משתתף "חתונה ממבט ראשון" בעבר: "הרגשתי שהמטפלים הם כלי של ההפקה"

"ישראל היום" חושף טענות לשיטות פעולה דורסניות על חשבון משתתפי ריאליטי החתונות • מדובר, בין השאר, בהוצאת דברים מהקשרם ובשימוש במניפולציות • חתן עבר: "פגיעה באמון הבסיסי והעצמה של הקושי שממילא קיים" • הפקת התוכנית: "כל טענה כי התאמות שאינן מצליחות נעשות במכוון ולמטרות רייטינג, חוטאת למציאות" • כל הפרטים - בסוף השבוע במגזין "שישבת"

"הכל היה לכאורה ולמראית עין", מתוך "חתונה ממבט ראשון"

חודשים ארוכים שהכתב ערן סויסה מנהל שיחות עם משתתפי העבר של התוכנית "חתונה ממבט ראשון". עם משתתפים שמרוצים, פחות או יותר, מהתוצאה, ועם אלו שלטענתם חייהם נהרסו בעקבות ההשתתפות בתוכנית. רובם ככולם מעידים טענות דומות ומגבים זה את דברי זה.

• נישואים בבני אדם: תחקיר "חתונה ממבט ראשון" המלא

על אף החוזה המורכב, חלקם לא מהססים להתראיין בשמם ובאופן גלוי. אחרים מתראיינים באנונימיות מחשש לנקמה או כי אינם רוצים עוד שום קשר פומבי לתוכנית. "ראיתי מתמודדים שלקח להם זמן להבין מה עבר עליהם", סיפר אחד החתנים הבולטים בתוכנית, והסביר: "לקח להם זמן להבין את המניפולציה. הם לא תפקדו הרבה זמן, לא הצליחו לחזור לחיים, לא הצליחו לחזור לשגרת עבודה ותפקוד. אני הייתי בטיפול במשך שנה כדי לעבד את החוויה המבלבלת שעברתי שם".

כמו רבים מהמרואיינים בתחקיר, החתן מעיד על סילוף האמת באופן מניפולטיבי על חשבון המשתתפים שבאו למצוא אהבה. "מאוד עצבן אותי שמוציאים דברים מהקשרם", אמר והוסיף: "לא דמיינתי שייקחו אותנו לרכבת הרים כדי להוציא רגש מסוים וילבישו על זה משהו אחר לגמרי. עם הזמן הבנתי יותר ויותר את המניפולציות שעשו בעריכה. במקום לסייע לנו באמת לעבור תהליך משמעותי של התבוננות ועבודה עצמית, התחושה שנוצרה היא פגיעה באמון הבסיסי והעצמה של הקושי שממילא קיים".

עוד סיפר: "נשארתי מאוד חשוף וחסר אונים, גם מול הפער בין מה שהיה לבין מה שהוצג, וגם בתחושה ששיחקו לי במקומות הכי רכים. אני מבין שזאת טלוויזיה, ויש מקום לערוך ולהפוך דברים ליותר מעניינים ומרוכזים, אבל מה שהיה שם זה הרבה מעבר לזה. התחושה היא שזה משחק זול, כוחני ומלאכותי".

התלוננת בפניהם?

"לפני שיצאנו לדרך היה לי חשוב לוודא איתם כמה פעמים שיש פה תוכנית אותנטית, רצינית ולא ריאליטי זול ומניפולטיבי. כשהבנתי שהם בוחרים להציג אותי כבחור ה'קשה', ה'לא סגור על עצמו', ומפילים עלי את הדמות הפחות חיובית, אמרתי להם שזה לא מוצא חן בעיניי. פניתי גם לעורך התוכנית וגם לקשת ואמרתי להם שאם הם לא מתקנים את זה, אני כותב פוסט ומספר את כל האמת".

איך הם הגיבו?

"ההפקה הפכו את הזוגיות שלנו והציגו את זה כ'מהפך', ושאני מצליח להיפתח ולהרגיש לשותפה שלי בתוכנית, אבל בפועל מה שקרה הוא שלקראת הסוף אמרו לנו: 'בואו תשבו בבר, תגידו כמה מילים יפות אחד לשני ותיפרדו'. אחרי השיחה הזאת בבר כל אחד הלך הביתה, ולצופים בבית הציגו את זה כ'מהפך'. מבחינתי לא היה שום שינוי".

מה חשבת על התהליך עם הפסיכולוגים?

"בתור איש טיפול, אחד הדברים שהכי חרו לי הוא שיש אנשי טיפול שלוקחים בפורמט הזה חלק מהותי. ערכים של אמת, אנושיות וטוהר המידות אמורים להיות נר לרגליהם של אנשי המקצוע. ציפיתי למינימום של כבוד לנפש האנושית, 'לכל הפחות לא לפגוע' כפי שאמר היפוקרטס, ולא הרגשתי שזה היה שם".

לא הרגשת שטופלת?

"אני איש מקצוע, אני יודע מהו טיפול, ואני אומר לך שלמיטב הבנתי לא היה שם תהליך מקצועי אמיתי. מבחינתי הכל היה לכאורה ולמראית עין. קראו לנו להגיע למטפל כשרצו להוציא מאיתנו משהו או כשידעו שאנחנו רוצים לעזוב. לא היה תהליך של פגישות קבועות, לא היה טיפול אמיתי בבעיות. הרגשתי שהמטפלים הם כלי של ההפקה".

"נאמנות ומחויבות למשתתפים". מומחי התוכנית, צילום: עודד קרני

תגובות

מהפקת התוכנית נמסר: "הפקת 'חתונה ממבט ראשון' מבוססת על פורמט טלוויזיוני מצליח המשודר במספר רב של מדינות ברחבי העולם. צוות עורכי התוכנית פועל כדי להביא לצופים בבית את הסיפור האותנטי של כל זוג על כל מורכבויותיו, כמו בחיים.

"משתתפי התוכנית בחרו בתהליך ומודעים לחשיפה הטלוויזיונית הכרוכה בכך, לאחר שעברו תהליך מיון וסינון קפדני על ידי צוות פסיכולוגים חיצוני ובלתי תלוי שבודק, בין היתר, את יכולתם להתמודד עם החשיפה. מטעמי צנעת הפרט לא נוכל להתייחס באופן פרטני לטענות. נבהיר כי המשתתפים יכולים לפרוש בכל עת בטרם מלאו 42 יום באם ירצו בכך, ולראייה הזוג האחרון שבחר לסיים השבוע את התהליך לאחר 16 יום בלבד.

"באשר למומחי התוכנית - ד"ר יעל דורון, דני פרידלנדר וד"ר מעיין בוימן משיטה - יודגש כי הנאמנות והמחויבות של השלושה, במהלך העונה כולה, היא בראש ובראשונה למשתתפים מתחילת התהליך ועד סופו. בין היתר, בסעיף הראשון בחוזה שלהם עם הפקת התוכנית נכתב: 'המומחים יפעלו לזיווג המשתתפים על פי מיטב שיקול הדעת האישי והמקצועי. בבואם לעשות כן, מתחייבים המומחים כי ינהגו בתום לב, באופן ראוי, מוסרי ואתי, ולא יכניסו שיקולים חיצוניים להחלטתם'.

"זכות הקיום של התוכנית מבוססת על כך שייווצר חיבור של ממש בין בני הזוג. כל ניסיון לטעון כי התאמות זוגיות שאינן מצליחות נעשות במכוון ולמטרות רייטינג הינו חוטא למציאות. למען האמת, נתוני הרייטינג אף מלמדים שזוגות שאינם מתאימים מייצרים פחות רייטינג. הפקת התוכנית עושה ככל שביכולתה כדי שיצאו זוגות מתאימים בכל עונה, יחד עם המשתתפים עצמם. כמו במציאות, החיים הם מורכבים, ומורכבות זו באה לידי ביטוי על גבי המסך".

מקשת נמסר בתגובה: "'חתונה ממבט ראשון' עוסקת בעולם תוכן רגיש ביותר של מציאת אהבה וזוגיות. בהתאם, את ההפקה מלווה ועדת אתיקה מקצועית החל משלבי המיונים, דרך ליווי המשתתפים במהלך הצילומים וגם בתקופת השידורים ואחריה. כמו כן, המשתתפים זכאים לליווי מקצועי מלא של עובדים סוציאליים ופסיכולוגים חיצוניים, בהתאם לצורך. אנו קשובים למשתתפי התוכנית בעבר ובהווה שבחרו באופן אמיץ לחשוף את חייהם על המסך, ונמשיך לפעול כך גם בעונות הבאות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר