"החיים שלנו מושפעים מהמלחמה - רק שאצלנו זה יוצא במוזיקה"

סוגרים מעגל: שי להב וצביקה כהן חוזרים לשתף פעולה בפרויקט "דיסקו שמש", שבו הם מחיים שירים נשכחים של מופע הארנבות של ד"ר קספר ומעניקים להם טוויסט דאנס עכשווי • "האמת היא שאני ראיתי את קספר כהרכב שעובד עם מחשב והולך יותר לכיוון הדאנס", מגלה להב בראיון משותף

שי להב וצביקה כהן. צילום: ערן אקרמן

ביותר ממובן אחד, הפרויקט "דיסקו שמש" של שי להב וצביקה כהן הוא סוג של השלמת מעגל. יש שיטענו אפילו תיקון.

אחרי עשורים שלא ניגנו יחד, חברי מופע הארנבות של ד"ר קספר בהווה ולשעבר (שי להב עודנו בהרכב, בעוד צביקה עזב לארה"ב ושב לארץ רק לפני כמה שנים), נפגשו כדי לנגן, ובעיקר כדי להעביר את הזמן. בדרך הם העניקו "טיפול מחודש" לכמה שירים של ההרכב שלהם, שלא זכו לעדנה כמו שירים אחרים, מוכרים יותר.

התוצאה היא אלבום אינדי־דאנס רקיד, שמשלב סגנונות, קלידים ותופים חיים, וגם מפיח חיים חדשים בשירים ישנים. על פניו זהו פרויקט חדש בין שני חברים ותיקים שלמדו יחד בתחילת שנות ה־90 בבית הספר למוזיקה רימון, ובהמשך גם חלקו שתי דירות בתל אביב. אבל כפי שהשניים מספרים, "דיסקו שמש" הוא למעשה לפני הכל החזון המקורי שהיה ללהב לגבי הקספרים.

מופע הארנבות של ד"ר קספר, צילום: רן גולני

"האמת היא שאני ראיתי את קספר כהרכב שעובד עם מחשב והולך יותר לכיוון הדאנס", מגלה להב, שבמהלך שנות ה־90 היה גם המפיק, המלחין והמעבד מאחורי אלבומיה של להקת היי פייב. "בכלל לא רציתי מתופף בקספר, גם לא בסיסט. כשאורן (ברזילי) ואני הבאנו ללהקה את איציק רייזנברג ז"ל ואז את צביקה, אני התאבלתי. זו היתה מבחינתי טרגדיה. כשצביקה חזר לארץ עכשיו והציע שננגן דאנס, הוא באמת עשה לי איזה תיקון. עכשיו אני שומע סוג של קספר, רק איך שחשבתי במקור שהיא אמורה להיות, לפני האלבום הראשון אפילו".

זו הצצה ל"מה יכול היה להיות" וכנראה טוב שלא קרה אז, כי הצליל והסגנון של קספר היו מדויקים לזמנם.

"מה שקרה זה שאני נחשפתי ב־1990 לסצנת האסיד האוס (תת־ז'אנר של מוזיקת האוס שהתפתח בשנות ה־80; ע"פ) בלונדון. קיבלתי משם קסטות של די־ג'ייז ופשוט התעלפתי. זו היתה סצנת דאנס חדשה לגמרי. התחלתי לעשות דברים תכנותיים במחשב שהיה לי בבית. לתוך כל הדאנס הזה אורן שפך את הגיטרות והדיסטורשנים.

דיסקו שמש. חיים חדשים לשירים ישנים, צילום: ערן אקרמן

"ב־1993 נסענו להופיע במועדון הפורום בבאר שבע. היו בו אולם ענק של הופעות חיות שמיועד לכאלף איש, ועוד אולם פצפון שהופיע בו די־ג'יי שמנגן בפני 50 אנשים. ב־1995, כעבור שלוש שנים, חזרנו להופיע באותו מקום, אבל הפעם אנחנו היינו אלה שמופיעים באולם הקטן מול 50 איש, והדי־ג'יי מול אלף. הבנתי לגמרי שהעולם הולך לכיוון הטראנס והדאנס, ומבחינתי 'נתקעתי' פתאום עם להקת רוק".

הקדמת את זמנך, אבל לפחות כשעברת להפיק את היי פייב הגשמת את החזון המקורי שלך.

"בדיוק. את השיר 'יום מעונן' היה לי כבר ב־93', הוא פשוט לא התאים למוזיקה שעשינו בקספרים".

חידוש מרענן

רוב חומרי "דיסקו שמש" הוקלטו במהלך 2023. אירועי 7 באוקטובר עצרו את תהליך ההקלטות, וכמו כל דבר - גם שינו את אופיו של האלבום ואת אופיים של חלק מהשירים.

"הכוונה המקורית היתה להוציא את האלבום בנובמבר או בדצמבר 2023", מספר כהן. "ואז היינו בהלם במשך שישה חודשים. שי ואני היינו מדברים בינינו באותה תקופה כמו חברים, נושא האלבום בכלל לא עלה, כי כמו כולם במדינה זה ממש לא היה מה שעניין אותנו.

"זו היתה תקופה שדאגת בה לאנשים, לדברים הרבה יותר בסיסיים ממוזיקה. לאט־לאט השתחררנו, והחומרים שרצינו לשחרר במקור השתנו באופן טבעי.

"עדיין אהבנו את מה שעשינו, פשוט שינינו. למשל, המילים של שיר בשם 'שיבוא קצת אור' נכתבו כמה חודשים אחרי 7 באוקטובר. היו לו במקור מילים אחרות".

אתם כבר עובדים על חומרים נוספים. המלחמה חלחלה אליהם?

"בטח, ברור. כל מה שיוצא מכל בן אדם במדינה כרגע עדיין מושפע מזה. החיים שלנו מושפעים מהמלחמה בצורה זו או אחרת, לא משנה איך תסתכל על זה. במקרה שלנו זה יוצא במוזיקה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר