"הם מבינים את המשחקיות שבדבר": כוכב "שנות הירח" על הסדרה והסינגל הראשון

נח אנגלהרד, המוכר בעיקר כמי שמגלם את אביב גפן בסדרה "שנות הירח", מעדיף להיות מזוהה עם המוזיקה שלו • לקראת השקת הסינגל הראשון "ראש לשועלים" הוא אומר: "אני לא באמת קשור לאמנות המיינסטרים"

נח אנגלהרד, צילום: יואב ארטצ'יק

ביותר ממובן אחד נח אנגלהרד הוא מייצג מדויק של רוח הזמן. בתל אביב הוא מוכר בחוגים אינטלקטואליים של ספרות ושירה, ביתר הארץ הוא מזוהה בעיקר כאביב גפן המיוסר הצעיר, אותו גילם בסדרה הפסבדו־ביוגרפית "שנות הירח".

הוא שואב השראה ממוזיקאים כמו לאונרד כהן וסרז' גינסבורג, יוצרים שהוגדרו על ידי אהבתם ליהדות ולנשים, בעוד הוא עצמו יוצא בשאלה שמטפח מראה אנדרוגיני למדי. מצד אחד הוא בז לפופ העכשווי הסכריני ולא רואה את עצמו מתמודד מול מרגי. מצד שני, כפי שמוכיח "ראש לשועלים", הסינגל הראשון שלו מתוך אי.פי בעל אותו השם, סינת'פופ אייטיזי קליט עם הוק מידבק הוא יודע לעשות. בעידן שמוגדר על ידי נזילות מגדרית, שעטנז סגנוני והלחמה בין ז'אנרים וקטגוריות, אנגלהרד יכול להיות נער הפוסטר של התקופה. במיוחד כשעל הפוסטר מופיע חצי פרצוף שלו וחצי של גפן. "אני לא באמת קשור כל כך לאמנות המיינסטרים ולפופ", הוא אומר. "ל'ראש לשועלים' יש הוק שאני שמח שתופס אנשים, אבל זה לא באמת שיר לגלגלצ".

אם היתה תקופה לשחק בה על כמה מגרשים, כנראה זו העת הנוכחית. ובכך נראה שיש דווקא קונפליקט פנימי של זהויות.
"אולי אני קצת מגן על עצמי מפני כישלון שאני לא עושה את ההשוואות האלה, אבל אני עושה את מה שאני אוהב לעשות. התחלתי לשיר בעברית כי אני פונה לקהל פה ואני רוצה שישמעו את הדברים שאני עושה. אני חושב שלפחות בז'אנר הסיפורי לא מצליחים להבין כאן שירים באנגלית. אני מנסה לכתוב בעברית ואני גם שמח עם זה, זה כיף לי. אז כן, יש איזה ניסיון מצד אחד לעשות את מה שאני אוהב, שזה אלטרנטיב, ומצד שני אני שמח אם יש קהל. יש כוונות סותרות והעדפות שלא מתיישבות זו עם זו. גם סביב הסדרה - אני לא בא מהחוגים האלה והיה לי קצת קשה לראות את עצמי משתלב שם, אבל בו־זמנית אמרתי: פאק איט, למה לא? אלה שני דברים מנוגדים אבל הם מתקיימים יחד".

"פאק איט, למה לא?". נח אנגלהרד, צילום: מאיה אנג׳ל

מצד אחד, הסדרה נקטלה על ידי המבקרים, אבל במונחי מספר צופים היא נחשבה להצלחה. עוד דואליות.
"אני חושב שהאדם שצריך להגן עליה זה אביב. אבל כאמור, המספרים טובים ומהבחינה הזו כולם מרוצים לדעתי. אני חושב שבסופו של דבר גם בחוגים האליטיסטיים לכאורה ראו את זה דווקא בעין טובה, כי הם מבינים את המשחקיות שבדבר".

תשתתף בעונה השנייה?
"כן, גם כי אני מחויב לפי החוזה, אבל גם כי אני בסופו של דבר לא מתפרנס ממוזיקה כרגע. זו לגמרי אפשרות טובה להכנסה. זו עבודה אמיתית וקשה. אשמח להשתתף בזה או בדברים אחרים".

נשמע שבמקום מסוים ובאופן חריג לאמן משהו בחשיפה מביך אותך.
"זה משולב באמת בעובדה ש'הפרסום הגדול' הגיע מתחום שאני לא מתעסק בו באופן ראשוני, לא היו לי חלומות ושאיפות להיות שחקן. אז להתפרסם כשחקן לא כזה הרטיט את נבכי נשמתי. מגניב לי שמזהים אותי כמי ששיחק את אביב, אבל אם יגידו לי 'שמעתי את השיר החדש שלך ועפתי עליו' - לא אחבא אל הכלים. אז דווקא אנפח חזה".

נח אנגלהרד יופיע ב-2 ביולי במסגרת פסטיבלבונטין 7 ה-16 בתל אביב, שמתקיים במהלך כל חודש יולי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר