מחזיקים אצבעות לעדן גולן: אירוויזיון 2024 יוצא לדרך

תחרות השירה האירופית תיפתח עם שלושה נציגי עבר בולטים, בהם זמר שבדי ממוצא לבנוני-פלשתיני שכינה את ישראל "המדינה הגרועה בעולם" • כמה מדינות ישתתפו בחצי הגמר הראשון, מתי תופיע נציגת ישראל עדן גולן – ומה סיכוייה להעפיל לגמר? • כל הפרטים

שלט פרסום לאירוויזיון 2024, במאלמו, שבדיה. צילום: רויטרס

אירוויזיון 2024 יוצא לדרך: חצי הגמר הראשון של תחרות השירה האירופית יתקיים הערב (שלישי) במאלמו שבשבדיה, ובמהלכו יופיעו נציגי 15 מדינות, שרק 10 מתוכם יעפילו אל שלב הגמר שיתקיים ביום שבת הקרוב. כדאי לשים לב לקרואטיה ולאוקראינה, שנחשבות לפייבוריטית.

באופן משונה, בהפקת התחרות בחרו לפתוח את המופע עם שלושה נציגי עבר: אלני פורירה מקפריסין (מקום שני לנטע ברזילי בשנת 2018); שאנל מספרד, שדורגה במקום השלישי ב-2022 ואריק ח'אלד סעדה השבדי, שייצג את המדינה ב-2011 והגיע למקום השלישי והגבוה, בין היתר בזכות 12 הנקודות שקיבל מישראל.

סעדה הוא בן לאב פלשתיני שנולד בלבנון שידוע כשונא ישראל. בחודשים האחרונים הוא ניהל קמפיין נגד המדינה ברשתות החברתיות, וכינה את ישראל "המדינה הכי גרועה בעולם". הוא הפגין צביעות כאשר ביקש להחרים את התחרות במידה וישראל תשתתף בה, מה שאכן קורה בסופו של דבר, אך מופיע בה בעצמו.

ההחלטה ללהק אותו מאכזבת ולא הוגנות. זאת בהתחשב בכך שאיגוד השידור האירופי- מדגיש בכל הזדמנות שהתחרות אינה פוליטית ונמנע מנקיטת עמדות. מעניין יהיה לראות אם המחאה של הזמר תבוא לידי ביטוי גם על הבמה.

את חצי הגמר תסגור טלי, נציגת לוקסמבורג, מדינה שחוזרת להשתתף בתחרות אחרי היעדרות של 30 שנה. טלי היא יהודייה וישראלית לשעבר שביקרה לאחרונה בארץ. בראיונות לתקשורת היא סיפרה כי "Fighter", השיר איתו תייצג את מדינתה, נכתב בהשראת סיפור על אהבה נכזבת, אך רבים מחובבי התחרות סבורים כי הוא נכתב על אחיה, שנלחם ברצועת עזה.

לא הישראלית היחידה בתחרות. טלי, נציגת לוקסמבורג, צילום: רויטרס

עדן גולן, נציגת ישראל בתחרות, תופיע בחצי הגמר השני, שיתקיים ביום חמישי. 16 מדינות ישתתפו בחצי הגמר הזה, שבו גולן תבצע את השיר ה-14 בסדר התחרות, אשר יתחרו על 10 כרטיסים לגמר הגדול. על פי אתרי ההימורים השונים, הישראלית מדורגת במקום ה-8 הכללי ובמקום ה-4 בדירוג של חצי הגמר, כך שלפיהם מקומה בגמר מובטח.

השידור החי של חצי הגמר ישודר הערב בכאן 11 בשעה 22:00 (שעון ישראל).

עדן גולן והרקדנים בחזרות על בימת האירוויזיון במאלמו, צילום: איגוד השידור האירופי
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר