"ארבעת המופלאים: צעדים ראשונים". צילום: יחצ

עונת הקיץ בקולנוע מסתיימת בפדיחה - ובהוליווד לחוצים

איך שלא מסתכלים על זה, קיץ 2025 בבתי הקולנוע לא סיפק את הסחורה, והסיבות לכך מגוונות: הרגלי צפייה משתנים, סרטים לא מלהיבים ואולי גם חרם על דונלד טראמפ? • אז מה היו הפדיחות הקופתיות הגדולות של העונה החמה, אילו סרטים דווקא כן הצליחו ומה התחזית לעתיד? • כל התשובות בפנים

עונת סרטי הקיץ, לרוב התקופה הרווחית ביותר של השנה שבה עולים לאקרנים שוברי הקופות (בשאיפה) הכי גדולים ועמוסי כוכבים ואפקטים שיש להוליווד להציע, הסתיימה רשמית אתמול, 31 באוגוסט.

הילדים חוזרים לבית הספר ויש להם פחות זמן להגיע לקולנוע, ועכשיו, לאחר שהאבק ופירורי הפופקורן שקעו, אפשר לקבוע חד משמעית: קיץ 2025 בקולנוע היה מאכזב במיוחד, לא רק בשל איכות הסרטים (על זה עוד אפשר להתווכח), אלא לאור הביצועים הדלוחים בקופות של סרטים רבים אשר לא עמדו בציפיות.

שימו לב לזה: הכנסות סרטי קיץ 2025 בצפון אמריקה עומדות על 3.6 מיליארד דולר בלבד, זאת לעומת תחזיות, או ליותר דיוק תקוות מוקדמות של 4 מיליון. מעבר לכך, מדובר בירידה לעומת 3.67 המיליארדים של 2024, ובקריסה משמעותית לעומת 4.09 המיליארדים של 2023.

המגמה ברורה: העסק בנסיגה, כשגם ברחבי העולם שוברי קופות רבים, ובכן, לא שברו את הקופות. אתר ה"הוליווד ריפורטר", שמתמקד בחדשות מתעשיית הקולנוע והבידור האמריקנית ומיועד בעיקר לעובדים בה, פרסם כי מדובר "בתרחיש הגרוע ביותר" מבחינת האולפנים, וצוטט גורם בכיר בתעשייה שאומר כי הוא והקולגות שלו "מאוד מאוד לחוצים לגבי העתיד".

מעדיפים לראות בבית?

יש כמה סיבות לצניחה בהכנסות, אבל העיקריות ביניהן ברורות: קודם, מגפת הקורונה שינתה את הרגלי הצפייה שלנו. סרטים רבים, ביניהם הפקות ענק דוגמת "וונדר וומן 1984", "חולית", ו"ג'אנגל קרוז", נאלצו לדלג על הקולנוע לטובת השקה ישירה בסטרימינג, או במקרה הטוב יצאו בסטרימינג במקביל לקולנוע.

הטרנד נמשך גם לאחר המגפה, וחלונות הזמן של הסרטים על המסך הגדול קוצצו משמעותית. כיום, הפקות רבות זמינות לצפייה ביתית כבר אחרי חודש ולעיתים פחות מאז שעלו למסכים, כששלושה חודשים הוא לרוב פרק הזמן המקסימלי. זוכרים שהיינו מחכים חצי שנה עד שהסרט ייצא לספריות הוידאו? עולם אחר.

הסיבה השנייה היא הקטלוג האדיר של שירותי הסטרימינג עצמם, שמפמפמים ללא הפסקה סרטים חדשים ומושקעים המופקים מלכתחילה לצפייה ביתית, לא פעם עם במאים וכוכבים מהשורה הראשונה. נטפליקס לבדה, למשל, השיקה מאז האביב את "שלב החשמל", "משמר האלמוות 2" ו"האפי גילמור 2", שלושה סרטים שאולי לא שברו שיאי איכות, אבל לפעמים אנחנו לא מחפשים יצירות מופת, אלא בסך הכל שעתיים של אסקפיזם קליל שלא ידרשו מאיתנו לצאת מהבית ולפתוח את הארנק.

סיבה נוספת שקשורה לביצועים של הסרטים מחוץ לארה"ב, נתונה תחת ספקולציות ולא מגובה בעובדות, היא מחאה של צרכנים בינלאומיים כלפי מדיניות המכסים של דונלד טראמפ. במילים אחרות, צופי העולם לכאורה מחרימים תוצרת אמריקנית. באופן אישי קשה לנו להאמין שהאפקט החרם הזה משמעותי במיוחד, אבל הרשת מלאה בסברות שכן.

איך נפלו גיבורים

הסיבה האחרונה נעוצה בעובדה שסרטי קומיקס, המנוע הכלכלי העיקרי של הוליווד כבר למעלה מעשור וחצי, כבר לא מספקים את הסחורה. רבות כבר דובר על הקריסה בשנים האחרונות של אולפני מארוול ודי.סי ועל הצורך שלהן לחשב מסלול מחדש, אבל נראה שלפחות במקרה של מארוול, ה-GPS עדיין לא התאפס על עצמו.

"קפטן אמריקה: עולם חדש מופלא", צילום: יחצ

שימו לב לזה: שלושת הסרטים שאולפני מארוול שחררו מאז האביב לא עמדו בציפיות, לא רק בארה"ב אלא ברחבי העולם: "קפטן אמריקה: עולם חדש מופלא", שלטעמנו היה סרט רע, הכניס 415 מיליון דולר; "ת'אנדרבולטס" - שהיה מוצלח למדי - קושש 382 מיליון דולר בלבד; ואילו "ארבעת המופלאים: צעדים ראשונים" החביב גרף נכון להיום 506 מיליון דולר.

הציפיות הכלכליות משלושת הסרטים האלה היו גבוהות הרבה יותר, ובזמנים אחרים הם היו עשויים להכניס פי שניים מהמספרים הנוכחיים שלהם. מצבו של "סופרמן" טוב יותר עם הכנסות בינלאומיות של 611 מיליון דולר. אומנם לא מדהים, אבל עדיין בסדר גמור.

סופרמן, צילום: טוליפ אנטרטיינמנט

קיץ קטלני

רוצים עוד פדיחות קופתיות מהחודשים האחרונים? בבקשה: "שלגיה" עם גל גדות ורייצ'ל זיגלר, שאומנם יצא במרץ כך שהוא לא נחשב לסרט קיץ של ממש, הכניס 205 מיליון דולר ברחבי העולם - סכום מזערי בהתחשב בהשקעה, אבל גם קשה להתעלם מכל הפוליטיקה שמסביב. גם סרט האנימציה "אלאיו" של אולפני פיקסר ודיסני קרס עם 152 מיליון דולר לא מרשימים בעליל; "מיקי 17" המסוגנן, גם הוא ממרץ, דשדש עם 117 מיליון דולר; "דרדסים" התגמד עם 114 מיליון דולר; "משימה בלתי אפשרית: חשבון סופי" הכניס אומנם 598 מיליון דולר אבל הציפיות והתקוות היו גבוהות בשניים-שלושה מאות מיליונים; "ג'ון וויק מציג: בלרינה" פישל עם 136 מיליון (בטח לעומת הסרטים הקודמים מעולמו של המתנקש הקטלני); והמשכון האימה "מייגן 2.0" התרסק עם 39 מיליון דולר (קודמו הרוויח יותר מפי ארבעה והופק בתקציב קטן יותר). אנחנו יכולים לספק דוגמאות נוספות, אבל עשרה פלופים ו/או אכזבות הם דוגמה מייצגת, לא?

"מייגן 2.0", צילום: יחצ

לא הכל עגום

למען ההגינות, היו גם כמה סרטים שהצליחו הקיץ, אפילו מאוד, אף שהם לא הספיקו, כאמור, לשנות את השורה התחתונה. "מיינקראפט: הסרט" ריסק את התחזיות עם 958 מיליון דולר מדהימים; עיבוד הלייב אקשן של "לילו וסטיץ'", נכון לעכשיו שובר הקופות הגדול של השנה, הכניס עד כה 1.03 מיליארד דולר (הסרט הראשון שפרץ השנה את מחסום המיליארד); להיט האימה "חוטאים" גרף 366 מיליון דולר (סכום מכובד ביחס לתקציב); "עולם היורה: חיים חדשים" עמד בציפיות עם 855 מיליון דולר; "שעת הנעלמים" עדיין עושה חיל עם 234 מיליון דולר לעת עתה (נתון מרשים לסרט אימה); רימייק הלייב אקשן של "הדרקון הראשון שלי" עומד על 628 מיליון מעולים; "פורמולה 1 הסרט" חרך את המסלול עם 613 מיליון; וגם ניתן קרדיט להמשכון האימה "יעד סופי: קשר דם" עם 300 מיליון ולדרמה הקומית-רומנטית "מאצ' מושלם" שהכניס 92 מיליון דולר - כמעט פי חמישה מתקציב ההפקה שלו. הכל טוב ויפה, אך הפלופים עדיין גוברים על ההצלחות.

"שעת הנעלמים", צילום: AP

צופים קדימה

ומה הלאה? מעבר ל"אווטאר: אש ואפר", "זוטרופוליס 2" ו"מרשעת: חלק 2" שיגיעו אלינו בהמשך השנה וצפויים, בלי נדר, להחזיר את הוליווד למסלול לפחות זמנית, נשואות העיניים של האולפנים לקיץ הבא, שעל פניו נראה מבטיח (ועמוס) במיוחד: "ספיידרמן: יום חדש לגמרי", "השטן לובשת פראדה 2", הביופיק על מייקל ג'קסון, "צעצוע של סיפור 5", "המנדלוריאן וגרוגו", "מת לצעוק 6", "סופרגירל", "המיניונים 3", עיבוד לייב אקשן ל"מואנה", פרויקט חדש של סטיבן ספילברג שטרם נחשף וכמובן "האודיסיאה" של כריסטופר נולאן אמורים לספק לנו קיץ קולנועי מהסרטים, אבל עוד חזון למועד. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...