הבמאי וולפגנג פטרסן ("הסיפור שאינו נגמר", "אייר פורס 1") הלך לעולמו

הבמאי הגרמני, שהיה מועמד לשני פרסי אוסקר על בימוי וכתיבת הסרט "הצוללת", מת בביתו בגיל 81 מסרטן הלבלב • הוא נודע בזכות להיטים רבים אותם ביים, בהם "טרויה", "הסערה המושלמת" ו"בקו האש"

הבמאי וולפגנג פטרסן, ב-2010, צילום: איי.אף.פי.

הבמאי וולפגנג פטרסן, שנודע בזכות סרטים כגון "הסיפור שאינו נגמר" ו"אייר פורס 1", הלך לעולמו ביום שישי האחרון, כך נמסר אמש (שלישי) מטעם נציגיו. פטרסן מת בגיל 81 בביתו שבלוס אנג'לס מסרטן הלבלב, כשהוא נמצא בזרועותיו של אשתו מזה 50 שנים, מריה אנטואנט.

פטרסן פרץ לתודעה העולמית עם סרטו השני, "הצוללת" משנת 1981, דרמת מתח המתארת משימה שאליה יוצאת צוללת גרמנית בזמן מלחמת העולם השנייה. הסרט היה ללהיט גדול מאוד וזכה לשבחים רבים, ואף היה מועמד ללא פחות משישה פרסי אוסקר – בהם לבימוי ולתסריט המעובד לפטרסן עצמו.

מיד לאחר הצלחת הסרט, הוליווד "חטפה" אותו אליה – והוא ביים שורת סרטים שזכו למידה משתנה של הצלחה והערכה. שלוש שנים אחרי "הצוללת", שוחרר "הסיפור שאינו נגמר" – פנטזיית שכבשה את לב העולם והפכה בתוך זמן קצר לקלאסיקה של ממש. שנה אחר כך יצא סרט האקשן-מדע בדיוני "Enemy Mine", שהיה כישלון גדול. הוא לקח הפסקה של שש שנים עד שיצא המותחן "Shattered", שנכשל גם הוא.

פטרסן (מימין) לצד ג'ורג' קלוני ומארק וולברג, ב-2000, צילום: איי.פי.

 

למזלו של פטרסן, פה לא הסתיימה הקריירה שלו: ב-93' יצא סרט האקשן "בקו האש" שזכה להצלחה גדולה ואף היה מועמד לשלושה פרסי אוסקר. ב-95' יצא מותחן הפעולה "התפרצות" שזכה להצלחה יפה, שנתיים אחר כך יצא "אייר פורס 1" שהפך ללהיט גדול וב-2000 יצא "הסערה המושלמת".

ב-2004 הוא ביים את בראד פיט בסרט המלחמה התקופתי "טרויה", שהפך לסרט המצליח ביותר בקריירה שלו. הוא המשיך את רצף סרטי האקשן שלו עם "פוסידון מ-2006, שהיה כישלון מהדהד שנקטל בביקורות ושהיה גם סרטו האחרון בהוליווד. 10 שנים אחר כך, ב-2016, חזר פטרסן לשורשיו בקומדיית הפשע הגרמנית "Vier Gegen Die Bank", שזכה להצלחה גדולה ברחבי אירופה. זה היה סרטו האחרון.

פטרסן (מימין) לצד בראד פיט, ב-2004, צילום: איי.פי.

 

פטרסן גם נודע בזכות כמה סרטים שהפיק, בהם "אינסטינקט" ו"איש המאתיים". לאורך הקריירה הארוכה שלו הוא עבד עם כוכבים רבים, ביניהם ג'ורג' קלוני, מארק וולברג, גלן קלוז, דניס קווייד, קלינט איסטווד, רנה רוסו, מורגן פרימן, דיאן ליין, הריסון פורד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר