גיוון תעסוקתי" שיהיה אמון על יישום שיטת הגיוס והשיווק המכילה ולספק במשך שש שנים דו"חות על התהליך לנציג שמונה מטעם בית המשפט.
"קהל היעד שלנו הוא הילדים המגניבים. אנחנו מחפשים את הילדים 'הכל אמריקאים' שנראים טוב ויש להם מלא חברים", הודה מנכ"ל החברה לשעבר מייק ג'פריס בראיון.
בסרטון שהופץ לקידום הסרט הדוקומנטרי, מוצגות עדויות מצד עובדים לשעבר בחברה, פעילים חברתיים ומנהלים בחברה לצד אנשים שביקשו להתקבל לעבודה בחברה ונתקלו באפליה על רקע מוצאם או המראה שלהם, כשנציגים מטעמה מודים שאכן הייתה קיימת מדיניות מפלה של גיוס עובדים שהתאימו לתבנית מאוד ספציפית של מראה ומוצא אתני. "היה להם הרבה מה להסתיר וההדרה הייתה שורש ההצלחה שלהם. הם לא המציאו את הרוע, רק שיווקו אותו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו