אירוויזיון 2024: מיהם הנציגים שמאיימים על עדן גולן?

לרגל תחילת תחרות השירה האירופית, שנציגת ישראל תופיע בחצי הגמר השני שלה, אספנו עבורכם את האמנים המובילים בטבלאות ההימורים • מי נחשב למועמד המוביל לניצחון – ומהם סיכוייה של ישראל לזכייה?

עדן גולן. צילום: רויטרס

חבלי הלידה, שלא לומר הצירים, בדרך לאירוויזיון השנה היו מהקשים והטעונים שישראל ידעה, וזאת ברקע מלחמת חרבות ברזל מול חמאס, אך כפי שאומרים – "החיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

עדן גולן, הנציגה שלנו לתחרות השירה האירופית, תתייצב מחרתיים (חמישי) על במת חצי הגמר השני של האירוויזיון עם "Hurricane", שיהיה השיר ה-14 מתוך 16 בסך הכל שיבוצעו באותו חצי, כשכבר הערב יחל החצי הראשון. יחד עם ישראל, באותו חצי גמר יתחרו גם מלטה, אלבניה, יוון, שוויץ, צ'כיה, אוסטריה, דנמרק, ארמניה, לטביה, סן מרינו, גיאורגיה, בלגיה, אסטוניה, נורבגיה והולנד.

נכון לכתיבת שורות אלו, ישראל ממוקמת בעשירייה הראשונה של המדינות המובילות בטבלאות ההימורים, כאשר היא נמצאת במקום השמיני עם סיכויי זכייה של 2 אחוזים. המועמדת המובילה היא קרואטיה ואחריה נמצאות שוויץ, איטליה, אוקראינה ואירלנד. הולנד, שהובילה בטבלאות במשך תקופה לא קצרה, נמצאת במקום השישי, על פי אותן טבלאות.

במקום הראשון: עם "Rim Tim Tagi Dim" של הזמר בייבי לזניה, שם הבמה של מרקו פורישיץ', קרואטיה היא המדינה המובילה בטבלאות ההימורים, עם סיכויי זכייה של 33 אחוזים. פורישיץ' הוא מוזיקאי ומפיק מוזיקלי קרואטי בן 28 שלמרות שם הבמה שלו, המאכל האיטלקי האהוב עליו הוא בכלל פיצה. גם אחיו הצעיר מרטין הוא מוזיקאי, חבר בלהקת הגות' מטאל מונו.

בראשית דרכו המוזיקלית, בשנים 2016-2011 ובהמשך בשנים 2022-2018, היה פורישיץ' גיטריסט בלהקת הרוק הקרואטית מנטרה, שב-2019 לקחה חלק בתחרות קדם האירוויזיון הקרואטי דורה וסיימה במקום ה-12. בשנה שעברה הוא פצח בקריירת סולו, כאשר סגנונו המוזיקלי משלב טכנו, מטאל, האוס, פופ ו-Pאנק. לדבריו, מקור ההשראה העיקרי שלו הוא להקת המטאל הגרמנית ראמשטיין.

במקום השני: שווייץ, שלה סיכוי זכייה של 16 אחוזים, מיוצגת השנה בידי הזמר נמו עם השיר "The Code" המשלב אלמנטים מוזיקליים של אופרה, דראם אנד בייס וראפ. נמו, שם הבמה של נמו מטלר בן ה-24, הוא ראפר, זמר ומוזיקאי המנגן על כינור, פסנתר ותופים, שבנובמבר האחרון יצא מהארון כא-בינארי.

ב-2015 יצא לאור מיני האלבום שלו "Clownfisch", שהגיע אל המקום ה-95 בלבד במצעדי המוזיקה במדינה. שנתיים אחר כך, הסינגל "Du" שהוציא הגיע למקום הרביעי במדינה. ב-2021 הוא השתתף בעונה השנייה של הגרסה השווייצרית של "הזמר במסכה" כאשר התחפש לפנדה, וסיים במקום החמישי.

במקום השלישי: איטליה, עם סיכוי זכייה של 11 אחוזים, מיוצגת בידי אנג'לינה מנגו עם השיר "La noia". מנגו בת ה-23 היא בת לשני הורים מוזיקאים מפורסמים, ומלבד שירה היא מנגנת גם על פסנתר וגיטרה. היא סיפרה כי סגנונה המוזיקלי מושפע מלהקות דוגמת הרולינג סטונס ונירוונה ומזמרות כמו ארית'ה פרנקלין.

מוקדם יותר השנה היא זכתה בפסטיבל סן רמו, המקבילה האיטלקית לקדם אירוויזיון, ובכך נבחרה לייצג את המדינה בתחרות – האישה הראשונה שעושה זאת מזה עשור. היא חתומה על חוזה עם חברת התקליטים סוני מיוזיק.

במקום הרביעי: אוקראינה, עם סיכוי זכייה של 8 אחוזים, מיוצגת השנה בידי אליונה אליונה (שהופיעה בעבר בישראל, כולל בשנה שעברה) וג'רי הייל עם השיר "Teresa & Maria", שאליונה לקחה חלק גם בכתיבתו והלחנתו. השיר מתואר כשיר על תקווה שנכתב בהשראת אמא תרזה ומריה הבתולה, אמו של ישו.

אליונה בת ה-32, שנולדה בשם אליונה אולהיבנה סברננקו, היא גננת לשעבר ובעלת שני תארים אקדמיים, ראפרית וכותבת שירים, שאלבום הבכורה שלה מ-2019 הביא לכך שהיא הושוותה על ידי הניו יורק טיימס לזמרת-ראפרית אזיליה בנקס.

הייל בת ה-28, שנולדה בשם יאנה אולכסנדריבנה שמאייבה, היא זמרת ויוצרת שמתחזקת גם ערוץ יוטיוב מצליח. בתחילת דרכה, כשהייתה בת 15, היא עשתה שימוש בכינוי ג'רי העכבר, ברפרור לדמות המצוירת המפורסמת. בהמשך היא החליפה את מאוס בהייל, והסבירה כי המניע היה הרצון להשתמש בשם משפחה אמריקני, אותו בחרה מכיוון שהיה הראשון שבו נתקלה – החלטה שבהמשך קראה לה טיפשית.

ב-2018 היא השתתפה באודישנים לעונה התשיעית של "אקס פקטור" אוקראינה, והעפילה משלב האודישנים מול השופטים אל שלב מחנה האימונים, שבמהלכו הודחה. בינואר 2020 לקחה חלק בקדם האירוויזיון האוקראיני שבו הגיעה אל המקום השישי, ובדצמבר 2022 ניסתה את מזלה בשנית בקדם – שבו הגיעה אל המקום השלישי.

בפברואר האחרון היא השתתפה בקדם בפעם השלישית, הפעם בשיתוף פעולה עם אליונה אליונה, וכאמור השניים ניצחו בו – ונבחרו לייצג את אוקראינה בתחרות השירה.

במקום החמישי: אירלנד, שלה 6 אחוזים של סיכויי זכייה, מיוצגת השנה בידי הזמרת במבי ת'אג, שתבצע את השיר "Doomsday Blue". היא משלבת מספר סגנונות מוזיקליים, לו היא קוראת "אוייג'ה-פופ", ונוהגת לשלב בשיריה נושאים כמו פרידות, התמכרויות לסמים וכישופים.

שמה האמיתי של הזמרת בת ה-31, המזדהה כא-בינארית, הוא במבי ריי רובינסון. בשבוע שעבר, במהלך חזרה לתחרות, היא עלתה לבמה כשעל לחייה התנוססו המילים "Cease Fire" ("הפסקת אש" בתרגום מאנגלית) בכתב אוגם, צורת כתב אירית קדומה המורכבת משילוב קווים על קו מרכזי משותף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר