היסטוריית האירוויזיון מוכיחה: הדרמה סביב השיר הישראלי היא פשוט צביעות

הטענות נגד השיר שנבחר לייצג את ישראל היו עשויות להיות לגיטימיות, אם חיפוש זריז בהיסטוריית שירי התחרות לא היה מעיד שמקרי עבר דומים אושרו ללא כל בעיה • מאוקראינה שיצאה נגד פוטין ונגד המלחמה בה, דרך הארמנים שביקשו ברמיזה שלא יכחישו את השואה שעברו – עד השיר שנפסל לחלוטין

עדן גולן בגמר "הכוכב הבא לאירוויזיון". צילום: קשת 12

באירוויזיון אף פעם אין רגע דל, אבל השנה נשברו שיאים חדשים – וכל זה עוד לפני שהשיר אותו תבצע נציגת ישראל עדן גולן התפרסם באופן רשמי.

השאלה המרכזית בכל הדרמה סביב השיר היא האם בכלל מדובר בשיר פוליטי או לא. במידה וכן, השיר עובר על חוקי התקנון – וישראל לא תוכל להשתתף בתחרות. על פי מילות השיר שנחשפו היום (חמישי) ב"ישראל היום", מדובר בשיר שעלול להיות בעייתי, בייחוד הטקסט שחותם אותו ושמדבר על המצב בארץ ועל הנופלים והנרצחים.

עדן גולן רגע אחרי ההכרזה על זכייתה ב"הכוכב הבא", לפני כשבועיים // צילום: משה בן שמחון

הטענות נגד השיר היו עשויות להיות לגיטימיות אם חיפוש זריז בהיסטוריה של שירי תחרות הזמר האירופית לא היה מעיד על עובדה פשוטה – זו אינה עבירה על חוקי התחרות, זו צביעות.

הדוגמה המובהקת ביותר לכך היא משנת 2016, אז הזמרת ג'מאלה מאוקראינה, שביצעה את "1944", שרה את השיר הכי פוליטי שיש, הוסיפה לו קולות רקע של תינוק בוכה – ואפילו זכתה. היא שרה לסירוגין באנגלית ובטטרית: "כאשר זרים באים, הם באים לביתך, הם יהרגו את כולם ויאמרו 'אנחנו לא אשמים, לא אשמים'/איפה אתם, האנושות זועקת/אתם חושבים שאתם אלים, אבל כולם מתים, אל תבלעו את נפשי, את נפשכם". בפזמון, היא ממשיכה: "לא יכולתי לבלות שם את נעוריי, כי גזלת את שלוותי".

אוקראינה ידועה בביקורת שלה כלפי רוסיה, כשב-2007 הזמר וורקה סדוצקה ביצע את השיר "Dancing Lasha Tumbai", אולי הלהיט הגדול ביותר שיצא מהמדינה במסגרת התחרות. בשיר הוא שר "I Wanna See Lasha Tombay", שבתרגום חופשי לעברית המשפט אומר "ביי ביי רוסיה" – והוא עשה זאת כל הדרך עד למקום השני.

ואם באוקראינה עסקינן, אז כזכור לכולם, גם ב-2022 היא שלחה שיר פוליטי, כשבדומה לישראל השנה – הכל היה נתון לפרשנות. השיר, שנשלח בשנה שבה רוסיה פלשה למדינה, מספר על אישה בשם סטפניה ועל ההפצצות של רוסיה. השיר עמוס ברמזים, והצופים החובבים היו חלוקים בדעתם אם מדובר בשיר פוליטי או לא.

בסופו של דבר, האיגוד לא פסל את השיר – שניצח בתחרות בהפרש ניכר על פני המקום השני. בשנה שלאחר מכן, כזכור, התחרות של השנה שעברה לא התקיימה באוקראינה בשל המלחמה, וזו התקיימה בסופו של דבר בליברפול שבבריטניה (שהגיעה אל המקום השני).

רמזו על המלחמה - כל הדרך לניצחון: השיר האוקראיני לאירוויזיון 2022

ארמניה מצידה, שלחה ב-2015 שיר שמדבר על השואה הארמנית, שבו צמד המילים "Don't Deny" ("אל תכחישו" בתרגום לעברית) חוזר על עצמו, ובכך בעצם הם אמרו "אל תכחישו את השואה שעברנו". זו הייתה שנה שבה מדינות רבות באירופה (אך לא כולן) הכירו ברצח העם שטורקיה ביצעה בארמניה, במסר שהועבר לכמה מהמדינות ביבשת – כנראה שלא בהצלחה גדולה, שכן את התחרות סיימה ארמניה במקום ה-16.

ויש גם מקרה שבו השיר נפסל מלהשתתף בתחרות. ב-2009 גיאורגיה שלחה לאירוויזיון את השיר "We Don't Want To Put In", שניתן לתרגמו לעברית כ"אנחנו לא רוצים את פוטין" (הכוונה לנשיא רוסיה דאז והיום, ולדימיר פוטין, ע"ס). באיגוד השידור האירופי דרשו מהם להחליף שיר, הם סירבו – ובסופו של דבר פרשו מהתחרות.

סביר להניח שישראל לא תודח מהתחרות בקלות, ובמידה והדבר כן יקרה – החלטה מהסוג הזה עשויה להשפיע על מדינות נוספות כמו גרמניה, שכבר הצהירה שאם ישראל לא תשתתף, גם היא תמצא את עצמה מחוץ לתחרות.

נראה אותה על במת התחרות בשבדיה? עדן גולן, צילום: קוקו

על רקע הביקורות ממדינות האחרות והטקסט השנוי במחלוקת, תחרות השירה הופכת השנה מתחרות חביבה לאירוע לאומי. כך או כך, ישראל היא הדבר הכי מדובר בה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר