"שלא תשתה לי שמה חשיש": הסצנות הקומיות ביותר של דבורה קידר

השחקנית הוותיקה, שהשפיעה רבות על התרבות בישראל, תיזכר לנצח כסוניה, אימא של בנצי בסדרת סרטי "אסקימו לימון" • הנה לפניכם כמה מהמשפטים היותר זכורים שלה בתפקיד האגדי

קידר בתפקידה האייקוני כסוניה בסדרת סרטי "אסקימו לימון". צילום: יוני המנחם

דבורה קידר שיחקה באינספור הצגות תיאטרון, בלא מעט סרטי קולנוע, וגם בסדרות - אבל דווקא תפקיד אחד שגילמה בסדרת סרטי הפולחן "אסקימו לימון" היה זה שנצרב הכי עמוק בזיכרונם של ישראלים רבים. חזרנו אל סדרת הסרטים האייקונית והמשעשעת שבה שיחקה קידר את את סוניה, אימו הפולנייה של בנצי, ונזכרנו בכאב, בחיוך ובגעגוע בסצנות הנצחיות שיישארו איתנו לעד.

"רומק, אני רוצה שהוא יגיד לי מה זה צריך להיות!"

אחת הסצנות הזכורות בסדרת הסרטים היא הסצנה שבה בנצי (יפתח קצור) מנצל את הבית הריק שיש לו על מנת לארגן פגישות אינטימיות לו ולחבריו מומו ויודל'ה עם "יזיזות". בדיוק כשמתחיל רגע אינטימי בין בנצי לאחת הבנות, נכנסת קידר בתפקיד סוניה לסלון ונוצר רגע מביך ומשעשע.

"מה זה? מה זה צריך להיות?", מתפלאת האם. "רומק, אני רוצה שהוא יגיד לי מה זה צריך להיות", היא פונה בדרישה לבעלה הכנוע. לאחר מכן מגיחים לחדר שאר החברים והבנות בעירום חלקי מבלי לשים לב שההורים שבו הביתה, וסוניה המזועזעת אומרת שם את אחד המשפטים המפורסמים שלה: "אוי, אני אקבל התקפת לב! רומק, מה הוא עשה מהמקום הזה, בורדל?".

עצות אחרונות מאימא

עוד סצנה הכוללת אולי את המשפט המפורסם ביותר שמזוהה עם קידר לקוחה מתוך הסרט "ספיחס". בנצי מתגייס לצבא, והאם המודאגת נפרדת ממנו רגע לפני שהוא הופך לחייל. "בנצי, אל תשכח כל מה שאמרתי לך, אתה שומע? שלא תעשה לי שם שוויץ ושלא תהיה לי שם גיבור גדול. בנצי, אל תאכל מטוגן, זה עושה צרבת". כשבנצי כבר נפרד מהוריו, אימא סוניה פונה אליו שוב מרחוק ואומרת לו: "בנצי, תעשה לי רק טובה. שלא תשתה לי שמה חשיש".

"תתאבד. אף אחד עוד לא מת מזה"

בסרט "רומן זעיר" קידר ממשיכה בתפקיד האם הפולנייה המסורה והמודאגת, כשהפעם היא מתריעה בפני בנה על הסכנות הכרוכות בקיום יחסי מין. "תבטיח לי דבר אחד, בנציל'ה, שלא תלך שם לבחורות. אתה עוד תתפוס לי שם, חס ושלום, איזה סיפולוקס". באותו סרט, בסצנה אחרת, בנצי מאיים להתאבד, וסוניה משיבה לו: "אתה לא מפחיד אותי. תתאבד. אף אחד עוד לא מת מזה".

"בנצי, איפה הם נשכו אותך?"

בסרט "יוצאים קבוע" בנצי, שסובל מכאב באשכים, מקבל המלצה ללכת הביתה ולהניח בלוק קרח על האזור. בהגיעו הביתה, בנצי נתקל במכשול כשבאמבטיה בביתו באותו זמן שחו דגי קרפיון. "בנצי, מה עם הקרפיונים שלי?", שואלת האם מחוץ לדלת האמבטיה. "הם נשכו אותי", משיב לה הבן. "אוי ואבוי, איפה?", היא שואלת בחרדה. "בביצים", עונה לה בנצי. "בביצ?", חוזרת על דבריו סוניה לפני שהיא מבינה מה הרגע שמעו אוזניה.

"זה משהו של העבודה של אבא"

בסרט "שפשוף נעים" באה לידי ביטוי הבושה שהייתה שלטת אז בכל הקשור לשיח פתוח על יחסי מין. בנצי מחפש דבר מה בתוך קופסאות המונחות על המזנון בסלון הבית ומגלה קופסת קונדומים. "מה זה הדברים האלה?", שואל בנצי. "שום דבר, זה משהו של העבודה של אבא", אומרת האם תוך שהיא מנסה לחטוף מידיו את הפריטים המפלילים.

לקראת סוף הקטע המדובר, סוניה מאשימה כמו תמיד את בעלה ברגע המביך שנוצר. "ממש מקלקל את הילד עם הגועל נפש שלך", היא נוזפת בבן זוגה. "זה לא רק שלי, זה גם שלך", משיב לה הבעל. "אני אמרתי לך כבר לפני שנה שאתה תחזיר את זה לחנות. אני לא רוצה שמישהו יראה את הדרעק הזה בבית שלנו. עוד יכולים לחשוב שאני ואתה עושים מי יודע מה". "אבל סוניה, כולם עושים את זה", מסביר לה רומק. "ואם כולם יקפצו מהגג, אז גם אתה תקפוץ מהגג?", משיבה לו סוניה האגדית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר