נועה קירל ואנה זק בפסטיגל | צילום: אלון לוין

הפסטיגל לא דפק אתכם - המדינה דווקא כן

השבוע הוטלה "פצצה" במדורי התרבות: מופע הפסטיגל עומד לעבור שינוי, ובהתאם לכך לא ינדוד עוד בין ערים אלא ישתכן באולם קבוע במתחם "אקספו" בתל אביב, ותקופת הרצתו תתקצר • בתגובה, הרשת געשה ורבים הביעו את הכעס שלהם על הדרת הפריפריה • וועדי העובדים וההסתדרות גם הודיעו שיחרימו את הפסטיגל, עקב ההחלטה • אבל האם ההפקה הפרטית והעצמאית של המופע היא באמת הכתובת לקיתונות הכעס?

כשאתם כועסים על הפקת הפסטיגל, אתם בעצם כועסים על המדינה - שהפקירה את הפריפריה, ולא בפעם הראשונה. ננסה לבחון את זה בעין מקצועית בלבד, כי בסוף הפקת הפסטיגל היא גוף רווחי ולא גוף ללא מטרת רווח.

נועה קירל בפסטיגל (ארכיון), צילום: אלון לוין

לא מדובר במיזם פילנתרופי, זו לא הפקה של מפעל הפיס, וגם לא של משרד החינוך. זה אפילו לא תיאטרון רפרטוארי במימון המדינה. זאת הפקה פרטית, שהלכה וגדלה עם השנים למימדי ענק. למה? כי צריך לספק את הסחורה. בין כל מחזות הזמר והמופעים המתחרים, מי שרוצה להיות בטופ - חייב להביא את הכוכבים הגדולים. זה גם מזמן כבר לא רק מופע חנוכה, זה מתחיל חודשים לפני, ומסתיים בפסח, כאשר המופע נודד בין ערים שונות. 

אנה זק בפסטיגל, צילום: אלון לוין

בשביל "לסגור" את נועה קירל - לצורך הדוגמה - לכזאת תקופה, לכמה מופעים ביום, צריך להשכיב סכום רציני. בין היתר כי המשמעות היא סינדול של האומן לכל התקופה. עכשיו תכפילו באנה זק, ב"מה קשור", באושר כהן, באמיר שורוש… תוסיפו איזה "אמן להורים" והגענו לסכומים משוגעים.

נבחרת סינג פסטיגל, צילום: דניאל אהרוני

אמרו בהפקת המופע, ובצדק, שכאשר היו ביטולים בגלל המלחמה או הקורונה - איש לא בא לעזרתם והם ספגו את ההפסדים. אז למה כשנוח הם הפקה פרטית, וכשלא נוח הם הפקה "ארצית" שהצפייה בה מעוגנת בזכויות הבסיס של כל ילד וילדה בישראל? 

יהודה לוי באירוע פתיחת הפסטיגל, צילום: קוקו

אם יצא לכם פעם ללכת למופע בברודוואי או בווסטאנד, אתם בטח יודעים שלכל מופע יש את ההיכל שלו, וזה מאפשר לייצר מופעים מאד מושקעים. הפקה שנוסעת ממקום למקום, מלכתחילה צריכה לעשות פשרות, על שינוע, הרכבה של תפאורה ועוד. אז אני מאמינה לעומדים בראש הפקת הפסטיגל כשהם אומרים שהם מבינים שגם המוצר שלהם צריך לעבור איזו מתיחת פנים, להתרענן ולעשות משהו שונה. 

אנה זק ונועה קירל בפסטיגל, צילום: ללא

אז למה בכל זאת זה מרגיז, ולמה זה שוב מרגיש כאילו דופקים את הפריפריה? (רמז: כי זה נכון). כי אין פה באמת תחבורה ציבורית יעילה, מתפקדת והוגנת שיכולה במדינה קטנה כמו ישראל להביא אנשים למרכז בזמן סביר. שלא נדבר בכלל על העלאת המחירים בתחבורה הציבורית - משהו שכן אמור להיות נגיש לכולם, אבל דווקא בנושא הזה מוועדי העובדים נשמעים צרצרים. 

מתוך הפסטיגל (ארכיון), צילום: אורית פניני

הציפייה שחברת הפקה פרטית תספוג הפסדים, ותעמוד בעלויות הולכות ועולות בשם השוויון רק מדגישה כמה כבר התרגלנו למצב הזה: גם השוויון כבר הופרט. בפסטיגל עוד הגדילו לעשות ופרסמו ש"יופעל מערך היסעים מסודר מאזורים מרוחקים - והנחיות ברורות בנושא יפורסמו עם פתיחת המכירה". לוועדי העובדים וההסתדרות קל לצאת נגד הפקת הפסטיגל, אבל בואו נראה אותם יוצאים נגד משרד התחבורה או יוקר המחיה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...